קראפט גייסה 8.7 מיליארד דולר בהנפקה השנייה בהיקפה אי פעם

ההנפקה זכתה לביקושים ערים של משקיעים, הרואים בחברת המזון הגדולה בארה"ב "מנייה חסינת מיתון" - ואוששה את מגמת השיפור בשוק ה-IPO הלא-טכנולוגי

קראפט פודס, חברת המזון הגדולה בארה"ב, גייסה אמש (ג') 8.7 מיליארד דולר בהנפקה ציבורית ראשונה הנחשבת לשנייה בגודלה בהיסטוריית הגיוסים האמריקנית. קראפט זכתה לביקושים חזקים מצד משקיעים ולהתייחסות כאל מניה חסינת מיתון.

פיליפ מוריס, החברה האם של קראפט שהנפיקה נתח של 16% ממנה, מסרה כי קראפט מכרה 280 מיליון מניות במחיר של 31 דולר למניה. על רקע ביקושים ערים של משקיעים, העלתה קראפט את מחיר היעד לטווח של 30 עד 31 דולר מטווח קודם של 27 עד 30 דולר.

אנליסטים טוענים כי תמחור המניה בקצה הטווח עלול לפגוע בערכה היום, עם יציאתה הראשונה למסחר בבורסת ניו יורק. בטווח הארוך הם צופים כי שווי המניה ישקף את מצבם של סקטור המזון ומניות דומות הנכללות בו, כמו ג'נרל מילס וקלוג.

"אחרי שנקלף את סינגריית העלויות, היא תיראה כמו כל חברת מזון סטנדרטית במחיר פרמיום", אומר בכיר במריל לינץ', שלא הייתה מעורבת בהנפקה. אנליסט בחברת השקעות אחרת אמר לגבי תמחור המניה בקצה הטווח, כי "הם הורידו את הדיסקאונט של ה-IPO מהשולחן".

לפי מחירי ההנפקה מיוחס לקראפט שווי של 54.25 מיליארד דולר, המציג אותה כחברת המזון הבורסאית הגדולה ביותר בארה"ב והשנייה בגודלה בעולם, אחרי נסטלה השווייצית. אחרי ההנפקה יישאר בבעלות פיליפ מוריס נתח של 84% בקראפט ושליטה על 97.7% ממניות ההצבעה.

קראפט, יצרנית הגבינות הנמכרות ביותר בעולם המחזיקה במותגים מובילים רבים, בהם הקפה 'מקסוול האוס' ומותג הגבינה 'פילדלפיה', מתכוונת לשלם בתקבולי העיסקה 11 מיליארד דולר מתוך 19.2 מיליארד - הסכום שבו רכשה בשנה שעברה את נביסקו הולדינגס.

הנפקת קראפט, שהיא כאמור השנייה בהיקפה בארה"ב, אחרי הנפקת ה-10.6 מיליארד דולר של T&AT-וויירלס בשנה שעברה, מגיעה בעיצומו של תהליך שיפור ניכר בשוק ה-IPO.

שיפור זה בא לידי ביטוי בעיקר בביקושים לסקטורים מוגדרים, כמו בריאות ואנרגיה, מתוך העדפה מובנת של חברות בעלות הכנסות ורווחים ממשיים, ולא רק בעלי כוח צמיחה.

חברות הטכנולוגיה והאינטרנט הכושלות, ילדות הפלא של שוק ה-IPO בשנה שעברה, נמחקו לחלוטין השנה מצגי המשקיעים, אחרי שנה של צלילות שרשמו מניותיהן, אשר רק עתה נראים סימנים ראשונים שהגיעו לקרקעית.

על רקע זה, אין פלא שיותר מ-100 חברות, ולא רק מתחומי הטכנולוגיה, חזרו בהן בשנה האחרונה מכוונותיהן לצאת בהנפקות.

נראה שקראפט תתבסס בנישת המניות הסולידיות. לא מכבר דיווחה קראפט על רווח תפעולי של 5.7 מיליארד דולר מתוך הכנסות פרו פורמה (כולל נאביסקו) של 34.7 מיליארד דולר לשנת 2000.