זרזיף הצלה לנחל בצת

כצעד חירום לפני התייבשות נחל בצת, אחד הנחלים היפים בצפון הארץ, חיברה רשות הטבע והגנים בשבוע שעבר (ה') צינור גמיש שיספק מים לנחל הגווע. המים יוזרמו לנחל ממעיינות ערב אל ארמשה, הסמוך לאדמית. צינור זה יזרים 2000 מ"ק מים ליום, שיאפשרו מעט לחלוחית באפיק הנחל. מרשות הטבע נמסר, שזו הפעם הראשונה מזה 50 שנה שהנחל מתייבש.

לדברי האחראי על הנחלים ברשות שמורות הטבע, הלל גלזמן, הסיבה להתייבשות הנחל היא שאיבת יתר של מי התהום, שגרמה להתייבשות המעיינות בצפון הארץ. כתוצאה מההתייבשות, שהחלה כבר ביוני 2000, מתו מאות מינים של חי וצומח בנחל ובסביבותיו.

עוד אומר גלזמן, שבדעת רשות הטבע לפנות לנציבות המים בדרישה לבדוק את כל נושא משק המים בגליל המערבי, כדי שניתן יהיה לשמור על מינימום זרימת מים בנחלים ולמנוע בכך את הרס הצמחייה. לטענתו, האשמים במות נחלי הארץ הם נציבות המים וחברת מקורות, שממשיכים לשאוב את מי תהום למרות שהם אינם מתמלאים על ידי מילוי חוזר, ואינם מקצצים במכסות המים. רשות הטבע הודיעה לא אחת, שהיא דורשת ששאיבת המים תתבצע אך ורק בהתאם למילוי החוזר של מי התהום, ובכך תמנע פגיעה אנושה במשטר המים בארץ.

גלזמן מציין עוד שורה של נחלים שהתייבשו מאז ראשית הקיץ, ביניהם נחל נאמן, שאפיקו חרב בעקבות התייבשות מעיינות אפק. כדי לשמר את הנחל מזרימה מקורות, על פי דרישה של רשות הטבע והגנים, כ-4,000 מ"ק מים ליום לנחל. מעיינות נוספים שהתייבשו לאחרונה הם מעיינות ראש העין המזינים את הירקון. כדי להציל את מעין נופרים, מזרימה מקורות 1,500 מ"ק ליום לנחל.

גם הנחלים הגדולים ברמת הגולן, ביניהם זוויתן, דליות ויהודיה סובלים מיובש רב, שכתוצאה ממנו התייבשו הלגונות בבקעת בטחה בואכה הכינרת. לדברי גלזמן, רשות הטבע משלימה חפירת שתי בריכות ניסיוניות, שיחליפו את הלגונות הטבעיות, ויאפשרו לצמחייה ולחי במקום להמשיך ולהתקיים, למרות תנאי היובש הקשים.

"אם המים יחזרו בתקופה הקרובה", אומר גלזמן, "יוכלו צמחי המים, ביניהם אצות ושרכים, להשתקם בכוחות עצמם, אולם אם גם החורף הקרוב לא יהיה גשום ולא תתבצע שום פעולה להשיב את המים לנחלים, יעברו שנים רבות עד שאלה ישתקמו. אם המדינה לא תדאג לייצר מים חלופיים מהתפלה ומהשבת קולחים, הטבע יהיה זה שישלם את מחיר כישלון ניהול משק המים".