המכון למחקרים אסטרטגיים: ישראל מוכרת נשק למדינות העולם השלישי, לרבות אינדונזיה, קמבודיה, נפאל, ניקרגואה ואוגנדה

רוב העיסקאות עם מדינות אלה היו סודיות עד כה; החשיפה , במסגרת המאזן הצבאי למזרח התיכון של שנת 2000; בין העיסקאות חוזים עם אינדונזיה המוסלמית שאינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל

יחסים בטחוניים בין ישראל למדינות בעולם השלישי נחשפו השבוע על ידי המכון למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת תל-אביב, במסגרת המאזן הצבאי למזרח התיכון של שנת 2000. רוב העיסקאות עם מדינות אלה היו סודיות עד כה. נחשפה גם עיסקת נשק עם אינדונזיה המוסלמית, שאינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל.

המאזן חושף עיסקת נשק בין ישראל לקמבודיה שבחצי האי הודו-סין. על פי הדיווח, בוצע במדינה זו פרויקט להשבחת מטוסי קרב מסוג מיג 21, בשנת 1997, בעת שהיתה המדינה בכאוס על סף מלחמת אזרחים.

המאזן לא מפרט איזו חברה ביצעה את הפרויקט, אך ידוע שהתעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות עוסקות בהשבחת מטוסי מיג-21. נשק נוסף שסופק לקמבודיה היה לדברי המאזן מערכות אוויוניקה למטוסי אימון מדגם L-39. נחשפת גם עיסקת נשק עם מיאנמר (לשעבר בורמה). לדברי המאזן, סופקו למדינה זו, הנמצאת תחת שלטון צבאי מדכא, טילי אוויר-אוויר ישראליים, וחברה ישראלית ביצעה במיאנמר פרויקט להשבחת מטוסי קרב מסוג אף-7. טילי אוויר-אוויר מפותחים בארץ על ידי הרשות לפיתוח אמצעי לחימה, רפא"ל. לישראל יחסים דיפלומטיים מלאים עם מיאנמר.

המאזן מפרט גם על עיסקת נשק גם עם ממלכת ההימליה נפאל. לדבריו, סופקו לצבאה על ידי ישראל רובים מדגם "גליל", שהם מתוצרת התעשייה הצבאית. האספקה היתה בשנת 1997.

לזמביה שבדרום יבשת אפריקה סופקו לדברי המאזן תורות לחימה צה"ליות, הדרכה צבאית וטכנית ולימוד מתנדבים זרים. הוא כותב, כי חברה ישראלית זכתה בפרויקט להשבחת מטוסי מיג 21, אך הפרויקט הוקפא בשנת 1999.

לסרי-לנקה סיפקה ישראל לדברי המאזן בשנת 2000 מטוסי כפיר מתוצרת התעשייה האווירית ומעודפי צה"ל, ספינות טילים מדגם סער 4.5, מטוסים ללא טייס "סופר-הוק", מכ"ם לגילוי מוקשים (1997) ומערכת לוחמה אלקטרונית (1998). על רקע הזדקקותה של סרי-לנקה לנשק ישראלי, חודשו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לפני כחצי שנה.

גם עם אוגנדה המרכז אפריקנית יש לישראל קשרים בטחוניים. כך, לדברי המאזן, זכתה חברה מישראל בפרויקט להשבחה של מטוסי מיג 21, שהוקפא בהמשך. המאזן אינו מציין את העיסקה לשיפוץ מטוסי הרקולס של אוגנדה, שפורסמה ב"גלובס", אשר בוצעה על ידי חטיבת בדק מטוסים של התעשייה האווירית.

אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שכלל אינה מקיימת קשרים דיפלומטיים עם ישראל, רוכשת ממנה נשק. כך, סופקו לה לדברי המאזן מטוסים ללא טייס, בשנת 1996. בעבר דווח, כי אינדונזיה גם רכשה מישראל מטוסי קרב מדגם "סקייהוק" מעודפי צה"ל.

גם ניקרגואה שבמרכז אמריקה נמנית על הלקוחות הצבאיים של ישראל. המאזן חושף, כי ישראל סיפקה לחיל הים של ניקרגואה ספינות משמר מדגם "דבור", שהן מתוצרת התעשייה האווירית. האספקה היתה בשנת 1997. מפורטות גם עיסקאות נשק עם ארגנטינה (השבחת מטוסים, אספקת מערכות תצוגה לטייסים ומכירת מערכות מכ"ם למטוסים); עם צ'ילה (מכירת ספינות טילים, טילי אוויר-אוויר, ארטילריה, טילי "ברק" ימיים, מטוסים ללא טייס, אספקת מיכליות); עם קרואטיה (השבחת מטוסי מיג-21); עם קפריסין (אספקת ספינות טורפדו, מערכות תקשורת אלקטרונית); עם צ'כיה (מכ"ם קרקעי).

מפורטות עיסקאות נוספות עם הודו (טכנולוגיית התרעה מוקדמת, מל"טי תקיפה "הארפי", מכ"ם למטוסי "יגואר", מערכות הנחייה "לייטנינג" מתוצרת רפא"ל, מכ"ם לגילוי טילים, השבחת טנקים, ספינות, רובים ומטוסי קרב); עם סין (טילי "פיתון 3", מכ"ם, כוונות לשיריון והדרכה צבאית), ועם סינגפור (השבחת אף 5, אספקת טילי "ברק", טילי אוויר-אוויר, מערכות תיחקור טיסות, ומערכות ראיית לילה למסוקים).

יצוין, כי היחסים עם סינגפור נשמרים בסודיות על ידי התעשיות הבטחוניות ומשרד הביטחון.