חברה תובעת 1.6 מיליון שקל מרואה החשבון שלה לאחר גילוי מעילה

טוענת: הביקורת הלקויה היא שאיפשרה מעילה של מנהלת החשבונות לשעבר; המעילה התגלתה בעקבות ביקורת ניכויים אקראית התברר, כי מנהלת החשבונות ערכה במשך מספר שנים רישומי משכורות על שם עובדים פיקטיביים

חברת חליפה פוגל, העוסקת בביצוע עבודות קבלניות בתחום האינסטלציה ומערכות אלקטרומכניות, הגישה לבית משפט השלום בתל-אביב תביעה בסך 1.6 מיליון שקל נגד משרד רואי החשבון אשכנזי-עמנואלי ורו"ח ראובן אשכנזי.

החברה טוענת, באמצעות עו"ד אלון הוכמן-תמיר, כי התרשלותם של אשכנזי ושל משרדו איפשרה מעילה מצד מנהלת החשבונות של החברה בכספיה, בגובה מיליוני שקלים.

לטענת החברה, אשכנזי שימש כרואה החשבון שלה במשך 30 שנה. הוא שהיה אחראי על ביקורת הדו"חות הכספיים שלה בשנים אלה, לרבות ביקורת דו"חות, מאזנים, דו"חות אישיים של מנהלי החברה וישיבות הנוגעות לניהולה החשבונאי של החברה.

בשנת 1994 החלה לעבוד אצל החברה מנהלת חשבונות חדשה. לפני כניסתה לתפקיד עברה ראיון הן אצל מנהל החברה והן אצל אשכנזי, והוחלט לקבלה לעבודה בחברה תוך פיקוחו האישי של אשכנזי.

החברה טוענת, כי בעקבות ביקורת ניכויים אקראית התברר, כי מנהלת החשבונות ערכה במשך מספר שנים רישומי משכורות על שם עובדים פיקטיביים, שעבדו חודשים ספורים בחברה ושוב אינם עובדים בה. היא עשתה זאת במטרה למשוך כסף מהבנק, בסכום כולל של 1.4 מיליון שקל, שיחד עם ניכויים עודפים לרשויות המס מגיעים ל-2.3 מיליון שקל.

החברה טוענת, כי היא נאלצה לשלם לעורך דין ורואה חשבון 190 אלף שקל, בכדי לגבות לפחות חלק מהכספים המגיעים לה מהעובדת שמעלה. בקיזוז סכומים ששילמה מנהלת החשבונות לחברה, מגיע הנזק ל-1.6 מיליון שקל. לטענת החברה, אשכנזי ביצע ביקורת על הדו"חות הכספיים של החברה מיום הקמתה ובכל אחת מהשנים בהן התבצעה המעילה. לטענתה, כל האחריות לביצוע עבודתה של מנהלת החשבונות היתה מוטלת עליו ועל משרדו, לרבות ביקורת שוטפת וכללית.

למרות זאת, אומרת החברה, לא בוצעה ביקורת מקיפה בספרי החברה, דבר שאיפשר למנהלת החשבונות להמשיך במעשי ההונאה והמעילה במשך למעלה מארבע שנים. אין ספק, לטענת החברה, כי באמצעות יישום של נוהלי ביקורת, ניתן היה לחשוף את מעשה התרמית בחברה ולמנוע את המעילה.

עוד טוענת החברה, כי בשנת 1999 ערך משרד אשכנזי ביקורת על הספרים בשלט רחוק, כלומר: הסתפק רק בבדיקת כרטסת הנהלת החשבונות ומאזן הבוחן.

טרם הוגש כתב הגנה.