לאס וגאס - רוויה בקניונים ושטחי מסחר או שמא משוועת לבנייה נוספת?

מספר פרויקטים מסחריים הקורמים עור וגידים, מאיימים להציף את הסטריפ בעיר ההימורים בעוד עשרות אלפי מ"ר של קניונים, ולהכפיל את ההיצע בעיר ב-5 השנים הבאות ל-200 אלף מ"ר

מרבית הפרשנים סבורים שלאס וגאס רוויה בשטחי בידור וקניות. לא כך גורסים יזמי נדל"ן ובעלי מלונות ההימורים בעיר.

בכל זאת, מספר פרוייקטים מסחריים הקורמים עור וגידים, מאיימים להציף את הסטריפ בעיר ההימורים בעוד מאות אלפי רגל רבועה של קניונים ולהכפיל את ההיצע בעיר בחמש השנים האחרונות ל-2.4 מיליון רגל רבועה. לדעת הפרשנים יש בכך איום ממשי על כדאיותם הכלכלית של הפרוייקטים החדשים עצמם.

תאגיד הנדל"ן TrizecHahn השלים באוגוסט שעבר את בניית קניון Desert passage במלון אלאדין המשופץ. הפרוייקט בהיקף של 500 אלף רגל רבועה נבנה סביב המוטיב של סיפורי אלף לילה ולילה, או אם תרצו במקור, Arabian Nights.

יש בו נמל מלאכותי ואפילו סערות מלאכותיות, אבל עד כמה הוא רווחי, הדעות חלוקות. הדיירים טוענים שהתנועה בו אינה מצדיקה את שכר הדירה הגבוה.

בטרייזקהאן מצהירים על כ-50 אלף מבקרים ביום, ומבטיחים כי המכירות בו יגיעו ל-650 דולר לרגל רבועה כבר בשנה הראשונה. הממוצע הארצי אגב עומד על 340 דולר לרגל רבועה לשנה.

הפרשנים סבורים כי זו תחזית יומרנית מאחר ואין בו די דיירים מהשורה הראשונה כמו אלה שהתמקמו בפורום במלון סיזרז פאלאס. הפורום הנוצץ מעוצב כעיר רומאית וקבע סטנדרטים חדשים בכל מה שנוגע להשקעה והצלחה של קניון בלאס וגאס, תוך שהוא מקבץ אליו את מיטב מותגי היוקרה העולמיים.

השלב הראשון של הפורום נפתח ב-1992 עם 240 אלף רגל רבועה. מאז הוכפל השטח והמכירות בו נסקו לשיא של 1,300 דולר לרגל רבועה.

התחרות עם הפורום על כיסי המטיילים בלאס וגאס נפתחה כבר ב-1999 מכיוונו של מלון ונציה, בדמות ה-Grand Canal Shoppers בן 500 אלף רגל רבועה, המתהדר גם בגונדולות השטות בנהר מלאכותי.

מלון אחר, המנדלי ביי, הודיעו על כוונתם להקים בשטחו קניון נוסף בן 200 אלף רגל רבועה.

בזה לא תם הגודש. ה-Fashion Show Mall, הקניון הוותיק והעצמאי בסטריפ (כלומר ממוקם לא בשטחו של מלון הימורים) יעבור שיפוץ והרחבה שיגדילו את שטחו ב-50%. בעלי הנכס, ענק הקניונים Rouse Co, מתעתדים להשקיע 365 מיליון דולר שיוזרמו גם לבניית "ענן" ארכיטקטוני בן 600 רבועה, שיטיל את צילו על הקניון כמעין תחליף לגג סתמי.

הענן הזה לבדו הוסיף לתקציב 12 מיליון דולר. במקום גם יוקם מסלול לתצוגות אופנה ואירועים מיוחדים שיועברו בשידור חי למבקרים.

Rouse המתהדרים כבר במיטב הרשתות ובתי הכלבו היוקרתיים בארה"ב, חוזים מכירות של מיליארד דולר בשנה והכנסה של 800-1,000 דולר לרגל רבועה לשנה. הם מבססים את תחזיותיהם הכלכליות על תנועה אפשרית של 150 אלף מבקרים ליום, 60% מתוכם תיירים הששים לבזבז את כספם במקום.