ביהמ"ש: "הכספת" בערוץ 2 כוללת מרכיב של הגרלות אסורות להן נדרש אישור שר האוצר

יחד עם זאת, נדחתה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 2.4 מיליון שקל נגד שידורי קשת וארז טל * השופטת קבעה, כי גם אם ברור שמטרת המשחק נועדה לשעשועון בידור וידע, אין צידוק לגביית כספים ללא היתר בשלב המיון המוקדם

בית המשפט המחוזי בת"א קבע היום (ה'), כי תוכנית "הכספת" ששודרה בערוץ 2 כוללת רכיבים של הגרלות אסורות. השופטת, רות שטרנברג-אליעז, קבעה כי חברת שידורי קשת, מנחה התוכנית, ארז טל, ומחבר התוכנית הפרו את הוראות החוק האוסרות הימורים, הגרלות ומשחקים אסורים.

עם זאת, נדחתה בקשתו של צבי גצל לאשר תביעה יצוגית בסך 2.4 מיליון שקל בטענה לנזקים הנגרמים למשתתפים בתוכנית. עילת התביעה התבססה על הטענה שבתוכנית נערכות הגרלות בניגוד לחוק העונשין.

התובע תקף את החיוב בתשלום של שמונה שקלים מצופים כתנאי להצגת מועמדותם להשתתף במשחק. גצל, שנרשם שבע פעמים ולא נבחר אף פעם, תבע את החזר דמי ההשתתפות שלו ושל שאר חברי הקבוצה שצפו מהבית בשלוש תוכניות ולא עלו בגורל. לטענתו, תוצאות המשחק תלויות ברובן בגורל, ותכלית ההשתתפות במשחק היא זכייה בכסף והיא בגדר הגרלה ומשחק אסור.

בתגובה טענו המשיבים, כי 8 השקלים הנגבים מהצופים המעוניינים להתמודד, נועדו ברובם לכיסוי הוצאות מערכת הטלמסר ושאר הסכום מיועד לקרן הפקות מקור ע"פ דרישת הרשות השנייה. לטענתם, משמעות קבלת התביעה היא הכרזת ציבור שלם כעבריין. המשיבים טענו שמשחק הכספת היא שעשוע טלוויזיוני משפחתי שבו שאלות הידע הן מרכיב דומיננטי ואילו ההגרלה אינצידנטלית בלבד.

השופטת קבעה, כי יש במתכונת הנוכחית של התוכנית יסודות של הגרלה אסורה, וגם אם ברור שמטרת המשחק נועדה לשעשועון בידור וידע, אין צידוק לגביית כספים ללא היתר בשלב המיון המוקדם. שטרנברג-אליעז אומרת, כי למרות שהרשות השנייה אישרה את התוכנית אין בכך כדי לפטור מהחובה לקבלת אישור שר האוצר או מי שהוסמך על ידו.

לדבריה, המבקש הוכיח לכאורה שגביית הכספים מהווה הגרלה אסורה על פי דין. למרות שגביית דמי ההשתתפות במשחק אינה גורמת נזק כלכלי בלתי הפיך, אין גבייה שכזאת ללא בקרה עולה בקנה אחד עם מדיניות ראויה. שטרנברג-אליעז קובעת, כי המשחק במתכונתו הנוכחית מכיל רכיבי הגרלות אסורות, ולכן הפרו המשיבים את הוראות החוק.

בהחלטתה לדחות את הבקשה לאישור התביעה כיצוגית קבעה שטרנברג-אליעז, כי אין לומר שהשאיפה הלגיטימית של המשיבים להצלחת התוכנית היא השפעה בלתי הוגנת לעשיית רווחים. לדבריה, הם אינם מציגים את הזכות להשתתף במשחק כהסתברות לזכות בפרס הגדול של 2 מיליון שקל. שטרנברג אליעז אומרת, כי העובדה שמתבצעת הגרלה בשלב מוקדם של המשחק אינה מטעה את ציבור המשתתפים להסיק שמדובר במקבילה להגרלות מפעל הפיס.

לסיכום קבעה, כי המבקש לא הצביע על עילות המצדיקות לאשר את תביעתו כייצוגית.

ביהמ"ש נמנע מלפסוק לטובת המשיבים הוצאות משפט בנימוק שהתקבלה טענת המבקש המרכזית, כי התניית ההשתתפות במשחק הכספת בתשלום מהווה הגרלה אסורה. (ת.א 00/ 2296).