האם ניתן לרפא סרטן במשחה?

פרופ' שלווה מרדי טוען שפיתח תרופת פלא לסרטן העור. הוא ניסה לעניין בה את טבע, אך העיסקה לא יצאה לפועל. מומחים ישראלים חלוקים בדעתם, אך כולם מסכימים שיידרשו עוד שנים של עבודה

פרופ' שלווה מרדי, רופא ישראלי המתגורר בשווייץ, טוען שהצליח לפתח תרופה לכל סוגי סרטן העור ול-66 מחלות עור נוספות. מרדי הכריז על כך בכנס בינלאומי של מומחים לרפואת עור, שנערך בניו-יורק לפני שבועיים. לדבריו, מחקריו מצביעים על ריפוי מלא ב-99%-98% מהמקרים.

לדברי מרדי, התרופה, המכונה M‏4, יעילה לטיפול בכל סוגי סרטן העור, מלבד סרטן במצב גרורתי. התרופה, הוסיף מרדי, פותחה לאחר 12 שנות מחקר ונוסתה על 8,000 מטופלים ממזרח אירופה, רוסיה, אוזבקיסטן וקזחסטן.

במאמר המתפרסם בכתב העת International Journal On Immunorehabilitation, כותב מרדי, יחד עם שותפיו למחקר - רעייתו, ד"ר רוזה מרדי וילדיו ד"ר גימשר וד"ר לאורה מרדי - שאת התרופה ניתן לייצר כמשחה או תרסיס. אופיה של התרופה מאפשר לה לחדור במהירות לאיזור הגידול, ל"חנוט" את האיזור הנגוע בלבד ולגרום לנשירתו תוך חודש, מבלי להשאיר צלקות או עיוותים בעור.

היתרון הגדול של התרופה, לדבריו, הוא שהיא פועלת על המקום הנגוע בלבד. החומר לא נספג באזורים בריאים בגוף, אינו מסרטן ואינו מזיק לעוברים. בנוסף ליתרון זה, טוען מרדי, לתרופה יתרון נוסף והוא העדר הצורך באישפוז או בציוד רפואי כלשהו, עובדה שתחסוך מיליארדי דולרים בכל העולם. שכיחות מקרי סרטן העור, הוא מציין, עלתה בשנים האחרונות בשיעור של 15%-7% בשנה.

"בארה"ב מוקצים 5 מיליארד דולר בשנה לטיפול במלנומה בלבד, ובשאר סוגי סרטן העור לפחות 20 מיליארד דולר לשנה", הוא אומר. "התרופה שלי תחסוך חיי אדם רבים ומאות מיליארדי דולרים בעולם. התרופה תאפשר לעולם לחזור לרפואה זולה, פשוטה ויעילה בהרבה מהרפואה הקיימת היום".

מרדי, בן 69, התפרסם בשנות ה-80 בארץ ובעולם בזכות תרופה שפיתח נגד סרטן העור וגידולים שפירים, בשם "סולקודרם", אשר יוצרה על ידי חברת התרופות השווייצרית סולקו. היה זה לאחר שכעולה חדש מגרוזיה לא הצליח למצוא עבודה בארץ. מרדי ניסה לרשום על התרופה פטנט בישראל, אך בסופו של דבר מכר את הזכויות לסולקו.

מאז הספיק מרדי לפתח תרופות נוספות, תכשירים קוסמטיים ומכשירים דיאגנוסטיים. רוב הזמן הוא שוהה בבזל, אך מקפיד להגיע לארץ שלוש או ארבע פעמים בשנה.

"מדובר בהחלט במהפכה אמיתית", אומר ד"ר יאיר גיבור, שכיהן כמנהל הרפואי של חברת טבע ישראל עד לפני כשלושה חודשים, וכיום משמש יועץ לחברות שונות. "מרדי פנה לטבע לפני כשנתיים וניסה לעניין את החברה בפיתוח המוצר שלו, אותו כבר ניסה על חולים במהלך השנים האחרונות.

"נפגשתי עימו ונכחתי במספר טיפולים. התרשמתי עמוקות מהתוצאות שהדגים בפני. ראיתי גידולים שפירים וסרטניים שנעלמו ממש לנגד עיני. אין ספק שזו תרופה חשובה מאוד. העיסקה עימו לא נסגרה לבסוף, משום שטבע מתרכזת בפיתוח תחומים אחרים, כמו תרופות למערכת העצבים המרכזית. לכן הוחלט בשלב ההוא לא לפתח את המוצר".

גיבור מדגיש עם זאת, שהתרופה חייבת לעבור מעקב ארוך ולהיבדק על ידי מומחים אחרים. "ראיתי תיקי חולים ועל חלקם היה מעקב של שנה או מספר שנים", הוא אומר.

"יש לזכור, שברפואה פרטית קשה לבצע מעקב, המבוצע באופן וולונטרי על ידי החולים. יש לי יסוד טוב להאמין שמרדי צודק, אך אני עדיין לא ראיתי הוכחה חד-משמעית כנדרש על ידי רשויות הבריאות. אין לי ספק שתתעורר התנגדות אינטרסנטית למוצר. אחרי הכל מדובר בתעשייה של מיליארדי דולרים במדינות המערב".

ד"ר מיכה ברחנא, מנהל היחידה לרישום סרטן במשרד הבריאות, שעיין במאמר אותו פירסם מרדי, טוען שחסרים בו פרטים על אופן ביצוע המחקר. "הוא כותב שהוא ניסה את החומר על יותר מ-8,000 חולים, אך ייתכן שהיו חולים שהוא לא הצליח איתם והם לא חזרו אליו.

"ייתכן שיש כאן גילוי עולמי, אך אני לא יודע על כך מהמאמר, משום שהוא לא פירט את מהלך הניסויים. לכן אין לי אפשרות להביע דעה על המאמר כפי שהתפרסם, מה גם שהייתי מצפה לראות מאמר על תרופה שמוצגת כמהפיכה עולמית בביטאון רפואי מוכר יותר, כמו Lancet למשל".

ד"ר הנרי טראו, מנהל מחלקת עור בבית החולים תל-השומר, אמר: "החומר מעניין אך יש הרבה סימני שאלה. לפני שיוצאים בהצהרה שזו תרופה כליכולה לכל גידולי העור, דרושים עוד הרבה מחקרים מבוקרים בארצות שונות, בעיקר משום שחלק מהגידולים עלולים לחזור אחרי הרבה שנים.

"רק אחרי מעקב של 10 שנים ויותר, אפשר לומר אם תרופה היא יעילה. אמנם ניתן להשתמש בה כבר עכשיו, אך במקרים חריגים מאוד, כמו למשל עם חולים שלא ניתן לטפל בהם בהקרנות או בכירורגיה. אם יתגלה שהחומר של מרדי אכן יעיל, יהיו לו הרבה יתרונות, שכן הוא לא דורש מיכשור מתקדם והוא לא מכאיב".