הלהטוט של צאלים ואוסטרזצר בתאת: ביד אחת קונים מניות מהציבור, ובשנייה שואבים כסף מהקופה

לאחר שביססו את שליטתם במניות ההון של תאת, הגיעה השעה בה מניחים הפיננסיירים המנוסים של תאת את ידם על הכסף, באמצעות הצעת רכש ודיבידנד

בונוסים, אופציות, עמלות שיווק או סתם שכר גבוה - את כל ארטילריית ההטבות הנ"ל כבר ירתה שלישיית בעלי השליטה בתאת תעשיות, במשך שני העשורים שבהם רשומה החברה למסחר בבורסה של ת"א.

נותרו כנראה מעט תרגילים פיננסיים, שעדיין ניתן ללמד את דב צאלים, שלמה אוסטרזצר וישראל אופן. הם מצידם, מקפידים לשכלל את ארסנל השיטות שבאמצעותן זורמים המזומנים לכיסם, ואתמול, כך נראה, הגיעו לשיא של יצירתיות.

תאת תעשיות, הנסחרת בשווי של כ-13 מיליון דולר, הגישה הצעת רכש למניות ה-1 שקל שבמחזור (בנוסף, נסחרות בבורסה מניות בנות 5 שקל). המחיר למניה בו נוקבת ההצעה - 5.22 שקלים - היה גבוה בכ-10% ממחיר השוק אתמול בבוקר. היקף ההצעה, אם תיענה במלואה - 14.7 מיליון שקל.

ומי הם מחזיקי מניות ה-1 בתאת? בעיקר שלמה אוסטרזצר ודב צאלים, מחזיקים כ-90% מהמניות נשוא הצעת הרכש, ויגרפו לכיסם כ-13 מיליון שקל. תאת מנמקת את הצעת הרכש בפניית הבורסה אליה מחודש אפריל, לפיה מניות ה-1 אינן עומדות בתנאי שווי אחזקות ציבור מינימלי, הקבוע בהנחיות, לצורך המשך המסחר בהן.

בעלי השליטה בתאת, מסתבר, העדיפו שלא לבצע, כמקובל, הסדרים להגדלת הפיזור, אלא לנקוט בדרך של הצעת רכש, שאת רוב תמורתה ישלשלו לכיסם. וזה לא הכל: לאחר השלמת הצעת הרכש, תחלק תאת לבעלי מניותיה הנותרות, קרי מניות ה-5, דיבידנד במזומן בסכום של 2 שקל לכל מניה. אוסטרזצר וצאלים מחזיקים כ-1.2 מיליון מניות מסוג זה, כמחצית מהמניות שבמחזור.

רוב מניות ה-5 שמחזיקים השניים, נרכשו אך לפני כחודשיים, באמצעות חברות פרטיות (שאינן חייבות במס על תשלום דיבידנדים). אחזקתם הנוכחית של אוסטרזצר וצאלים, תזכה אותם בדיבידנד של 2.5 מיליון שקל.

כמה מילים על תאת תעשיות. החברה, שנוסדה בשנת 69', עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים שונים בתחום הצבאי והתעופתי. בשנת 81' הונפקו מניותיה בבורסה של ת"א ובהמשך שלחה שתי חברות בנות לבורסה האמריקנית - תאת טכנולוגיות וטי.וי.ג'י.

מדובר בעסק לא קטן המייצר הכנסות של למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה ומעסיק כ-250 עובדים. עם זאת, זוהתה החברה במהלך שנות ה-90 בעיקר עם הפסדי ענק (כ-45 מיליון שקל בשנים 94'-98') מחד, והטבות גדולות שחילקה בשלל אופנים לשלושת מנהליה הבכירים, מאידך.

לאחרונה, שבה תאת לפסים של רווחיות, והציגה רווח נקי מצטבר של כ-25 מיליון שקל בשנים 99'-2000. השיפור בתוצאות העסקיות נתן את האות לגל נוסף של עיסקאות עם בעלי העניין, ביניהם הקצאת אופציות, בונוסים והעלאה של 25% בשכרם של מנהליה הבכירים (בסה"כ קיבלו צאלים, אוסטרזצר ואופן שכר והטבות בכ-6 מיליון שקל אשתקד).

