עדנה לסחר הבינלאומי בכלי נשק

היקף הסחר הבינלאומי החוקי בנשק קל נאמד ב-50 מיליארד דולר בשנה. מומחים מעריכים את היקף השוק העולמי ב-550 מיליון רובים, אקדחים ומטילי רימונים נישאים. אלה מוחזקים ברשיון בידי כוחות בטחון סדירים, מורדים, טרוריסטים, שוטרים, גנגסטרים ואזרחים תמימים. מספר כלי הנשק הידניים שנפלו באורח בלתי חוקי בידי טרוריסטים, פושעים וצבאות פרטיים, עלה אשתקד, לפי ההערכות בגרמניה, ל-910,000

לפי חישובי הלשכה הפדראלית בגרמניה לענייני פלילים, הוברחו בארבע-חמש השנים האחרונות יותר מ-10,000 כלי נשק לגרמניה ולמדינות מערביות הגובלות בה. מנהל הלשכה קלאוס פטר הולץ רואה בנתון זה קצה הקרחון בלבד.

ההברחות מתבצעות בכל דרכי המסחר הקמעונאי ובחריצות של עבודת נמלות. אחד המקורות החשובים ביותר לכלי נשק מקורו בבלקנים. למשל, בקרואטיה פעלו מאז המלחמות בשנים 1991/92 וב-1995 בתי חרושת לנשק קל, שנקלעו למצוקה בעקבות תנאי השלום השוררים באיזור.

גם בצ'כיה קיים שוק שחור גדול מאוד, לפי המידע שהצטבר בלשכת החקירות הגרמנית. תעשיית המתכת הצ'כית מפותחת. כלי נשק קלים מיוצרים שם באורח בלתי חוקי במוסכים. הידע והמכונות קיימים וכמובן, גם הלקוחות.

בצ'כיה נודע גם על טכניקה מסוכנת אחרת. אלמונים מכרו עד לזמן האחרון חומרי נפץ בתוספת נפצים לפי הזמנה בחבילות של 250 גרם עד 2 קילו. רק אחרי שהקונה שילם בעד כל הסחורה, הוא מקבל מספר טלפון נייד. הוא יכול להטמין את החבילה הקטלנית לפי בחירתו, למשל מתחת למכונית, וממרחק בטוח הוא בוחר את מספר הטלפון הסלולרי שבאמצעותו מתבצע הפיצוץ. הטרוריסטים של המחתרת הבאסקית משתמשים בחבילות נפץ מודרניות אלה.

הולץ מלשכת החקירות הפדראלית העביר אזהרה לתחנות משטרה ולרשויות העוסקות בהגנת אישים: הלהיט האחרון שנתגלה בגרמניה הוא טלפון סלולרי אשר נראה כל כך אמיתי, שאפשר להעביר אותו דרך כל אמצעי בקורת שטחיים.

יש לו לוח מספרים ואנטנה ובהפעלתו נוצר אפקט של הבהוב. כלי הירי הזה נישא בנרתיק שחור מעור שנמכר עבור כל מכשיר טלפון נייד של נוקיה; סימנס או מוטורולה.

קשה לנחש שהנשק הזה עשוי מפלדה, אך הוא הרבה יותר כבד מטלפון סלולרי אמיתי. רק צילום רנטגן חושף את כלי הירי המתוחכם. על האנטנה שלו מורכב מכסה שתחתיו מסתתר קנה אקדח. במקביל לאנטנה נטמנו בו שלושה קני-ירי נוספים שבהם אפשר לירות שלושה סוגים שונים של תחמושת, ביניהם קליבר LR22, שמתאים לרובה ארוך קנה. עד עכשיו מצאו את כלי הירי הזה בשתי מדינות מרכז אירופיות, בידיהם של עבריינים משטחי יוגוסלביה לשעבר. כמה "טלפונים סלולריים" נתגלו במשלוח נשק חוקי שנועד למערב אירופה, יחד עם כלי נשק אחרים.

