מנכ"ל הבורסה, בתגובה על האירועים במניית פרטנר"הדבר לא מוסיף מוניטין ואמינות לשוק ההון הישראלי"

שאול ברונפלד: "אני יודע שתשומת הלב של הרשות לניירות ערך הופנתה לבדיקת הנושא" * דובר רשות ני"ע: "הרשות מתייחסת בכובד ראש לנושא המסחר התקין בבורסה" * כתב אישום על פרשייה ותיקה במעו"ף יוגש בשבועות הקרובים

"האירוע התחיל באזעקת שווא על עסקה שגויה", אומר היום שאול ברונפלד, מנכ"ל הבורסה בתגובה לאירועים אתמול במניית פרטנר. "בדקנו את העניין, והתברר שאין עסקה שגויה. מישהו הכניס ביקושים אמיתיים וקנה את המניות במחיר מלא ובצורה גלויה לבורסה.

"ברור שמדובר כאן בעסקאות לא שגרתיות. אולם, על השאלה אם היתה כאן מניפולציה, לא הבורסה צריכה לשפוט. אני יודע שתשומת הלב של הרשות לניירות ערך הופנתה לבדיקת הנושא. בכל מקרה, מה שקרה במעו"ף מאוד מעסיק אותנו, בין אם מדובר בעניין פלילי או לאו. בטוח שאין הדבר מוסיף מוניטין ואמינות לשוק ההון הישראלי. אירועים דומים קרו כבר בעבר, ויש כאן ניסיון רציף של הבורסה לנסות לסגור כל פירצה שיש. המהלך האחרון שעשינו בנושא היה קביעת מועד אקראי, להקשות על מי שרוצה לתמרן את שער פקיעת אופציות המעו"ף. אולם, יש לזכור שבצד השני יושבים אנשים מאוד יצירתיים שמוצאים רעיונות חדשים, ואנו מנסים לסתום אותן פרצות".

- בכל זאת, היה כאן "עוקץ", או לא?

"אני שומע מהפעילים בשוק שהעסקה בפרטנר נראית מוזרה. יש כאלה שטוענים שזו עסקה מניפולטיבית. החוקרים המוסמכים צריכים לקבוע מה היה כאן. מבחינת הבורסה, העסקה נעשתה בגלוי, כך שלנו אין מה לעשות". - להערכתך האישית, מה שנעשה היה לגיטימי?

"אני כלכלן וזו שאלה משפטית שצריך לבדוק אותה בעיניים משפטיות".

- אתם יודעים מי ביצע את העסקאות?

"ודאי. שיטת המסחר ברצף מבוצעת במערכת מסחר ממוחשבת. הגענו לכך שלא היתה טעות בעסקה, על פי בירור של נתיב הביקורת"

רשות ני"ע הוציאה היום הודעה לעיתונות, אולי כדאי "לרצות" את כל הקריאות לפעולה כלשהי נגד הפעילים בשוק המעו"ף. "הרשות לני"ע", נכתב בהודעה, "מתייחסת בכובד ראש לנושא המסחר התקין בבורסה בכלל ובמניות הנכללות במדד תל אביב 25 בפרט. כל הפקיעות - ולא רק אירועים חריגים - נבדקות כאן באופן שוטף ומיידי, והן אף מניבות תוצאות. לא את כל התוצאות הללו אפשר לפרט.

"הרשות לני"ע, כעניין של מדיניות, אינה מוסרת פרטים לגבי חקירות שהיא מנהלת. עם זאת, ובלי לחרוג ממדיניות זו, אפשר לומר שגם נושא הפעילויות החריגות במניות הנכללות במדד תל אביב 25, נבדק בעבר ונבדק גם בהווה, וכתב אישום ראשון יוגש בשבועות הקרובים (מדובר על פרשייה ותיקה - נ.ג).

"הצעדים שנוקטת החברה מתבצעים בכמה כיוונים שונים. נוכח תופעה שרווחה בשוק של ניצול שיטת חישוב שער הפתיחה, שונתה השיטה הזו בדצמבר האחרון במטרה למתן את התופעה. בעקבות שינוי זה התפתחה תופעה אחרת, של פעילות חריגה המתבצעת ביום שלפני הפקיעה ושל ניצול חישוב שער הנעילה. גם בתופעה זו נטפל".