תחנת הרכבת המנדטורית ברחובות נהרסה

המועצה לשימור אתרים: "זוהי הפרה פרועה של ההסכם עם רכבת ישראל, ועבירה על חוקי התכנון והבנייה" * בישיבה מיוחדת עם ראש העיר הוחלט לשחזר את התחנה

תחנת הרכבת ההיסטורית ברחובות שיועדה לשימור (מופיעה בסקר אתריה ההיסטוריים של העיר בפרסומים רשמיים ובתוכנית המתאר המאושרת), נהרסה בעת עבודות פיתוח שמקיימת הרכבת במקום.

למבנה חשיבות היסטורית ואדריכלית גבוהה: מדובר בתחנה שהוקמה בשנת 1920 על ידי ממשלת המנדט הבריטי. המסילה עצמה נסללה עוד קודם לכן, במהלך מלחמת העולם הראשונה. התחנה תרמה תרומה נכבדה להתפתחות המושבה רחובות, שנודעה כ"מושבת ההדרים": בתי אריזה רבים נבנו בסמוך לה, ובשטחה הוקמו מחסנים גדולים לאכסון חומרי גלם לענף הפרדסנות ולאכסון תיבות הפרי לקראת משלוחם לנמלים. בימי מלחמת העולם השנייה היה לתחנה שימוש צבאי, בעת ששירתה את חיילי צבאות בנות הברית.

אירועים חשובים וטקסים רבים בתולדות המושבה נערכו במקום, אך אחרי קום המדינה ירדה התחנה מגדולתה. בעקבות מאבקים ציבוריים של החברה להגנת הטבע, המועצה לשימור אתרים ותושבי העיר, הוחלט לשמר את התחנה. גם בסקר תחנות היסטוריות לשימור שהכינה רכבת ישראל עם המועצה לשימור בסוף שנות התשעים, מופיעה התחנה. תוכנית הבינוי שאושרה במוסדות התכנון קבעה, שתחנת הרכבת ההיסטורית תועתק ממקומה (מספר מטרים בלבד), ותשומר במלואה בתיאום עם הגורמים המקצועיים.

הריסת התחנה קוממה את אנשי המועצה לשימור אתרים, החברה להגנת הטבע ובכירים בעיריית רחובות. לטענתם, היתה זו הפרה חמורה של הסכמים ועבירה על חוקי התכנון והבנייה.

המועצה לשימור אתרים הביעה פליאה על מהלך הרסני זה של רכבת ישראל, לאור שיתוף הפעולה החיובי שהיה בשנים האחרונות, במסגרתו שוקמו מס' תחנות ברחבי הארץ. המועצה גם תקפה את טענת גורמים בצוות ההנדסי של הרכבת, שטענו כי תוך כדי העבודות התברר להם שלא ניתן להעביר את המבנה.

לטענת המועצה טענות אלה מופרכות, משום שכלל לא הוכן תיק תיעוד למבנה, לא נערכו כל עבודות הכנה פיזיות וגם לא נעשתה כל פנייה למועצה לשימור שיכולה היתה לספק תמיכה מקצועית מיידית במידה והדבר היה נדרש.

בישיבת חירום של ועדת השימור של עיריית רחובות, בראשות ראש העיר שוקי פורר, עם אנשי המועצה לשימור אתרים וסניף רחובות של החברה להגנת הטבע, הוחלט לפעול בכל דרך אפשרית על מנת להבטיח את שיקומה ושחזורה של התחנה, בהתאם להיתר הבנייה אשר ניתן לרכבת. הוועדה המליצה שהעירייה והמועצה לשימור אתרים יפנו למנכ"ל הרכבת בדרישה לבדוק מי האחראי למחדל זה, ולמצות עמו את הדין. בנוסף, הוועדה המליצה כי פורר יוציא צו הפסקת עבודה מיידי לעבודות הבינוי והפיתוח שמבצעת רכבת ישראל במקום. זאת, עד לסיום שיקומה של תחנת הרכבת המנדטורית, על פי הנחיות ונהלי שימור המקובלים כיום בארץ והנחיות מהנדס העיר.