להוסיף מסילות גם בקטע נתניה-תל-אביב

על הפקק המתהווה בגלל מחסור במסילות

ביום א', 28 באוקטובר 2001, נכתבו במוסף הנדל"ן והתשתית ב"גלובס" מספר כתבות מצוינות בסוגיית פקק התנועה על מסילות הרכבת בקטע המרכזי של נתיבי איילון. ברצוני להפנות את תשומת לבכם לפקק המתחיל להתהוות בימי אמצע השבוע גם במסילות הרכבת שבין בנימינה ותל-אביב.

כידוע, על קטע זה מופעלים שני סוגי קווי נוסעים: הסוג האחד - הרכבת המהירה לחיפה העוצרת בקטע האמור באוניברסיטת תל-אביב ובנימינה, כלומר בקצותיו בלבד. הסוג השני - רכבת הפרברים העוצרת בכל התחנות שבין בנימינה ועד אוניברסיטת תל-אביב. בנוסעי לעתים מזומנות ברכבת בין נתניה לתל-אביב, שמתי לב בחודשים האחרונים, כי קיים קושי לתזמן את רכבות הפרברים ולקבוע את תדירותן באופן אחיד. בעבר הקרוב (לפני כשנה) היו מופעלות בקו הפרברים בדרך כלל שתי רכבות כל שעה, כאשר בשעות השיא העיקריות היה תגבור של רכבת נוספת לנתניה. כמות זו של רכבות לא הספיקה, ובשעות השיא הרכבות נסעו מלאות עד אפס מקום. בנוסף, על המסילה עברו בכל שעה שתי רכבות מהירות לכל כיוון. לפיכך המסילה הצליחה "לספוג" בסך הכל בשעה בכל כיוון 5-4 רכבות נוסעים ללא צורך בהמתנות ועצירות לא מתוכננות של רכבות.

במחצית השנה האחרונה, עם הגעתן של הרכבות החדשות, נעשה ניסיון אמיתי לתגבר את הקו שבין נתניה לתל-אביב בשני הכיוונים ברכבת שלישית במשך שעות רבות של היממה, ורכבת רביעית בשעת השיא בבוקר לכיוון תל-אביב. הבעיה היא, שתגבור זה אינו אפקטיבי בדרך כלל. כדי להדגים זאת נסתכל על לוח הזמנים הנוכחי מנתניה, למשל בסביבות השעה 9 בבוקר:

* בשעה 08:27 רכבת פרברים המגיעה מבנימינה.

* בערך ב-08:50 רכבת מהירה העוברת במסילה בנתניה אך לא עוצרת.

* בשעה 08:52 רכבת פרברים המגיעה מבנימינה.

* בשעה 09:00 רכבת פרברים היוצאת מנתניה.

* בערך ב-09:12 רכבת מהירה העוברת במסילה בנתניה אך לא עוצרת.

* בשעה 09:27 רכבת פרברים המגיעה מבנימינה.

רואים מיד, שפיזור הרכבות לאורך השעה אינו אחיד באופן קיצוני. במקום שנוסע יידע שבערך כל 20 דקות יש רכבת לתל-אביב (כלומר שבממוצע ימתין 10 דקות אם לא יגיע לתחנה בזמן אקראי), יש כעת מצב שבפועל הפיזור הוא של שתי רכבות בשעה. המצב הוא אבסורדי, שכן שמתי לב שבמרבית המקרים הרכבת של 09:00 (יש כמוה בכל שעה עגולה במרבית שעות היום) יוצאת ריקה כמעט לגמרי. הסיבות - מרבית הנוסעים עולים על הרכבת של 08:52, אפילו אם היא צפופה יותר, והחמור יותר - אם יש עיכוב קל ברכבת המהירה שעוברת בערך ב-08:50, נגרם עיכוב מיידי, לעתים משמעותי, לרכבת של 08:52. במצב זה שתי רכבות הפרברים יוצאות ממש בצמידות. גם כששמים לב כיצד תוגבר הקו בשעת השיא בסביבות 7 בבוקר, רואים שזה נעשה על-ידי הפיכת שתי רכבות מהירות מחיפה לרכבות מאספות.

כל זה נובע להבנתי מהמצב בו קיימות בקטע הנדון שתי מסילות בלבד. לאורך הקו בין נתניה לתל-אביב לא קיימים קטעי "קיבול" עם מסילות נוספות, שבהם הרכבות המהירות יכולות לעקוף את רכבות הפרברים וללא גרימת עיכוב משמעותי מיידי לרכבות הפרברים.

להערכתי, בעיה זו תמנע מרכבת ישראל את האפשרות להתפתח הלאה. נכון, נוחיות הנסיעה ותדירותה השתפרו, אך כדי להפוך לפתרון ההסעה האולטימטיבי, צריך שתהיה תדירות סבירה של רכבות, ושזמן הנסיעה הכולל יהפוך לכדאי יותר על פני נסיעה במכונית.