באופן כללי, נראה כי העניינים מתחילים להתקדם אט אט בזירה האסיאתית, זו הסברה
של רוב האנליסטים כיום. אומנם, מדינות אחדות משגשגות, אך רוב המדינות טרם הצליחו
לחזור למצב בו היו לפני המשבר הגדול, שפרץ בקיץ 1997. שתי המדינות המושכות
את השוק הן יפאן, שעושה זאת בהססנות מה, עם יד כבדה על הדופק, וסין, השועטת
קדימה מבלי להביט לצדדים.
הונג-קונג וסינגפור בולטות בהתאוששותן מעל כולן, בעוד שאינדונזיה ומלזיה צריכות
עדיין לפתור מספר סוגיות פוליטיות וכלכליות המעכבות אותן. סינגפור ממשיכה לעבוד
במלוא הקיטור על מערכת המטרו והמפעלים ההידרו-אלקטריים במדינה.
כל הדאגות בדבר העברת הונג-קונג בחזרה לסין התבדו. אומנם, חלה ירידה קלה בהיקף
הפעילות, אך הדבר היה טבעי בשל הדהרה הגדולה לקראת המעבר ב-1997.
המשבר הפיננסי בתאילנד היה הניצוץ שהדליק את המשבר במזרח אסיה כולה. עם זאת,
הכלכלה בכלל ושוק הבנייה בפרט, חוזרים למסלול תקין, באיטיות אך בבטחה. חילופי
השלטון שהתרחשו לאחרונה יכולים לזרז את התהליך במדינה.
דרום קוריאה היא בגדר אנומליה באסיה. כמדינה שנפגעה קשות על ידי המשבר הכלכלי,
סאול קיבלה תמיכה פיננסית בסך 57 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית, לחיזוק
יתרות המט"ח. קוריאה יישמה בהצלחה רבתי תוכניות ייעול ורפורמות במערכת הבנקאית
ובתאגידים (צ'בולים), ונפתחה להשקעות זרות בחברות מקומיות. ההתאוששות הכלכלית
היתה מסחררת, וכבר ב-1998 נרשם שיעור צמיחה של 10.2%.
משום מה, שוק הבנייה נותר מאחור. כתוצאה מירידה בביקושים, חברות בנייה קוריאניות
רבות נקלעו לקשיים פיננסים, אך הממשל בסאול מתכנן מספר מהלכים פיננסיים על
מנת לקדם את שוק הנדל"ן.
תזוזה בתחום הפטרו-כימי מקבלת דחיפה גדולה בפיליפינים, תאילנד ומלזיה, ובעיקר
בסין, בה מספר פרויקטים גדולים עומדים בפני התחלה. סין מהווה שוק עצום מכל
הבחינות, כולל הבנייה והנדל"ן. הבעיה הגדולה ביותר היא כנראה העובדה של"זמן"
יש משמעות שונה לסינים. בנוסף, נוטים הסינים לראות בארכיטקט את האחראי להצלחת
הפרויקט. במידה ודבר מה לא מסתדר, הארכיטקט הוא זה שייתן את הדין.
וייטנאם הפכה למוקד עניין נוסף בזירה האסיאתית. הציפייה היא להתרחבות שוק הבנייה
במדינה הקומוניסטית, הודות לסיוע נרחב של בנקים בינלאומיים וההסכמים הבילטרליים
שנחתמו עם ארה"ב, טרם חילופי הממשל, הציפייה היא להתרחבות.
תת היבשת ההודית שמה דגש על עבודות תשתית ברחבי המדינה הענקית. עיקר הפרויקטים
מתרכזים בתשתיות מים הנמצאות המצב קטסטרופלי, ותשתיות התחבורה המתפוררות. פרויקטים
אלו זוכים לסיוע רב ממדינות המערב ומיפאן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.