קו-אופ צפון החליטה לאשר את מכירת אחזקותיה בקו-אופ מטרו תמורת 38 מיליון דולר

ההחלטה של קו אופ צפון האגודה הצרכנית למכור את אחזקותיה ברשת קו אופ מטרו, נתקבלה כבר בינואר 2001, כחלק ממהלך כולל שנועד להחזיר ל-35 אלף בעלי המניות את הערך הריאלי של מניותיהם

מינהלת אגודת קו-אופ צפון, בישיבתה מהיום, החליטה לאשר את מכירת אחזקותיה בקו-אופ מטרו, תמורת סכום של 38 מיליון דולר.

המכירה מותנית בסיום המו"מ של מטרו דרום-אפריקה, אשר תתקשר בחוזה עם קבוצת דנקנר למכירת מלוא המניות בקו-אופ מטרו.

ההחלטה של קו אופ צפון האגודה הצרכנית למכור את אחזקותיה ברשת קו אופ מטרו, נתקבלה כבר בינואר 2001, כחלק ממהלך כולל שנועד להחזיר ל-35 אלף בעלי המניות את הערך הריאלי של מניותיהם.

חברת קו אופ מטרו משותפת לאגודה צרכנית קו אופ צפון וחברת מטרו דרום אפריקה. לקו אופ מטרו יש שלוש אחזקות: המרכזית היא קלאב מרקט, בה היא מחזיקה 68.5%; לאליעזר פישמן 29.9%; ולגיורא שריג 1.6%.

האחזקה השנייה היא חברת אוריין (חבס השקעות), לה 95% ברשת ניו פארם-אפריל, ועוד 5% מוחזקים בידי רן גוטרפיד. האחזקה השלישית היא רשת משביר מזון, שנמצאת בבעלות מלאה של קו אופ מטרו, לאחר שנרכשה מדנקנר והמשביר המרכזי.

כיום מוחזקת השליטה בקלאבמרקט על ידי שותפות בין מטרו הדרום אפריקנית לבין קו-אופ צפון. יתרת מניות הרשת (כ-30%) מוחזקות בידי חברת ההשקעות דרבן של אליעזר פישמן.

אלרן הינה קבוצת השקעות הפועלת בתחום הנדל"ן, הטכנולוגיה והתשתית. בין השאר, מחזיקה הקבוצה בחברת ההשקעות אלגר , חברת מוצרי התשתית מרחב וחברת הלווין YES. הכנסות החברה, שמנהל בועז צ'צ'יק, הסתכמו ברבעון השני של השנה בכ-4.4 מיליון שקל, מלווים ברווח צנוע של 1.7 מיליון. זאת, לעומת הכנסות של 7.7 מיליון שקל ורווח של 2.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

ב-95' התמזגה קו אופ צפון עם רשת היפרשוק, שהיתה בבעלות תנובה וכלל סחר. ב-98' קנה גד זאבי את כלל סחר ואילו קו אופ צפון ניצלה את זכות הסירוב שהיתה לה ורכשה את מלוא הבעלות על החברה הממוזגת, שנקראה קו אופ הירפשוק. במקביל מכרה קו אופ צפון 50% מהאחזקות שקנתה בקו אופ היפרשוק, למטרו דרום אפריקה.

קו אופ צפון ומטרו דרום אפריקה הקימו את קו-אופ מטרו הבעלות הנוכחית וב-99' קנו ממשפחת חבס את ניו פארם לפי שווי משוקלל של 13 מיליון דולר. בדצמבר 99 - התמזגה קו אופ היפרשוק יחד עם רשת גרינברג והוקמה הרשת הממוזגת "קלאב מרקט". ערב המיזוג הסתכם הרווח של קו אופ צפון ב-27 מיליון שקל אחרי מס ואילו ההפסד של גרינברג הסתכם בהפסד נטו של 48 מיליון שקל.

לקלאב מרקט יש היום 146 סניפים במחזור עסקים של מעל 3 מיליארד שקל. והיא מעסיקה כ-5000 עובדים. היא עובדת עם מספר תת רשתות: המובילה, קלאב מרקט - 57 סניפים, 44 סניפי היפרזול, 24 סניפי "קו אופ1" שכונתיים, 9 סניפי גלאט מרקט לשוק החרדי, ג'מבו (2) ורב מכר (6).

דורון קשוב, מנכ"ל קלאב מרקט מסר ל"גלובס" כי בסיס המיזוג היה שהחברה הממוזגת קלאב מרקט תצא להנפקה במחצית הראשונה של 2000, ובעקבות זאת יכוסו החובות של רשת גרינברג שהיו בהיקף של כ-250 מיליון שקל.

"החברה התכוונה לגייס כ-250 מיליון שקל בבורסה שהיו אמורים לכסות את חובה של רשת גרינברג, כך שרשת קלאב מרקט היתה מקבלת תוספת של מיליארד שקל פידיון ללא חובות".

בפועל, עקב מצב השוק במהלך שנת 2000 לא ניתן היה להנפיק את החברה. התוצאה היא שחובות החברה, כולל החובות שהיו בעבר, יצרו עומס מימוני של כ-50 מיליון שקל. את שנת 2000 סיימה החברה הממוזגת עם הפסד של 92 מיליון שקל הפסד.

את הרבעון האחרון של שנת 2000 ואת המחצית הראשונה של 2000 סיימה החברה ברווח תפעולי.

קשוב הודיע לגורמים המועמדים לקנות את הרשת, שאחרי 14 שנות ניהול של החברה הוא אינו מתכוון להשאר כמנכ"ל או כיו"ר מועצת מנהלים. במשך התקופה שכיהן בקו אופ צפון היפרשוק התחלפו 4 מנכ"לים בריבוע הכחול.