נגעה בפירוק

במהלך תמוה הגיש בנק הפועלים בקשת פירוק למנטרג'י, גילת תקשורת לשעבר, אבל חזר בו. הנזק, בכל מקרה, כבר נגרם

את המצב של מנטרג'י, גילת תקשורת לשעבר, אפשר לתאר כמו בבדיחה הידועה על הטייס אשר מודיע לנוסעיו כי יש לו שתי בשורות, אחת טובה ואחת רעה. הבשורה הטובה של מנטרג'י היא שבנק הפועלים משך אמש את בקשת הפירוק שהגיש כנגד החברה ביום חמישי. הבשורה הרעה היא שהחברה עדיין חייבת לבנק יותר מ-30 מיליון דולר וכי בנק הפועלים הגיש בכלל בקשת פירוק.

מנטרג'י, הפועלת בעיקר בתחום הוראת מקצועות ההיי-טק והלימוד מרחוק, פירסמה את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון באיחור. הסיבה לאיחור היתה המשא ומתן עם הבנקים שלא הגיע לידי סיכום. מלבד הדו"חות שלא היו טובים, הודיעה מנטרג'י כי טרם הצליחה להגיע להסדר עם הבנקים שלהם היא חייבת יותר מ-53 מיליון דולר. שני הבנקים הם פועלים ולאומי, כאשר עיקר החוב הוא כלפי בנק הפועלים. בנוסף, למנטרג'י חוב של כ-25 מיליון דולר בעקבות הנפקת אג"ח להמרה לשמרוק מקבוצת דיסני.

הגשת התביעה לפירוק של בנק הפועלים והסרתה נראית מוזרה למדי. לכאורה, נראה כי הקטינה בסופו של דבר את סיכויי הבנק לראות לפחות חלק מחובו. הרי עצם פרסום הבקשה לפירוק עשתה את שלה - היא פגעה במנטרג'י וביחסיה עם לקוחותיה וספקיה.

יתר על כן, החשיפה הגדולה, יחסית, של הבנק לחובות מנטרג'י עלולה, כמובן, לפגוע בדו"חות הכספיים של הבנק. נכון, היקף האשראי שניתן למטנרג'י זניח יחסית להיקפי האשראי שמעניק הבנק, אבל חוב אבוד של למעלה מ-100 מיליון שקל אינו דבר של מה בכך.

כך או אחרת, במצבה הנוכחי של מנטרג'י, ברור לנושים שהם לא יראו חלק גדול מכספם בעתיד הקרוב ופירוק החברה לא יסייע להם באופן משמעותי. הסיבה לכך היא שבקופת החברה, נכון לסוף הרבעון הראשון, נותרו 21 מיליון דולר במזומן לעומת התחייבות לזמן קצר בהיקף של 83 מיליון דולר והתחייבות לזמן ארוך בסכום נוסף של 35 מיליון דולר.

הסוגיה המרכזית שעל הפרק במנטרג'י היא כיצד ייצאו הנושים ובעלי המניות של החברה מהפלונטר שאליו נקלעו. כיוון שברור שאת החוב לא ניתן להחזיר, לפחות לא בזמן הקרוב, יש שני פתרונות אפשריים. הפתרון הפחות סביר, במיוחד לאור הסרת בקשת הפירוק של בנק הפועלים, הוא פירוק החברה ופתיחה ב"מירוץ נושים" לתפישת נכסי החברה, דגש על המזומנים בקופתה.

הפתרון הסביר יותר, הוא שילוב של פריסת חובות החברה על פני מספר לא מועט של שנים, במטרה לשפר את מבנה המאזן של מנטרג'י, וכן הזרמת הון לחברה. הזרמת ההון תבוצע הן על ידי בעלי המניות הקיימים, בנק הפועלים ומגדל, והן על ידי המרת חלק מחובות החברה כלפי הנושים למניות.

הסיבה העיקרית למצב שאליו נקלעה החברה נעוצה בביצוע מספר רכישות שביצעה ומימנה באשראי בנקאי, שקיוותה להחזיר לאחר שתבצע הנפקה. אולם, בעקבות קריסת מניית החברה, שנסחרת כיום במחיר של דולר המבטא לחברה שווי של כ-12 מיליון דולר, ההנפקה לא יצאה לפועל ומנטרג'י נותרה עם אחזקות שנרכשו במחיר מנופח ועם חובות עצומים לבנקים.

את הרבעון הראשון של 2001 סיימה החברה עם הכנסות של 20.6 מיליון דולר, ירידה של 4.3% לעומת הרבעון הקודם, אך עלייה של 41% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה, הפסידה החברה 8.9 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת הפסד של 9.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2000.

במנטרג'י סירבו היום להגיב על בקשת הפירוק והסרתה והסתפקו בתגובה הלקונית הבאה: "אנו ממשיכים במשא ומתן עם הבנקים במטרה לסגור את נושא פריסת החובות".