בורר בשווייץ קבע: ז'ק נאסר לא היה איש קש של ספרא לצורך רכישת הבנק הבינלאומי

הבורר דחה את תביעת יורשיו של נאסר לקבל 130 מיליון דולר הן מעזבונו של אדמונד ספרא והן מהאחים יוסף ומואיז ספרא כדיבידנדים ודמי ניהול; טענו כי הובטח לנאסר חלק בפירות הבנק

בורר בז'נבה דחה את תביעתו של ז'ק נאסר נגד האחים ספרא, שהוגשה בטענה שנאסר היה "איש קש" של ספרא בתקופה בה שלט בבנק הבינלאומי (הנשלט כיום בידי ספרא). כך נודע ל"גלובס".

ההליכים החלו בדצמבר 1995. נאסר, באמצעות עו"ד יוסי שגב, הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נגד אדמונד, יוסף ומואיז ספרא.

הוא טען כי הוא היה איש קש של אדמונד ספרא, וכי למעשה רכש בשנות ה-80 עבור אדמונד ספרא את השליטה בבנק הבינלאומי. יוסף ומואיז ספרא (שיוצגו על-ידי עו"ד דן אבי-יצחק), טען נאסר, ולא אדמונד ספרא (שיוצג על-ידי משרד ש. הורביץ), הוצגו כבעלי השליטה בבנק - הן בתשקיפים והן בדיווחים לרשות ניירות ערך ולבורסה, וזאת בשל עסקיו של אדמונד במדינות ערב.

יוסף ומואיז ספרא הכחישו את דבריו של נאסר. הם טענו, כי הדיווחים שמסרו היו אמת, וכי אין להם מה להסתיר, וגם רשות ניירות ערך (שהחלה להתעניין בנושא) מוזמנת לבדוק את המידע שנמסר.

בינתיים נפטרו נאסר ואדמונד ספרא, ולכן נמשך המאבק המשפטי בין היורשים. הדיונים בתביעה החלו בפני השופט גבריאל קלינג. ואולם, עקב התנגדותם של הנתבעים לדון בה לגופה בבית משפט בישראל - הם נימקו זאת בהיותם תושבי שווייץ - ולאחר שבית המשפט העליון דחה את ערעורם של יורשי נאסר לדון בתביעה בישראל, נפסקו הדיונים.

זמן קצר לאחר מכן, הושגה בין הצדדים הסכמה, לפיה יועבר הסכסוך לבוררות. בכתב התביעה שהוגש בפני בורר מוסכם, דרשו יורשיו של נאסר 130 מיליון דולר, הן מעזבונו של אדמונד ספרא והן מהאחים יוסף ומואיז ספרא. יורשי נאסר דרשו חלק מהדיבידנדים ומדמי הניהול שמשכו האחים ספרא, ונימקו זאת בחלק שהובטח לו כביכול בפירות הבנק.

התביעה התבררה בפני פרופ' וולפגנג יגנד, אשר נתן החלטתו בחודש מארס - אך הצדדים שמרו אותה בסוד. בפסק הבורר נקבע, כי לא הוכח שנאסר פעל כאיש קש של אדמונד ספרא, וכי לא מגיעים כספים כלשהם לעזבונו של נאסר. בחודשים הקרובים יכריע הבורר, כמה ישלם עזבונו של נאסר הוצאות לנתבעים, וכמה ישלמו הצדדים לבורר כשכר טירחה.