המנהרה הארוכה בעולם בשוויץ: גוטהארד החדשה, 57 ק"מ

7 מיליארד מארק מושקעים במינהרות הנחפרות מתחת להרי האלפים השוויצרים, דרכן ידהרו רכבות ב-2012 במהירות של 250 קמ"ש * נסיעה מציריך למילאנו תארך רק שעתיים

"מפעל ההרים של המאה" - כך קוראים הכורים העובדים בעומק של 835 מטר לסבך המנהרות שנחפרות כבר חמש שנים מתחת לאתר הנופש השוויצרי הפסטורלי סדרון ובארבעה אתרי בנייה נוספים. הפרויקט יעלה 7 מיליארד מארק, ובנייתו תסתיים ב-2012.

אורך המנהרה הארוכה ביותר בעולם הוא 57 ק"מ. היא תאפשר לרכבות לחצות את הרי האלפים במהירות של 250 קמ"ש. רכבות ינועו תחת רכס הגוטהארד כל חמש דקות, בשני הכיוונים. זמן הנסיעה בין ציריך למילאנו יהיה כשעתיים, במקום למעלה משלוש שעות וחצי היום. הנסיעה בין מינכן למילאנו תתקצר ל-4 שעות.

138 גברים בני 14 אומות עובדים בסדרון בשלוש משמרות סביב השעון. האוויר למטה מחניק, החום 30 מעלות. הם חופרים בעזרת מקדחים מודרניים לאור זרקורים. הרעש מחריש אוזניים, ורק בשפת הסימנים מקיימים האיטלקים, הפולנים, הסרבים, הגרמנים, הפורטוגזים ובני אומות אחרות קשר ביניהם.

תמורת תשלום נאות הם שוהים שליש מזמנם בתנאים הקשים, עמוק מתחת לפני האדמה. אחר כך הם עולים שוב, כדי לבלות את שארית הזמן בעיירת התיירות השוויצרית המקסימה סדרון.

מומחים מדרום אפריקה השתתפו בעבודות בסדרון מראשיתן, בזכות ניסיונם הרב בכריית פירים. הם מארגנים את הצד הלוגיסטי של המבצע: 1,200 מטרים מעוקבים אדמה מועלים כל יום מהחפירות בסדרון. בשנים האחרונות ניספו בסדרון שני פועלים, וארבעה נפצעו קשה.

דרך מנהרת גוטהארד הישנה, שאורכה 16.9 ק"מ, נוסעים כלי רכב על הכבישים בין שוויץ ואיטליה מאז שנת 1980. מנהרות קצת יותר קצרות משרתות את התחבורה בכבישים בין שוויץ ואוסטריה, ובין איטליה וצרפת.

מנהרה לרכבות שאורכה 53.85 ק"מ נחנכה ביפאן ב-1988. במנהרת יורונטאנל, המחברת מתחת לתעלת למאנש בין צרפת ובריטניה, חוצות רכבות מנהרה שאורכה 50.45 ק"מ.

המהנדסים של מנהרת גוטהארד החדשה למדו לקחים מהאסונות שאירעו בעבר. הם מתכננים חיבורים בין שתי המנהרות הראשיות, שיאפשרו להסיט רכבות לצדדים אחרי כל 325 מטרים במקרה של שריפה או התפוצצות.

ראש המשמרת, שטפן דהנה הגרמני, רוצה להישאר במקום עבודתו עד שהרכבת הראשונה תעבור את 57 הקילומטרים מתחת להרי שוויץ ב-20 דקות. "אולי אשב בעצמי באחד הימים ברכבת הזאת ואתגאה: במבצע הזה השתתפתי במו ידי".