"הכספת" גם ברוסית

השעשועון של ארז טל ושידורי קשת נמכר לערוץ NTV אינטרנשיונל של גוסינסקי

פורמט של השעשועון "הכספת" של ארז טל ושידורי קשת נמכר לערוץ NTV אינטרנשיונל הרוסי, בבעלות ולדימיר גוסינסקי. השעשועון קרוי ברוסית "הספירה לאחור", והוא קצר יותר מהמקור - 39 דקות.

התוכנית עולה לאוויר היום (א') בשעה 19:30, בהנחיית הבמאי והעיתונאי הרוסי אנדריי בולטנקו, והיא תשודר מדי שבוע, ובשידור חוזר ביום ג'. כך מסר מרק מאירסון, מנכ"ל מוסט אינווסט, נציגת ערוץ NTV INTERNATIONAL בישראל.

אנשי הערוץ הרוסי התייחסו לתוכנית ברצינות רבה. צוות מהערוץ ברוסיה היה בארץ בזמן הצילומים, על מנת ללמוד את פרטי ההפקה, דבר שאינו תמיד שגור ברכישת פורמטים, וצוות של קשת אף יצא לרוסיה.

לדברי מאירסון, רכישת התוכנית נעשתה במסגרת שדרוג לוח השידורים של הערוץ, והיא תשודר באמצעות לווין ממוסקבה לאירופה, אוסטרליה ארה"ב ואף לישראל.

יצוין כי השידור המשועתק לרוסית לארץ המקור (ישראל), אינו מובן מאליו. חוזי רכישת פורמטים אוסרים בדרך כלל על שידור התוכנית בטריטוריית המקור שממנה נרכשה, אבל בשידורי קשת התירו לערוץ הרוסי לשדר את "הכספת" הרוסית גם כאן. "החלטנו שלא להכניס לחוזה סעיף שמונע מהם זכות לשדר בארץ", אומר מנכ"ל קשת, אורי שנער, "אלא התרנו זאת, כי חשבנו שזה יתן שירות לציבור העולים החדשים בארץ. בנוסף התרנו להם מספר שינויים בפורמט, בינהם במשך התוכנית".

ערוץ NTV אינטרנשיונל פועל בנפרד מערוץ NTV הפנים-רוסי לאחר שחברת הגז הרוסית גזפרום, שהחזיקה בחלק מהבעלות, השתלטה על הערוץ. לאחרונה התנתק הערוץ הבינלאומי גם ממרכז השידורים במוסקבה והפך לערוץ עצמאי ובלתי תלוי, גם בתשתית הטכנית ובתוכן.

מהדורות החדשות של הערוץ, שהצופים ביקרו אותן לאחרונה, מופקות ומשודרות באמצעות ערוץ TV6 הרוסי, שנמצא בבעלות איש העסקים הרוסי בוריס ביריזובסקי, שמסר את ניהול הערוץ לקבוצת גוסיסנקי.

לדברי מאירסון, לוח השידורים של הערוץ יוחלף בהדרגה וישודרג כמתוכנן, בהתאם לרמת השידורים הגבוהה אליה מורגלים קהל הצופים דוברי הרוסית ברחבי העולם. NTV אינטרנשיונל היא תחנה פרטית המשדרת לקהיליית דוברי הרוסית מחוץ לרוסיה, בעיקר לישראל ולאירופה. קבוצת מוסט אינווסט מייצגת במזרח-התיכון את NTV אינטרנשיונל ואת TV6.

פורמט "הכספת" פותח על-ידי מנטה הפקות של טל, רות ניסן ואורי גרוס ועל-ידי שידורי קשת. ביוני 2000 נחתם הסכם בין מנטה וקשת לבין חברת הפורמטים קינג וורלד שבבעלות רשת סי.בי.אס. קינג וורלד מוכרת את זכויות השידור של הפורמט בכל הטריטוריות למעט ישראל וארה"ב.

כפי שפורסם ב"גלובס", נמכרו עד כה בעולם הזכויות של "הכספת" לערוץ טלוויזיה בסינגפור, (התוכנית טרם עלתה לאוויר), לערוץ המסחרי באוסטרליה, ולערוץ טלסנקו הספרדי, שם היא כבר משודרת. לדברי שנער, הפורמט נמכר לעוד מספר טריטוריות, שהוא מנוע מהלפרטן מטעמי תחרות (ביןהערוצים השונים באותן טריטוריות).

בארה"ב נבחרה לייצג את "הכספת" חברת ויליאם מוריס, שנחשבת לחברת הייצוג הגדולה והוותיקה בעולם, והיא שהביאה לארה"ב את "הישרדות", "מיליונר", "החוליה החלשה", שנרכשו מחוץ לגבולות ארה"ב.

לדברי שנער, "מאז שחתמנו על החוזה להפצת הפורמט באוקטובר שעבר, רשמנו הישגים טובים. זו הצלחה גדולה לא רק במונחים ישראלים. ל"מיליונר" לקח 6-5 שנים עד שהוא נמכר בעולם. אני בהחלט שבע רצון".