מנהלי רוגוזין סירבו להתחייב על השבת כספם של בעלי האג"ח

החברה של עזרא הראל תידרש לפרוע ביוני 2002 תשלום קרן ראשון של 18 מיליון שקל

תשואת הזבל בה נסחרות איגרות החוב של תעשיות רוגוזין משכו לא מעט תשומת לב בעת האחרונה. נכון להיום, קיימות במחזור אג"ח בהיקף של כ-75 מיליון שקל, אותן התחייבה החברה לפרוע במשך ארבע שנים, מיוני 2002 בארבעה תשלומים שווים. בחודשים האחרונים נשחק מחיר האג"ח שמעמיד את התשואה הנוכחית לפדיון על כמעט 30%.

איש העסקים עזרא הראל, השולט ברוגוזין יחד עם מנחם (מנטה) עצמון, נקשר כאן בשנים האחרונות בעיקר עם הצלחות ענק: מכירת הקרקעות של רוגוזין לחברת החשמל, שיקומה והנפקתה של חברת האבטחה איי.סי.טי.אס, סיבוב מהיר ורווחי על מניות ממ"ן ועוד.

מצד שני, להראל יש בעברו הרחוק גם פרשה עגומה של הנפקת אג"ח במאות מיליוני דולרים בארה"ב, שהסתיימה בכינוס נכסים (בעיקר עסקים בתחום החלפים לרכב). בעלי האג"ח של רוגוזין, שהתכנסו אתמול לאסיפה כללית, ביקשו לשמוע מנהלי החברה התחייבות, כי מקרה זה לא ישנה, וכי החברה תעביר לרשותם את התשלום הראשון במועד ובמלוא היקפו.

הבטחה כזו הם לא קיבלו. לעומת זאת, הציגו מנהלי החברה בראשות מיקי ברנע את מצבת הנכסים של רוגוזין, הכוללת נכון לסוף הרבעון השני מזומנים ופיקדונות בהיקף של 24 מיליון שקל. לטענתם של אנשי רוגוזין, כך באסיפה אמש, תפקידם כמנהלי חברת השקעות הוא לאתר הזדמנויות ולהשקיע כספים. לכן, לא היו מוכנים להתחייב על שיעבוד המזומנים לטובת בעלי האג"ח.

רוגוזין, הנסחרת לפי שווי של 16.4 מיליון דולר בלבד לאחר שאיבדה 63% מערכה מאז תחילת השנה, סיימה את השנה הקודמת בהפסד של 23.6 מיליון שקל ואת המחצית הראשונה של השנה הנוכחית בהפסד של 5.9 מיליון שקל נוספים. החברה, שמימשה זה מכבר את פעילותה המסורתית בתחום ייצור בדי חיזוק לתעשיית הצמיגים, מושקעת כיום בעיקר בשלוש אחזקות: 50% ממלון צליינות בנצרת, 25% מחברה המפעילה את נמל רוסטוק בגרמניה ו-3.7% מחברת הלוויין YES.

בחברה מעריכים, כי על פני ארבע שנים ניתן יהיה לממש חלק מהנכסים באופן שיאפשר את תשלום החובות לבעלי האג"ח, הגם שבטווח הקרוב הסיכויים לכך נראים קלושים. זאת, בעיקר על רקע הקשיים בשוקי התיירות והתקשורת. מלון הצליינות בנצרת בן 249 חדרים, שהוקם בהשקעה של 92 מיליון שקל, נפתח בחודש ינואר אשתקד, אולם בעקבות אירועי אוקטובר והמצב שאליו נקלע ענף התיירות בארץ סגרה HEI (חברת ניהול המלון) את המלון והפסיקה לשלם לרוגוזין את דמי השכירות בגינו.

לפני כחודשיים הוצאה למלון צליינות התראה לביטול כתב האישור של מפעל מאושר על ידי מרכז ההשקעות. ההשלכות הצפויות באם תתממש התראה זו הם ביטול ההטבות והחזר המענקים שנתקבלו, בסך 26 מיליון שקל. הנהלת המלון הגישה השגה בעניין התראה זו ודחתה את הטענות המצוינות בה.

גם המצב ב-YES איננו שפיר כידוע. החברה צברה כבר גירעון של יותר ממיליארד שקל בהון העצמי לאחר שנה של פעילות, עקב עלויות הקמה והחדרה כבדות כמו גם התחרות מול הכבלים. רוגוזין הודיעה יחד עם מספר בעלי מניות נוספים, כי לא תמשיך להזרים כספים נוספים ל-YES.

רואי החשבון של רוגוזין מפנים את תשומת הלב לכך שהנהלת החברה איננה יודעת להעריך מתי יאפשרו הנסיבות את חידוש פעילותו של בית המלון בנצרת ובאיזה מתכונת ייעשה הדבר. כך גם לגבי מצבה הכספי של YES, בה השקיעה עד היום רוגוזין 15 מיליון שקל בהלוואות בעלים.