אין גבול לרעיונות שעלו במוחם של יצרני נשק אישי. פנסי כיס רגילים מהמותג האופנתי מגלייט עברו הסבה לכלי ירי שאי אפשר להבחין בו מבחוץ, מאחר שהוא משווק בנרתיק מגלייט מקורי. במקרים נדירים הופכים היצרנים גם מציתי סיגריות לאקדחים המסוגלים לפלוט ירייה בודדת (SINGLE SHOT 22 LIHGTER PISTOLS).

מאזן המסחר הבינלאומי בכלי ירי ידניים מפחיד. כל שנה מתים כחצי מיליון בני אדם כתוצאה מהשימוש בהם, אך איש אינו יודע בדיוק כמה מהכלים האלה עוברים מיד ליד. מומחים מעריכים את היקף השוק העולמי ב-550 מיליון רובים, אקדחים ומטילי רימונים נישאים. הם מוחזקים ברשיון בידי כוחות בטחון סדירים, מורדים, טרוריסטים, שוטרים, גנגסטרים ואזרחים תמימים. מספר כלי הנשק הידניים שנפלו באורח בלתי חוקי בידי טרוריסטים, פושעים וצבאות פרטיים, עלה אשתקד לפי ההערכות בגרמניה ל-910,000.

היצוא השנתי החוקי של כלי נשק בעולם נאמד ב-40 עד 50 מיליארד דולר. ניכר מעבר שוטף ממסחר חוקי בנשק למסחר בלתי חוקי. עם התמוטטות ברית המועצות ב-1991, השתנה שוק החימוש העולמי. ב-1990 ייצאה ברה"מ נשק ב-12 מיליארד דולר, ארה"ב ב-11 מיליארד דולר. יצוא הנשק האמריקני נשאר עד היום ברמה דומה, בזמן שהרוסים מייצאים כיום נשק חוקי ב-3.7 מיליארד דולר בלבד.

אך אין זה מרגיע את אנשי הלשכה הגרמנית לגילוי פשעים. כיום מעורבות גם הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, בייחוד אוקראינה ובלארוס, במסחר בכלי ירי. גם אזרבייג'אן, גרוזיה, מולדביה ואוזבקיסטאן מנסות לעשות כסף מהעודפים הגדולים של נשק שנשארו ברשותן.

התוצאה היא פתיחה חסרת תקדים של מסחר בלתי חוקי בכלי נשק, שמעורב בו כל מחוז של ברה"מ לשעבר שפועל בו בית חרושת לייצור נשק קל. כלי הירי מועברים במטוסי איליושין 76 שכל אחד יכול לשאת מטען במשקל 40 טונות, ובמטוסים מדגם אן-124 שמובילים עד 100 טונות של מטען.

שוטרים מקומיים גובים דמי מעבר וראשי הממשל עוצמים את העיניים ומרוויחים מהעסק.

המשלוחים מאוקראינה הפרו לא פעם חרם רשמי על ייצוא נשק. נמל הנשק הגדול ביותר בים השחור נמצא במיקולאייב, לא רחוק מאודסה. משלוחים אוקראינים "בלטו" בנמלי המכולות הגדולים של מאלטה וקפריסין, בלי התערבות הרשויות הרשמיות.

הנשק ממזרח אירופה זורם לאפריקה ומשם לערוצים אפלים רבים. באביב 2000 סופקו 6,000 טונות תחמושת מאוקראינה לאתיופיה בזמן הקרבות שניהלה האחרונה נגד אריתריאה.

מוצרים קלאסיים הם הקלשניקוב הרוסי AK-47 ופיתוחיו ורובה הסער הגרמני G3 של חברת הקלר וקוך. הם מבוקשים בזירת המורדים והטרוריסטים. יתרונם שכל הדיוט יכול להשתמש בהם. עד עכשיו יוצרו 70 מיליון רובי קלשניקוב ו-7 מיליון רובי סער גרמנים. אלה מיוצרים לא רק בגרמניה אלא ב-12 מדינות נוספות, כולל ייצור בלתי חוקי באיראן ובפקיסטאן, שעיני העולם מופנות אליהן עכשיו במאבק נגד הטרור הבינלאומי.