ג'נרל-דיינמיקס משנה את מותגי מטוסי הגלאקסי והאסטרה מתוצרת תע"א למותגי גולפסטרים

השינוי יקל על שיווקם לארצות ערב .גולפסטרים תקים מחוץ לישראל מרכז איזורי לתחזוקת מטוסיה

חברת ג'נרל-דיינמיקס האמריקנית, שרכשה את תחום מטוסי המנהלים של התעשייה האווירית, לא תשתמש יותר בשמות מותגי המטוסים שפותחו בישראל, אלא תשתמש בשמות מותגים של מוצרים שלה. ג'נרלדיינמיקס הודיעה בסלון האווירי בפריז, כי יבוטל השימוש במותג "גלאקסי", וכן במותג "אסטרה-SPX .

ה"גלאקסי" הוא מטוס הדגל, שפותח בחברת גלאקסי-איירוספייס, שבבעלות תע"א ומשפחת פריצקר. מטוס "אסטרה-SPX" שימש כבסיס לגלאקסי. מעתה - יכונה ה"גלאקסי" "גולפסטרים-200", וה"אסטרה-SPX" ישווק תחת השם "גולפסטרים-100". יצרנית המטוסים גולפסטרים נמנית עם קבוצת ג'נרל-דיינמיקס.

אתר האינטרנט של גלאקסי-איירוספייס בוטל השבוע. מי שמנסה להיכנס לאתר, מופנה ישירות לאתר של יצרנית המטוסים גולפסטרים. באתר אין איזכור של מטוסי ה"גלאקסי" וה"אסטרה-SPX", אלא רק לשמות החדשים שלהם. כמו כן, אין איזכור לכך שהם פותחו בישראל.

ביטול המותגים המוכרים של מטוסי המנהלים שפותחו בארץ נועד, ככל הנראה, להקל על שיווקם למדינות ערב והמפרץ הפרסי. מדינות אלה נמנעו עד כה מלרכוש מטוסים מתוצרת התעשייה האווירית. גם הניסיונות של חטיבת המטוסים האזרחיים בתע"א לבצע עיסקאות בתקופת השיא של השיפור ביחסי ישראל-מדינות המפרץ - לאחר חתימת הסכם אוסלו - נכשלו.

יצוין, כי למרות שתחום מטוסי המנהלים נרכש על-ידי ג'נרל-דיינמיקס, מטוסי ה"גלאקסי" וה"אסטרה" (מעתה: "גולפסטרים-200" ו"גולפסטרים-100") ימשיכו להיות מיוצרים בתע"א בישראל.

נשיא גולפסטרים, ביל בויסטור, אמר השבוע לסוכנות הידיעות איי.פי, בסלון האווירי בלה-בורז'ה, כי עסקי גולפסטרים עם לקוחות במדינות ערביות עלולים להיפגע כתוצאה מהעיסקה עם התעשייה האווירית - בעקבות הקונפליקט בין ישראל ובין הפלשתינים.

גולפסטרים מתכוונת להקים במזרח התיכון מרכז איזורי לתחזוקת מטוסיה, כדי לשפר את יחסיה עם מדינות ערב, בעיקר עם נסיכויות המפרץ הפרסי, שהירבו לרכוש מטוסי מנהלים מתוצרתה בעשורים האחרונים. בויסטור אמר לאיי.פי, כי "מרכז התחזוקה לא יוקם בישראל".

מטוסי המנהלים פותחו בחטיבת המטוסים האזרחיים בתע"א. החטיבה פיתחה בעבר כמה סוגי מטוסים נוספים, כגון "ווסטווינד" וה"אסטרה" הבסיסי. במרכז הפעילות של גלאקסי-איירוספייס בטקסס מועסקים כ-450 עובדים, בנוסף לעובדים בפס הייצור בנתב"ג.

המטוסים שמיוצרים בארץ עוברים את טיסות הניסוי והרישוי, ומועברים לארה"ב בגירסה הבסיסית. זו הופכת למוצר המוגמר לאחר ביצוע עיצוב הפנים בשדה התעופה אלאיינס שבפורת'-וורת', טקסס.

סגן נשיא גולפסטרים סירב להתייחס השבוע לשאלת "גלובס" בנוגע לסכנה לפגיעה במכירותיה במדינות הערביות עקב היחסים עם תע"א.