בד בבד, הוציאה תאת תעשיות לפועל עיסקה, בה העבירה בתחילת השנה הקודמת לחברה-הבת, תאת טכנולוגיות (69%), את פעילותה התעשייתית, כולל מלאי וציוד, תמורת 7 מיליון דולר. דירקטוריון תאת נימק את העיסקה בייעול הניהול והביצוע של הפעילות התעשייתית, וכן באפשרות לגוון את השקעותיה של תאת, שהפכה לחברת אחזקות בתחומי פעילות נוספים.

מכירת הפעילות לחברה-הבת והרווחיות שהציגה בשנים האחרונות, הפכו את תאת תעשיות לחברה נזילה עם כ-35 מיליון שקל בקופתה. במהלך הנוכחי, של הצעת הרכש וחלוקת הדיבידנד, מניחים בעלי השליטה בחברה את ידם על כמחצית מסכום זה, לאחר שחודשיים קודם לכן הבטיחו לעצמם את המשך שליטתם בחברה.

וכך קרה הדבר: בסוף אפריל השנה דיווחה תאת תעשיות, כי אוסטרזצר וצאלים רכשו במהלך המסחר בבורסה כ-900 אלף מניות 5 בתמורה כוללת של 13.4 מיליון שקל. עד לאותה רכישה, החזיקו השניים מניות המהוות 16% בלבד בהון של תאת (ושלטו בה באמצעות אחזקה במניות ה-1, העדיפות בזכויות ההצבעה).

מי שתהה לפשר הסיבה בגינה מכניסים השניים את היד לכיס הפרטי, לאחר שנים בהן עסקו בעיקר בשאיבת כספים מקופתה של תאת, מקבל כעת תשובה: לא רק שבמהלך הנוכחי הם מחזירים לעצמם את מלוא ההשקעה ברכישת מניות ה-5, אלא נותרים אחריו עם כ-50% ממניות ההון של תאת. אוסטרזצר וצאלים כבר לא סוסים צעירים, ואם המהלך הבא עליו יכריזו יהיה העמדת השליטה בקבוצת תאת למכירה, הרי שלאחזקתם במניות ההון חשיבות מכרעת.

העלאת הכספים מהחברה-הבת, האיסוף של מניות ה-5, ולבסוף הצעת הרכש למניות ה-1 והדיבידנד - לאוסטרזצר וצאלים, זה ברור, עדיין נותרו אי אלו תעלולים פיננסיים במגבעת הישנה.

נותר לתהות, האם לא היה מקום לחלוק עם הציבור בתאת את הצעת הרכש והדיבידנד, אם אכן תוכננו מראש, קודם לרכישת מניות ה-5 בידי מנהליה. דב צאלים דוחה את האפשרות על מהלך מתוכנן בתוקף: "כשהבורסה פנתה אלינו בקשר לאי העמידה בתקנות הפיזור, הערכנו שאפשר יהיה לפתור את הבעיה. בהמשך, גם בעקבות הרכישות מצידנו, שווי אחזקות הציבור במניות ה-1 פחת.

"לכן, החלטנו על מהלך הצעת הרכש, שמיטיב עם יתר בעלי המניות בתאת, שכן הוא מגדיל את הערך הפנימי של החברה. תאת תרכוש את מניות ה-1 במחיר ההון העצמי, שאינו מבטא את מלוא שווייה הכלכלי. כך החברה מרוויחה ובעלי מניות ה-5 נהנים". לגבי עיתוי הרכישה של מניות ה-5 בשוק טוען צאלים, כי "ניצלנו הזדמנות לקנות חבילה כדי להגדיל את אחזקותינו".

סמנכ"ל הכספים של קבוצת תאת, ישראל אופן, טען היום כי "הכל נעשה בסדר. ההחלטות על מהלך הצעת הרכש והדיבידנד התקבלו בדירקטוריון לאחר רכישת המניות".