מע"צ והשמאים: להקים טריבונל מיוחד להפקעות קרקע לדרכים

שמאי המקרקעין ומע"צ מציעים הקמת בית דין (טריבונל) שתפקידו להעריך שווי קרקע מופקעת הנחוצה למדינה לסלילת כבישים. בבית הדין יורכב משלושה חברים ניטרליים ובפניו יציגו הצדדים את עמדותיהם. חוות דעתו של בית דין תחייב את כל הצדדים. בתי דין מסוג זה מקובלים מזה שנים רבות באנגליה.

לדברי יו"ר אירגון השמאים, עדי צביקל, הצורך בהקמת בית הדין נובע מהקושי הרב להפקיע קרקע לסלילת כבישים או לצורכי ציבור. קושי זה הולך וגובר בשנים האחרונות במיוחד בעקבות חקיקתם של מספר חוקים, ובראשם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, המקנה לבעל הקרקע או לחוכר הקרקע זכויות רבות יותר מאשר בעבר. קושי נוסף נובע מהתארכות הדיונים באישור תוכניות בוועדות השונות. משך זמן ארוך זה גורם לקשיים רבים במו"מ בין הצדדים.

לדעת צביקל, הצורך בהקמת בית הדין נוצר בעקבות העובדה, שהליכי ההפקעה המבוצעים בארץ ארוכים ומסורבלים, ובמקרים רבים מעכבים ואפילו מונעים הפקעות קרקע הנחוצה לצורכי ציבור ולפרויקטים לאומיים. כך למשל, כביש הרוחב 531 לא נסלל מזה שנים רבות בשל בעיות הפקעה, ובשל ויכוח על גובה הפיצוי המגיע למחזיקים בקרקע. גם סלילת כביש חוצה ישראל נתקלת בקשיים רבים בשל העדר הסכמות בין הצדדים בדבר גובה הפיצוי המגיע למחזיקים בקרקע.

לדברי עו"ד אריה וירניק, המייצג את המופקעים בערים טירה וטייבה, אחת הסיבות לקשיים היא התמשכות הדיונים בין מינהל מקרקעי ישראל והמופקעים, ותחושת בעלי הקרקע שלא הוצע להם פיצוי הולם. לדעתו, אם המו"מ היה נגמר מהר יותר הייתה נמנעת התערבותם של גורמים לאומניים, שמתסיסים את בעלי הקרקע.

על פי תוכנית שמאי המקרקעין ומע"צ, הליך ההפקעה והפיצוי יתבצעו במסגרת תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת, או במסגרת הסכמה, גם במקום שבו התב"ע טרם אושרה, ובכך ייחסך זמן רב.

על פי הצעת הארגון, סכום ההפקעה המקובל על ידי שני הצדדים ישולם מראש למופקעים, ואילו רק הסכום שבמחלוקת יובא בפני בית הדין, שימסור את החלטתו תוך זמן קצר ככל האפשר. הקרקע תימסר למדינה עם החתימה על חוזה הבוררות ולא בסופו, ואילו הפרש הפיצוי ישולם בלוח זמנים קצר ביותר.