נקסוס תספק מערכות לחברה אמריקנית ב-50 מיליון דולר

ירון שיינמן, יו"ר מועצת המנהלים של החברה: "נקסוס לא סיפקה את הסחורה בשנים האחרונות, ולכן המניה נפגעה. כעת, אני בטוח שאנו נכנסים לעידן חדש של הצלחה שיבוא לידי ביטוי גם בשוק ההון" * עם תחילת המסחר בוול סטריט, מזנקת מניית נקסוס בכ-45%

חברת נקסוס הודיעה היום, כי החברה הבת נקסוס דטה (100%), חתמה על חוזה ענק בהיקף של כ-50 מיליון דולר עם חברת IMServ האמריקנית המספקת שירותי אנרגיה. לפי החוזה, נקסוס דטה תספק ל-Invensys Measurement Services מערכות תקשורת לקריאת מונים, תחנות שידור קרקעיות ושירותי תחזוקה למשך 10 שנים.

בשלב הראשון IMServ התחייבה לרכוש מנקסוס דטה כ-1.3 מיליון מערכות, ובנקסוס מעריכים, כי תקופת ההקמה של הפרוייקט תארך כשלוש שנים. יש לזכור, כי זהו החוזה הראשון שחברת נקסוס דטה חתמה מעודה, כך שמדובר בהחלט בהישג מרשים מבחינתה. החברה האם נקסוס, מפתחת מערכות תקשורת וויירלס דו-כיוונית לאיתור כלי רכב פרטיים ולקריאת מונים אוטומטית (מים, חשמל וגז) מרחוק. מערכותיה של החברה פרוסות כיום בסינגפור, ברוסיה, בארגנטינה, בוונצואלה ובצ'ילה, ועם לקוחותיה בארץ נמנית חברת ארד דליה (המספקת מוני מים). לקוחותיה העיקריים של החברה בארה"ב הן חברות אטלנטיק גז אנד לייטינג ומאסטר מיטר (ספקית מוני מים).

מניית החברה נסחרת כיום לפי מחיר של 2.3 דולרים המשקף שווי של כ-17.5 מיליון דולר, לאחר שבסביבות ספטמבר 2000 ביקרה ברמות של 8 דולרים ואף יותר. לפני כשבוע הגיעה בעלת המניות הגדולה ביותר בנקסוס, חברת בי.וי.אר טכנולוגיות (37%), למסקנה כי אחזקתה בחברה אינה מייצרת ערך למשקיעיה.

לפיכך, החליטה בי.וי.אר לחלק את אחזקתה בחברה כדיבידנד לבעלי מניותיה, ביחס של 1 ל-0.4, כך שהם יחזיקו בנקסוס ישירות. בעלי מניות נוספים בנקסוס הם קבוצת כלל (כ-17%), קבוצת שרם (כ-5%) וקרן סורוס (כ-5%). בנוסף לאחזקה בנקסוס, מחזיקה בי.וי.אר בחברת VIZ-RT (‏21%) הנסחרת בנוייר-מרקט, בחברת נטגיים (37%), בחברת ברייטקום טכנולוגיות (34%) ובחברת Unisfair (‏38%).

בחודש מארס רכשה נקסוס את הנכסים והפעילויות של חברת GWH שמשווקת את הטכנולוגיה והאפליקציות שלה במספר מדינות באסיה, באמריקה הלטינית ולאחרונה גם בארגנטינה.

על פי הסכם הרכישה, הסכימו הצדדים להפסיק את שיתוף הפעולה העסקי ביניהם, על מנת שנקסוס תוכל לנצל את הפעילות העסקית של GWH. במקביל, המירה בי.וי.אר אג"ח של נקסוס למניות. האג"ח שהומרו נמסרו לבי.וי.אר ביוני 1999 בתמורה להלוואה של 2.5 מיליון דולר במחיר המרה של 78 סנט למניה.

כמו כן, לפני כחודש וחצי הודיעה נקסוס, כי השלימה גיוס הון של 4 מיליון דולר, מחצית מהסכום מבי.וי.אר טכנולוגיות והיתרה ממשקיעים פרטיים בישראל וארה"ב. מי שעקב אחר פעילויותיה העסקיות של נקסוס בוודאי לא הופתע מהודעתה היום.

קשה שלא להבחין בשיפור הניכר בתוצאותיה הכספיות של החברה, למרות שהחברה עדיין מפסידה. ברבעון הראשון של השנה הסתכמו הכנסותיה בכ-3.2 מיליון דולר לעומת 200 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד, ו-2.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2000.

בשורה התחתונה החברה הציגה, כאמור, בסוף הרבעון הראשון של השנה הפסד של כ-500 אלף דולר, לעומת הפסד של כ-2.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. נקסוס מחזיקה כ-14% בחברת עדן טלקום העוסקת, בין היתר, במתן שירותי מיגון, איתור, איכון וניווט מידע בתחום תקשורת לרכב.

