בינגו ישראלי: בעלי השליטה בתרו קיבלו אופציות ב-91' השוות כיום כ-114 מיליון דולר

האחים בארי ואהרון לויט ודניאל מורוס, בן דודם, קיבלו 1.5 מיליון אופציות לפני עשר שנים במחיר מימוש של 5.75 דולר לעומת מחיר של כ-82 דולר בשוק כיום; עשרות עובדים נוספים בחברה מחזיקים באופציות בשווי כולל של מיליוני דולרים

הזינוק הפנומנלי במחיר מניית תרו למחיר של כ-81.6, המבטא שווי של כ-900 מיליון דולר לחברה, מעמיד את שוויה של חבילת האופציות שקיבלו שלושת מנהליה ובעליה על סכום פנטסטי של כ-113.7 מיליון דולרים.

הסיפור מתחיל, למעשה, לפני עשר שנים. בנובמבר 91' קיבל ד"ר בארי לויט (65) יו"ר החברה (החל מ-91') שכיהן כדירקטור כבר משנת 63', כ-900 אלף אופציות למניות תרו במחיר מימוש של 5.75 דולרים. מחיר המימוש, אמנם, נקבע על פי מחיר השוק דאז, אבל בעקבות הנסיקה במחיר מניית תרו, מוערך שווי החבילה כיום ב-73.5 מיליון דולר, והיא מבטאת הטבה של כ-68.3 מיליון דולר. גם אחיו של בארי, אהרון לויט (63) המכהן כנשיא החברה החל משנת 82', זכה בחבילת אופציות, אם כי צנועה יותר. לאהרון הוקצו 300 אלף אופציות במחיר מימוש דומה. חבילה זו שווה כיום כ-24.5 מיליון דולר וגלומה בה הטבה של כ-22.7 מיליון דולר. להטבה זהה זכה ד"ר דניאל מורוס (53), דירקטור בחברה ובן-דודם של האחים לויט.

שלושת הנהנים הם גם בעלי השליטה בחברה המפתחת תרופות ותכשירים גנריים. ד"ר בארי לויט מחזיק ב-1.05 מיליון מניות שהם כ-9.2% מהונה של החברה (חלקם ממימוש האופציות). אחיו אהרון מחזיק ב-672 אלף מניות, כ-6% מהון המניות וד"ר דניאל מורוס מחזיק ב-676 אלף מניות שהן כ-6% מהון המניות. בנוסף, האחים לויט מחזיקים בחברת Taro Development Corporation שמחזיקה כ-1.46 מיליון מניות של תרו, כ-13.3% מהונה. לנציגה נוספת של המשפחה, טל לויט, ביתו של בארי, יש אחזקה של כ-278 אלף מניות, כ-2.5% מהון המניות. לויט ג'וניור משמשת בחברה כסגנית נשיא לכלכלה בתרו ארה"ב.

אולם, לא רק הבעלים ושורה מצומצמת של מנהלים זכו באופציות. למעשה, עשרות מנהלים ועובדים זכו בחבילות אופציות. סך האופציות שהוקצו, נכון לסוף שנת 2000, עמד על כ-2.18 מיליון, מתוכן כ-1.71 מיליון אופציות (כ-78% מחבילת האופציות) הוקצו לכ-20 מנהלים בכירים במחיר מימוש ממוצע של כ-6.73 דולרים (הטבה כוללת של 128 מיליון דולר).

בכל מקרה, ל"גלובס" נודע כי את הזינוק במחיר, מכ-6-5 דולרים לפני שנה וחצי ועד לכ-81.6 דולרים כיום, מתכוונת הנהלת תרו לנצל להנפקה נוספת בוול-סטריט, בהיקף של כ-200-150 מיליון דולר. עם זאת, בתרו לא סיפקו תשובה ברורה. "אנחנו שוקלים הרבה אלטרנטיבות", אמר בשבוע שעבר שמואל רובינשטיין, מנכ"ל תרו ישראל. "כאשר נסגור את תוצאות הרבעון, נבחן מה מצב המזומנים שלנו ונחליט. בינתיים, לא החלטנו דבר. כלל לא בטוח שנצטרך לגייס כספים. בכל מקרה, יש אפשרויות שונות לגיוס כספים, כמו הלוואות מהבנקים או הנפקות פרטיות".

אבל, הנפקה בוול-סטריט היא, מן הסתם, האפשרות המועדפת. שווי השוק הגואה הוא גורם אחד. בנוסף, קופת המזומנים המדולדלת (כ-4.4 מיליון דולר בלבד בסוף הרבעון הראשון) של החברה גם "זועקת" להנפקה, במיוחד לאור צורכי המזומנים העתידיים. כדי לשמור על מנועי הצמיחה העתידיים, תצטרך תרו להמשיך ולהשקיע כספים רבים בפיתוח של תכשירים גנריים נוספים. עד עכשיו, רק נזכיר כי השקעות אלו השתלמו לה מאוד.

לפני שנתיים החלה ההתעוררות. תרו זכתה באישור שיווקי מה-FDA לתרופת הוורפרין, הגרסה הגנרית לתרופת הקומדין של חברת דו-פונט האמריקנית, המשמשת לטיפול בקרישי דם בחולים שסבלו מהתקפי לב או מפעילות בלתי סדירה של הלב. מאז, הרומן עם ה-FDA מתקדם ללא תקלות ותרו זוכה בשורה של אישורים גנריים שאחראים לצמיחה של כ-25% בעסקיה מדי שנה בשנה. אשתקד, קיבלה תרו אישורים לשיווקן של שמונה תרופות גנריות חדשות ומתחילת השנה קיבלה אישור לשווק ארבע תרופות נוספות. כרגע יש לתרו בצנרת כתשע תרופות גנריות נוספות המחכות לאישור הרשות האמריקנית, כאשר מכירות תרופות המקור מסתכמות, על פי ההערכות מריל לינץ', בכ-550 מיליון דולר.

בכל מקרה, את הפריצה המשמעותית ביותר בעסקיה של תרו סיפק התחליף ללוטריזון. לפני חודש קיבלה תרו מה-FDA אישור לשווק תחליף ללוטריזון, משחה המיועדת למחלות עור שונות. תרו היתה הראשונה מבין החברות הגנריות שזכתה באישור ולכן סיכוי הצלחתה בחדירה לשוק נראו טובים.

במריל לינץ' העריכו עם הזכייה שהאישור עשוי לתרום כ-15 מיליון דולר להכנסות כבר השנה וכתוצאה מכך צפוי הרווח למניה לעלות לכ-1.67 דולר, בהשוואה להערכה הקודמת לרווח של כ-1.17 דולר למניה. המציאות, מסתבר, עלתה על כל התחזיות ותרו הצליחה בפרק זמן קצר, כעשרה ימים בלבד, להשיג את היעד השנתי. במריל מיהרו לעדכן את התחזית וכעת הם מעריכים שמכירות תחליף הלוטריזון יסתכמו בשנה הבאה ב-50 מיליון דולר והרווח למניה יעבור את ה-3 דולרים.