קרן השקעות בנדל"ן, שיסדו זלמן שובל ושלמה גרופמן, גייסה 24 מיליון דולר

תגייס 40 מיליון דולר כדי שתוכל להשקיע במינוף עד 200 מיליון דולר ברכישת מגרשי דיור בארץ; אחד מהמשקיעים בקרן היא קבוצת פי.בי, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי; שיתוף פעולה עם בנק ההשקעות ליהמן-ברדרס

אנשי העסקים שלמה גרופמן וזלמן שובל הקימו קרן להשקעות בנדל"ן, בשם פייר (FAIRE). הקרן כבר גייסה 24 מיליון דולר מ-10 משקיעים מארה"ב, מקנדה ומישראל. הקרן מתכננת להגיע בקרוב לגיוס של 40 מיליון דולר, שיאפשרו לה להשקיע, בשיטת המינוף הפיננסי, עד 200 מיליון דולר ברכישת מגרשים.

רכישת המגרשים נועדה לבניית 3,000-2,500 דירות בארץ. כן תיכנס הקרן לעיסקאות נדל"ן אחרות.

אחד מהמשקיעים בקרן היא קבוצת פי.בי, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי, שייתן לה ליווי פיננסי. כן סוכם על שיתוף פעולה עם בנק ההשקעות ליהמן-ברדרס, שיסייע במימון פרויקטיים שונים בעתיד.

יצוין, כי זוהי יוזמה עיסקית ראשונה להשקעות חדשות בנדל"ן בשיתוף עם משקיעי חוץ, מאז החלה האינתיפדה. פייר גייסה את הכסף באמצעות תשקיף הנפקה פרטית, על פי דרישות החוק בארה"ב וקנדה. כל יחידת השקעות היא בת 1.5 מיליון דולר.

המשקיע הגדול ביותר רכש 3 יחידות, ב-4.5 מיליון דולר, וקיבל אופציה לרכוש 2 יחידות נוספות. 5 מהמשקיעים הם ישראלים, 4 מארה"ב ואחד מטורונטו, קנדה. המשקיעים מתוארים כבכירים בעולם העסקים.

גרופמן ושובל ישקיעו כל אחד לפחות 1% מסך ההון. כלומר, 240 אלף דולר כרגע ועוד 400 אלף דולר בקרוב. בכוונתם להגדיל את חלקם בקרן ליותר מ-1% שעליו התחייבו.

המשקיעים בקרן יהיו שותפים מוגבלים. הם יהיו אחראים לחובות הקרן יחסית להשקעתם, ולא יהיו שותפים בניהול. מעמדם יהיה כשל שותף פסיבי, הזכאי לדיבידנדים. הניהול השוטף יינתן לחברה חדשה בשם שובל-גרופמן, שתהיה בבעלות שווה של שני היזמים.

מבנה זה מקובל בקרנות נדל"ן בארצות הברית, וזו השיטה המובילה בגיוס כספים לפעילות נדל"ן בארה"ב. שיטה זו מקובלת בישראל בהקמת קרנות הון-סיכון, אך זו הפעם הראשונה שהיא מופעלת לגיוס כספים להשקעות בנדל"ן. השיטה הובאה לארץ ע"י עו"ד ירון גרופמן (בנו של שלמה), שעבד במשרד עורכי דין גדול בארה"ב.

קרן פייר תשקיע בנדל"ן למגורים בשלושת המסלולים הבאים:

* רכישת קרקעות לבניית 3,000-2,500 דירות. הקרן תרכוש את הקרקעות במרכז הארץ, בהדרגה, ב-4 השנים הקרובות. לצורך כך תיעזר במינוף הפיננסי של הבנק הבינלאומי, ואולי גם של בנקים אחרים.

* כניסה לשותפות בפרויקטיים קייימים של קבלנים, תמורת אחוזים מהרווח. לצורך כך תוקם חברת ניהול, שתהיה אחראית גם על הניהול ועל השיווק של הדירות. בניגוד לחברות אחרות הפעילות בתחום זה (בילו, גמולב, גינדי), תשקיע קבוצת גרופמן-שובל בהון עצמי של הפרויקט, ולא תיתן הלוואות.

* הקמת קבוצות, בשותפות עם גורמים מובילים בענף, לרכישת מיתחמים לבניית 800-700 דירות.

הקרן אינה מתכננת להיכנס בשלב זה לרכישת נכסים מניבים.

המבנה העיסקי והמשפטי של הקרן תוכנן על ידי החברות פרייסווטרהאוז קופרס, קסלמן יועצים, ארתור אנדרסן (ליובושיץ קסירר) ישראל. היועצים המשפטיים של הקרן הם עו"ד פיל רוזן, ממשרד ווייל-גוטשל-מגנס מניו-יורק; עו"ד גרופמן ויצחק פונד, ממשרד יפה-פונד-גרופמן בת"א. בצוות ההקמה השתתף גם גדעון שובל (בנו של זלמן שובל) מקבוצת יצוא השקעות.

שלמה גרופמן היה בעבר מנכ"ל חברת אפריקה-ישראל להשקעות. בארבע השנים האחרונות פעל בתחומי יזמות שונים, בעיקר בשיתוף פעולה עם קבוצת הכשרת הישוב. כיום הוא יו"ר חברת גרופמן אחזקות, בעלי 50% מחברת ההשקעות סולון יון, וכן יו"ר (ללא מניות) של חברת אספקת התרופות הממשלתית, שראל.

שובל הוא יו"ר ובעל השליטה בקבוצת יצוא השקעות, שבנק ירושלים הוא אחת מאחזקותיה.