הערכות: נשיא אוקראינה עמד מאחורי הדחתו של ראש הממשלה יושנצ'נקו

הדחת ראש הממשלה מאיימת להביא להחמרת המתיחות הפוליטית במדינה, ומסבכת באופן רציני את יחסיה של קייב עם מדינות המערב, הרואות ביושנצ'נקו רפורמטור פרו-מערבי

הפרלמנט באוקראינה הדיח ביום חמישי האחרון את ראש הממשלה, ויקטור יושנצ'נקו, בהצבעת אי אמון אותה הובילה המפלגה הקומוניסטית וגוש של חוגים עסקיים גדולים, הפועלים בהשראת הנשיא ליאוניד קוצ'מה, בתום שבוע של חוסר יציבות פוליטית ומגעים קדחתניים מאחורי הקלעים לפתרון המצב.

הדחתו של ראש הממשלה מאיימת להביא להחמרת המתיחות הפוליטית במדינה, ומסבכת באופן רציני את יחסיה של קייב עם מדינות המערב, הרואות ביושנצ'נקו, רפורמטור פרו-מערבי.

ההצבעה בפרלמנט באה לאחר ניסיון של הרגע האחרון, למראית עין לפחות, מצד נשיא אוקראינה, ליאוניד קוצ'מה, לגבש פשרה בין ראש הממשלה לאותן סיעות בפרלמנט שביקשו את הדחתו.

בעקבות ההצבעה, הגיש יושצ'נקו את התפטרותו לנשיא, ואמר כי "הדמוקרטיה באוקראינה ספגה מהלומה קשה".

קוצ'מה הזהיר בעבר מפני משבר חמור במידה שיושנצ'נקו יודח מתפקידו, בגלל הקשיים של אישור מינויו של ראש ממשלה חדש בפרלמנט, ללא תמיכת המפלגה הקומוניסטית, המחזיקה ברבע ממספר המושבים בפרלמנט, בייחוד בתקופה עד לבחירות הכלליות הבאות, הצפויות להיערך במארס 2002.

למרות שקוצ'מה הביע תמיכה נחרצת ביושצ'נקו, עמדתו היתה רחוקה מלהיות ברורה, ורבים טוענים כי היה ביכולתו למנוע את פעולות הממשלה לו רצה בכך.

"קוצ'מה רצה להיפטר מיושנצ'נקו, ועשה שימוש בפרלמנט ככלי הנשק שלו להשגת המטרה", אומר אולקסנדר מורוז, העומד בראש המפלגה הסוציאליסטית.

האופוזיציה לשלטונו האוטוקרטי ההולך וגובר של קוצ'מה גברה בעקבות האשמות כי היה שותף לפשע של רצח עיתונאי אשתקד, ורבים ממתנגדי קוצ'מה רואים ביושנצ'נקו כמנהיג המדינה. האחרון אמר לאחר נפילת ממשלתו: "אין בכוונתי לעזוב את הזירה הפוליטית לנצח. אני עוזב על מנת לשוב".

המונים זועמים יצאו ביום חמישי לרחובות קייב הבירה, כדי להביע תמיכה ביושצ'נקו, שצבר פופולריות רחבה בזכות דימויו של אדם רב כישורים והיכולת שהפגינה ממשלתו להסדיר את חובות קרנות הפנסיה במדינה. אשתקד נרשמה גיאות בייצוא מתכות וכימיקלים, מה שהביא למילוי הקופה הציבורית.

האיש נתפס על ידי רבים כרפורמטור פרו מערבי, שביקש לנקות את אוקראינה משחיתות.

"יושנצ'נקו היה ראש הממשלה הטוב ביותר בתולדות אוקראינה, מאז זכתה לעצמאות לאחר התפרקות ברית המועצות, אומר סטודנט המשתייך ל-Lviv, חלק מקבוצה שפתחה מאז יום שני בשביתת רעב מול בניין הפרלמנט בקייב בהבעת תמיכה ביושנצ'נקו.

עם זאת, הפופולריות של יושצ'נקו לא הגיעה אל כתלי הפרלמנט, שם הצביעו 283 מתוך 450 חברים בשבוע שעבר נגד מדיניותו הכלכלית.

ראש הממשלה המודח מצא עצמו במאבק מתמיד עם סיעות הפרלמנט המזוהות עם הנשיא קוצ'מה, מאז נכנס לתפקיד בדצמבר 99'.

יושנצ'נקו הואשם לא אחת בזיוף נתונים סטטיסטיים כלכליים, בעיקר בזמן ששימש כנגיד הבנק המרכזי של אוקראינה בשנים 97'-98', בצד האשמות כי הוא נותן עדיפות לאינטרסים זרים במסווה של מאבק באוליגרכים במדינה.

ממשלת קייב אכן הודתה לבסוף בזיוף נתוני רזרבות המט"ח של הבנק המרכזי, כדי לזכות בהלוואה מצד קרן המטבע הבינלאומית.