מיכאל צ'רנוי על מות אנטון מלבסקי בצניחה בדרא"פ: "זו לא התנקשות"

מלבסקי גורש ב-1998 מישראל, לאחר שנחשד בחברות במאפיה הרוסית

מקורביו של איש העסקים היהודי שהתנצר, אנטון מלבסקי, שוללים את האפשרות, שמותו בצניחה בדרום-אפריקה היה התנקשות.

מלבסקי, שגורש מישראל ב-1998, בילה בימים האחרונים בחופשה עם משפחתו בקייפטאון. שלשום (ג') טס במטוס פרטי יחד עם אשתו, ילדיו ואמו, בשמי דרום-אפריקה. מלבסקי, חובב צניחה, ביצע מהמטוס צניחה חופשית. אך לאחר שקפץ, המצנח לא נפתח, והוא נפל אל מותו.

מלבסקי, בן 40, עלה לישראל ב-1994 במסגרת גל העלייה הגדול מרוסיה. הוא היה אחד מאנשי העסקים הרבים שעשו את הונם לאחר נפילת המשטר הסובייטי, ושביקשו להתבסס בישראל.

מאז עלייתו היה נתון למעקב המשטרה, בחשד למעורבות בעיסקי הפשע המאורגן הרוסי בישראל.

לטענת גורמים ביאחב"ל (היחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים), מלבסקי היה שותפו של מיכאל צ'רנוי בהנהגת ארגון הפשע איזמאלובו, מיליציה חמושה המונה אלפי פעילים, שלטענת משטרות המערב הטילה את אימתה על מוסדות המדינה והתעשייה בחבר המדינות.

השניים דחו את טענות המשטרה בדבר עסקים משותפים וטענו, כי חברותם היא על בסיס אישי. בשנת 1995 ניצלו מלבסקי וצ'רנוי מניסיון התנקשות בישראל. אלמונים הזמינו את חיסולם, ומידע שהגיע למשטרה סיכל את ניסיון ההתנקשות.

מאז שנת 1996 ניהל מלבסקי מאבק משפטי עיקש על זכותו להתגורר בישראל. המשטרה קשרה את שמו לביצוע מעשי רצח ברוסיה, הברחות סמים והלבנת כספים בישראל. מלבסקי עתר פעמים רבות לבג"ץ נגד המדינה וטען, כי הוא אזרח תמים בעל שורשים יהודיים, שמעוניין לגדל את ילדיו בארץ.

בשנת 1998, לאחר מאבק משפטי ארוך, הוא היה לאיש העסקים הראשון ששמו נקשר במאפיה הרוסית ושגורש מישראל בצו בית-משפט. העילה החוקית היתה, שמלבסקי השיג את אזרחותו הישראלית על סמך מידע כוזב, לאחר שהצהיר שאין לו עבר פלילי. עם זאת, עד מותו לא הועמד לדין על מעורבותו כביכול בפשע המאורגן.

מלבסקי, שלחם במלחמת אפגניסטן, חבר לאחר גירושו מישראל לחבריו מהצבא האדום, וביחד קידמו עסקים שונים. בעקבות מותו השבוע, הועלו השערות, לפיהן ייתכן שמדובר בהתנקשות. מקורביו של מלבסקי דחו את הטענות ואמרו, שקשה להאמין שמישהו היה מצליח לשכנעו לעלות עם משפחתו לאוויר, ולקפוץ אל מותו.

מיכאל צ'רנוי אמר: "קשה לי להאמין, שמדובר בהתנקשות. אבל אם הוא לא היה מגורש מישראל, ייתכן שלא היה נוסע לדרום-אפריקה, ולא היה נהרג".