קרת מכהן כמנכ"ל התעשייה האוירית לפי חוזה מיוחד המאפשר לו כהונה ללא הגבלת זמן

תפקיד מנכ"ל תע"א נחשב לבכיר והיוקרתי מקרב החברות הממשלתיות והתעשיות הביטחוניות * הנהלת התעשייה האוירית: "תקופת כהונתו של קרת נתונה לשיקול דעתה של מועצת המנהלים של החברה"

מנכ"ל התעשייה האווירית ב-15 השנים האחרונות, משה קרת (67), מכהן בתפקידו על-פי חוזה עבודה מיוחד, המאפשר לו כהונה ללא הגבלת זמן. כך נודע ל"גלובס". החוזה הוכן בשנת 1999, בעת שקרת ביקש ממשרד הביטחון וממועצת המנהלים של החברה לאשר לו להמשיך בתפקיד מעבר לגיל הפרישה.

קרת, שמונה למנכ"ל בשנת 1985, נבחר לכהונת המשך שמעבר לגיל הפנסיה ע"י הדירקטוריון בתקופה שלא היה לו יו"ר בפועל. היו"ר דאז, יאנוש בן-גל, נחקר אז במשטרה בתיק ממנו נוקה בסופו של דבר. רוב הישיבות נערכו בניהול אחד מחברי הדירקטוריון, שנבחר בתחילת כל ישיבה.

אחד מחברי הדירקטוריון בעת הבחירה אמר ל"גלובס": "לקרת הוכן חוזה אישי מיוחד. היועץ המשפטי של החברה אמר לנו, שהנושא נבדק ושאין בעיה בנהלים. אולם, לדעתי, יש פערים גדולים בין המצוי לרצוי.

"במשק הפרטי מנכ"ל לא מכהן יותר משלוש שנים. אם הוא מוצלח במיוחד, מאריכים לו את הכהונה בשנה נוספת. במקרה של קרת היו מעורבים כוחות פנימיים חזקים בהנהלת החברה, במשרד הביטחון ובמשרד ראש הממשלה. פורמלית - נעשה המינוי לתקופה שאינה מוגבלת בזמן לפי הכללים. אבל קיימים בזה עיוותים, הנובעים מהמצב שקיים מאז ומתמיד במיגזר הציבורי".

בתקופה בה נבחר קרת לכהונה הנוכחית, נדונה במשרד הביטחון, ביוזמת הנהלת תע"א, גם האפשרות למנותו ליו"ר החברה במקומו של בן-גל. הנהלת תע"א גיבשה אז תוכנית למנות למנכ"ל את סמנכ"ל התחום הצבאי, עובדיה הררי. שני המהלכים ירדו מעל הפרק עקב החלטת ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, אהוד ברק, למנות ליו"ר את איש מפלגת העבודה, אלוף (מיל.) וח"כ לשעבר אורי אור.

תפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית נחשב לבכיר והיוקרתי מקרב החברות הממשלתיות והתעשיות הביטחוניות. תע"א היא הקונצרן הביטחוני הגדול בישראל, הן מבחינת מספר העובדים והן מבחינת היקף המכירות. היא עלתה רק בשנים האחרונות על מסלול רווחיות, לאחר תוכנית הבראה מהארוכות ביותר שבוצעו בתעשיות הבטחוניות הממשלתיות.

הנהלת תע"א ומשרד הביטחון סירבו למסור פרטים על מועד סיום תפקידו של קרת. תע"א סירבה להתייחס גם לשאלה, האם קרת מתכוון להמשיך בתפקיד תקופה נוספת. היא מסרה בתגובה: "תקופת כהונתו נתונה לשיקול דעתה של מועצת המנהלים". דובר משרד הביטחון נמנע מלהגיב.