מאחורי השם

בבני ברק היה במשך שנים רחוב בשם "השומר". לפני מספר שנים, חולק הרחוב לשניים, ושמו הוסב לשמות שני רבנים: כהנמן, ואהרונוביץ. ואולם, עד היום הכל מכנים שני קטעי רחוב אלו בשמם הקודם - "השומר". עד כדי כך הגיעו הדברים, שבכל פרסומי בעלי העסקים ברחוב, נרשם "כהנמן (השומר)", או "אהרונוביץ (השומר)".

והנה כעת זוכה הרב שך להיות צמוד להרצל. שמו של חצי הרחוב הוסב מהרצל לרב שך, וכעת יירשם כנראה על כל דפי הפרסומים "שך (הרצל)". מה לא עושה ההיסטוריה, למי שנלחם בחייו נגד הציונות ההרצליינית, ולאחר 120, מוצא את שמו הולך צמוד עם הרצל - כפי שקרה לארגון "השומר", שנצמד בקשר בל ינותק לרבנים כהנמן ואהרונוביץ'.

כך, שוב בא לידי ביטוי מנהגם של קברניטי בני ברק, לפצל רחובות "ציוניים" למספר רחובות על שם רבנים. מי יתקע לידי קברניטי העיר, שבעוד 50 או 60 שנה לא יקום דור אשר לא ידע את שך, ויחליף שוב את שם הרחוב על שם אנשים אשר יהיו בימים ההם?

כבר הלל לימד אותנו: "אף הוא ראה גלגלת אחת שצפה על פני המים. אמר (לה), על דאטפת, אטפוך. וסוף מטיפיך יטופון" (אם ביזיתם אחרים, בכך שהחלפתם שם רחוב בשמו של אחר, או עשיתם מעשה אחר לבזותו, תשולם לכם מידה כנגד מידה - זו רק שאלה של זמן).

ניסן יואלי, קרית מוצקין