ירון שיינמן, יו"ר מועצת המנהלים של נקסוס ונקסוס דטה, התקשה להסתיר היום את שביעות רצונו מחתימת החוזה. לדבריו, העובדה שזהו חוזה ראשון לנקסוס דטה מראה את הפוטנציאל הענק שיש לחברה.

"נקסוס דטה מטפלת בכל נושא הטלמטריה ותעשיית ה-Automated Meter Reading) AMR). תעשייה זו מכוונת לפעילויות הקשורות בגז, בחשמל ובמים. הרעיון הוא לאפשר קריאה יומית של כל המונים אונליין, במקום לבצע קריאה ידנית. התהליך חוסך זמן ומאמץ מהלקוחות הסופיים שלנו, ולכן הפוטנציאל כאן הוא ענק".

- עדיין ישנן לא מעט חברות בעלות טכנולוגיות נהדרות שלא מצליחות כיום להמריא. מה מייחד את תחום קריאת המונים שאיפשר לכם לסגור עסקה בסדר גודל שכזה בזמנים אלו?

"אני מייחס את הצלחת הפעילות שלנו בתחום זה לשלוש סיבות עיקריות: הראשונה היא רצונן של חברות החשמל והגז להתחדש ולהדביק את קצב התפתחות הטכנולוגיה. השנייה היא החיסכון המיידי והמהיר שנוצר לחברות בעקבות יכולת הקריאה המהירה. ישנו חיסכון בכמות גדולה של אנשי שירות ובקרה. והסיבה שלישית והחשובה מכל היא יכולתן של החברות לנהל מלאים בצורה אינטליגנטית יותר כתוצאה מקריאת מונים יומית".

- מתי הקמתם את נקסוס דטה?

"נקסוס דטה הוקמה לפני כשלוש שנים. לפני פחות משנתיים החברה התחילה לבצע ניסוי באטלנטה של כ-500 מונים, והחוזה שהודענו עליו היום הוא תוצאה של הניסוי הזה. לשמחתי, השלמנו אותו בהצלחה ואנו פנויים כעת לבצע ניסויים נוספים. הפוטנציאל עליו אנו מדברים מתמצה בלמעלה מ-300 מיליון מונים לגז, חשמל ומים בארה"ב בלבד.

"הנהלת החברה יושבת בארה"ב וכך גם חטיבות השיווק והמכירה, אך פעילות המו"פ מתרכזת בארץ. לפני כחודשיים התחלנו תהליך ניסוי דומה עם חברה גדולה יותר מחברת IMServ והפוטנציאל שם אפילו גדול יותר. להם יש כ-1.9 מיליון לקוחות לעומת 1.3 מיליון לקוחות של IMServ".

- החברה לא מרגישה את האטה בשווקים?

"כמובן שאנו חלק מהשוק ומרגישים כמו כולם את האטה, אך יחד עם זאת, המוצר שעיצבנו התאים, ככל הנראה, גם בעלות וגם בצרכים לתעשיות מסורתיות. הפתרון שנקסוס דטה פיתחה, דורש השקעה נמוכה יחסית בהקמת תשתית, שמסוגלת לקלוט כמות גדולה של קריאות בעלות סבירה ומשתלמת. אנו מעריכים, שיש לנו יתרון משמעותי על פני המתחרים, ובעקבות ההכרה שקיבלנו כעת נקבל ודאי זרם הזמנות נוסף".

- מה תהיה להערכתך התרומה הצפויה לתוצאותיה הכספיות של נקסוס?

"זה יהיה לא נכון מבחינתנו לצפות להכיר בהכנסות כבר ברבעון השלישי. להערכתי, התרומה תראה ברבעון הרביעי של השנה והשיפור המשמעותי באמת יבוא בשנת 2002. לדעתי, כאשר נגיע לשיא שלנו, בעקבות ההזמנות הנוכחיות, נגיע לגידול של עשרות אלפי יחידות מדי שבוע.

"מכל מקום השנה נקסוס דטה תרשום מעט מאוד הכנסות. אך גם אלו, יחד עם ההכנסות המשמעותיות יותר בשנת 2002, יבוא לידי ביטוי בתוצאות נקסוס. יש לזכור, שנקסוס סבלה מעלויות נגזרות כבדות מנקסוס דטה ומרכישת הפעילות בארגנטינה. גורמים אלה הקשו מאוד על השורה התחתונה של נקסוס. כעת אני מניח שבהשוואה בין תוצאותיה של נקסוס השנה לעומת אשתקד יירשם גידול של יותר מ-100% במרבית הפרמטרים".

- המניה תתאושש בקרוב?

"נקסוס לא סיפקה את הסחורה בשנים האחרונות, ולכן המניה נפגעה. התנהגות המשקיעים הושפעה בעיקר מאכזבתם ומההמתנה להתאוששותה. כעת, אני בטוח שאנו נכנסים לעידן חדש של הצלחה שיבוא לידי ביטוי גם בשוק ההון".