לקוח מבקש אישור להגיש תביעה ייצוגית בסך 1.5 מיליון שקל נגד מקדונלדס ישראל

לטענתו, החברה הטעתה את לקוחותיה ועברה על הוראת דין מפורשת במבצע חלוקת כרטיסי גירוד * מקדונלד'ס: טענות הלקוח מגוחכות

יעקב נעימי מירושלים מבקש מביהמ"ש המחוזי בת"א לאשר הגשת תביעה ייצוגית בסך 1.5 מיליון שקל נגד מקדונלדס ישראל - אלוניאל מקיבוץ געש, היבואנית והמפעילה של מזנוני מקדונלדס בישראל, בטענה להטעיה במבצע פרסום על-ידי חלוקת פרסים.

לטענת נעימי, באמצעות עו"ד שאול קוטלר, מנהלת מקדונלדס ישראל הליך של מבצעי פרסום על-ידי חלוקת פרסים מפעם לפעם כחלק מקמפיין שיווקי.

לדברי נעימי, מבצע הפרסום שהנהיגה מקדונלד'ס ישראל לאחרונה מבוסס על חלוקת כרטיסי גירוד נושאי פרסים ללקוחות שרכשו ממוצרי מקדונלדס. נעימי רכש מוצרים של מקדונלדס ישראל, וקיבל שלושה כרטיסי גירוד כאלו.

לדבריו, לאחר גירוד הציפוי מעל כרטיס הגירוד, מתגלה מספר, המהווה את זכאות הלקוח להשתתפות בהגרלה, אך ההשתתפות אינה אוטומטית, וכדי להשתתף, צריך הלקוח להתקשר למערכת מענה קולי ולנתב את תשובותיו עד למקום הנכון, שם עליו להקיש את מספר הפרס המופיע אצלו ולהמתין להגרלה.

נעימי טוען, כי מקדונלדס ישראל בחרה לנתב את השיחות לשם הקלדת המספר דרך מערכת של טלפון סלולרי, וכך להטיל על הלקוח עלויות נוספות. לדבריו, לא מצוין בכרטיס ההגרלה, כי על הלקוח לשלם דמי השתתפות כלשהם, ונראה, כי מדובר בהשתתפות חינם, אשר נרכשת על-ידי עצם רכישת המוצר.

בפועל, התברר, כי בחירת מיקום מערכת המענה הקולי אצל מפעיל סלולרי אינה סתמית, ומקדונלדס ישראל אף זכאית לקבל מהמפעיל הסלולרי החזר כספי בדרך של קבלת 50% מעלות השיחה.

בכך, טוען נעימי, לא רק שמקדונלדס ישראל הטעתה את קהל צרכניה, אלא גם עברה על הוראת דין מפורשת, "הודעה בדבר מתן היתר כללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית", שפרסם מנכ"ל משרד האוצר, ולפיה אין לדרוש תשלום בעד הזכות להשתתף בהגרלה לפרסומת מסחרית.

לטענת נעימי, קבלת העמלה "הנסתרת" על-ידי גביית תשלום עבור שיחת טלפון, וקבלת מחצית מעלות השיחה מהמפעיל הסלולרי, מוסתרות מהצרכן ומהוות תשלום נוסף בגין השתתפות בהליך של הגרלה, כאשר על פני השטח, טועה הלקוח לחשוב, כי מדובר בהגרלה חופשית.

נעימי מדגיש, כי השיחה למערכת המענה הקולי אינה קצרה. לדבריו, הלקוח צריך להקשיב לדברי פרסומת, ואף לענות על שאלות מסוימות. לדבריו, תשלום זה אינו מופיע או מוזכר באף רכיב מההוראות שפירטה מקדונלדס ישראל בכרטיס ההגרלה.

נעימי מעריך את עלותה של שיחה ממוצעת בשלושה שקלים, כאשר מסכום זה מקבלת מקדונלדס ישראל 1.5 שקל לשיחה. העילה האישית שלו מסתכמת ב-4.5 שקלים.

לדבריו, על-פי הערכה שמרנית, בכל תקופת המבצע נרכשו מיליון רכישות המזכות השתתפות בהגרלה, ובסך הכל קיבלה מקדונלדס ישראל החזר של 1.5 מיליון שקל. (ת.א 2245/01).

תגובת מקדונלד'ס :

* הלקוחות שהתקשרו לתיבת הטלמסר במבצע הקיץ של מקדונלד'ס, התקשרו למספר סלקום ושילמו מחיר שיחה לפי תעריף סלקום הרגיל ולא למעלה מזה.

* סוכם בין מקדונלד'ס לסלקום על החזר של 70,000 - 50,000 שקלים בלבד המיועדים לכיסוי הוצאות הקמת ואחזקת שירות הטלמסר. אי לכך הטענה שמקדונלד'ס הרוויחה 1,500,000 שקלים מהמבצע היא מגוחכת. כמו כן מגוחכת הטענה שהחברה מקבלת 50% מהכנסות ההתקשרות למספר הטלמסר.

* הסיבה שהחברה בחרה במספר סלולרי לשירות הטלמסר היא שמרבית לקוחותחה (54%) מתקשרים להגרלה מסניפי מקדונלד'ס או מן הרכב באמצעות טלפון סלולרי. חברת הסלולר הגדולה בישראל הינה סלקום, ולפי בדיקת החברה 36% מכלל המתקשרים לטלמסר עושים זאת ממכשיר סלקום.

* לאור פניית מספר לקוחות, במבצעים עתידיים, במידה והחברה תשתמש בטלמסר, היא תוסיף גם מספר גישה מבזק.