לור"ם ומודיעין: החקירה גלויה

המשטרה פתחה בחקירה נגד מנכ"ל לור"ם יעקב אטרקצ'י * נחתם הסכם בעייתי בין לור"ם לבין חכ"ל-מודיעין, בלי אישור רשות החברות

היחידה הארצית לחקירות הונאה פתחה בחקירה גלויה נגד מנכ"ל החברה הממשלתית לור"ם, יעקב אטרקצ'י. במסגרת שלב זה נערך חיפוש במשרדי החברה. החקירה הסמויה החלה לפני כשנתיים, כשחשב החברה, גדעון פרוז'נסקי, הגיש למשטרה תלונה בעניין אי-סדרים בחברה וחשד לכאורה למעשי שחיתות.

סמוך להגשת התלונה, בספטמבר 1999, הוציאה רשות החברות הממשלתיות הוראה "להימנע מכל התקשרות, עיסקה או פעולה הכרוכה בה ללא קבלת אישור רשות החברות הממשלתיות מראש ובכתב". רשות החברות מסרה, כי לא ניתן אישור לחוזה שעליו חתמה באחרונה החברה הכלכלית של העיר מודיעין עם לור"ם, כמו גם לאף התקשרות שביצעה לור"ם מאז ניתנה ההוראה.

החוזה החדש מחייב את חכ"ל מודיעין לבצע במשותף עם לור"ם את כל הפרויקטים שתקבל בעיר - הן ממועצת העיר, הן ממשרד השיכון והן ממנהל מקרקעי ישראל. למרות שלור"ם היא חברה מפתחת, מאפשר לה ניסוח החוזה להיות שותפה לכל עבודת תשתית ובניין, בכל היקף, למשך שלוש שנים, ללא מכרז, עם הארכה אוטומטית כל שנתיים. לטענת מתנגדי ההסכם, המשמעות היא עקיפת חוק חובת המכרזים על ידי מועצת העיר מודיעין, משרד השיכון והמינהל באמצעות חכ"ל-מודיעין, באופן שמרוקן את החברה הכלכלית מודיעין מתוכן, וזו הופכת כלי להעברת פרויקטים לחברה מסחרית יחידה ללא מכרז, למשך שנים ארוכות.

על החוזה חתום, לצד אטרקצ'י, גם משה שכטר, ראש מועצת מודיעין. גם נגד שכטר מתנהלת מזה כשנה חקירה משטרתית ביחידה לחקירות הונאה במשטרה.

ההסכם כפוף עדיין לאישור דירקטוריון החברה הכלכלית. נודע, כי על חברי דירקטוריון המתנגדים להסכם, ביניהם סגן ראש המועצה ירון רן, סגנית הגזבר שבי דרעי וירון אקרמן, מופעלים לחצים להצביע בעד ההסכם, תוך איומים בפיטורין. שכטר הכחיש זאת בתגובה. לדבריו, למרות שהחוזה כבר חתום, עשויים מספר סעיפים בחוזה לעבור שינוי.

אטרקצ'י מסר בתגובה: "לור"ם אינה זקוקה לאישור רשות החברות להתקשרות עם החברה הכלכלית מודיעין. לכל ישיבת דירקטוריון החברה מוזמן ומשתתף באופן קבוע נציג רשות החברות הממשלתיות, ובכלל זה בישיבת הדירקטוריון שאישר את ההסכם עם החכ"ל". ל"גלובס" נודע, כי נציג משרד השיכון בעיר מודיעין, שאינו חבר בהנהלת החכ"ל, נכח בישיבות הדירקטוריון ופעל לקבלת ההסכם.

חברת לור"ם זכתה לאחרונה במכרז שפירסם משרד השיכון לניהול פרויקט מתחם "קייזר דרום" במודיעין, שבו ייבנו כאלף יחידות דיור. ככל הידוע, מדובר בפרויקט בהיקף של כ-60 מיליון שקל. הצעת לור"ם היתה נמוכה באופן משמעותי: בעוד העמלה המקובלת בשוק היא כ-4%, דרשה לור"ם 2.25% וכך זכתה בפרויקט. משמעות הדבר הוא, שהכנסותיה יעמדו על כ-1.35 מיליון שקל בלבד.

לשאלה אם בדק את חוסנה הכלכלי של לור"ם טרם ההתקשרות, הגיב שכטר: "לא מעניין אותי אם יש לחברה חוסן כלכלי". בתגובה לשאלה האם לקח בחשבון את אי הסדרים הקיימים בחברה לכאורה, כפי שפורסמו בכלי התקשורת, אמר: "ביקשתי מהעוזר שלי לחפש על החברה באינטרנט ולא היו שום פירסומים בנושא הזה שלוש שנים אחורה. אני גם לא צריך לשאול שאלות כאלה".

תגובת מנכ"ל החברה הכלכלית, צבי אבנון: חברתי אינה פועלת על סמך פירסום בעיתונות. נראה כי קיימת מגמה של גורמים אינטרסנטיים אלה או אחרים למנוע מהחכ"ל השתלבות בפיתוח העיר מתקציבי הממשלה השונים".