משה גביש: עיסקת חבילה תצליח רק אם כל הצדדים ירוויחו ממנה

נתניהו: ספק אם ב-2002 יהיה 1% צמיחה; יש להשקיע בטכנולוגיה בטחונית ושירותים בטחוניים

"עיסקת החבילה תצליח אם המו"מ לקראתה יתבצע בתום לב, למטרה גלויה, שהצדדים יהיו מחויבים אליה וכל אחד ירוויח ממנה. בינתיים, כל צד מצביע על האחר, ושום צד לא לוקח על עצמו מחויבות". כך אמר אמש (ג') נציב מס הכנסה לשעבר, משה גביש, בכינוס של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל).

כל הדוברים בכנס - גביש, בני גאון, אברהם שוחט, איתן רף ובנימין נתניהו - הביעו פסימיות באשר למימוש הנחת הצמיחה של האוצר בתקציב השנה הבאה, (4%), והביעו חשש כבד מהיווצרות גירעון גדול. הם העלו הצעות לשיפור התקציב ולשימוש בכספי הגירעון.

גביש ציין לחיוב את בנק ישראל. לדבריו, הוא הגורם האחראי ביותר במשק, והפועל נכון. גביש גם בירך על המלצות ועדת רבינוביץ' בעניין מיסוי הנדל"ן, עם זאת, לדבריו, הן לא "יוציאו את ענף הבנייה מהבוץ", שכן "הענף כעת לא בשפל, אלא במצבו הנכון". גביש קרא להגיש בתוך זמן קצר המלצה ל"רפורמה פשוטה" במס, שתתבסס על החלקים המוסכמים של רפורמת בן-בסט.

יו"ר גאון אחזקות, בני גאון, הציע "ארבע מהפכות", שימנעו את "מחדל יום כיפור" של הכלכלה הישראלית: שינוי בתמהיל התקציב, כך שהדגש יושם על תשתיות; שינוי התרבות השלטונית בישראל, שמאופיינת בהשתלטות הרגולציה על החיים העיסקיים; הפרטה; סיוע לחברות לעבור את המשבר הכלכלי.

יו"ר בנק לאומי, איתן רף, הציג נתון, לפיו לאחר משברים כלכליים ופוליטיים בעולם, מתקיים מהלך שמפצה על המשברים. באשר לענף הבנקאות, אמר: "נצטרך לעבור לבנקאות ישירה וזולה, ולעסוק בסניפים רק במכירה. ניאלץ לדחות השקעות. בתחום האשראי נצטרך לזהות יותר טוב ענפים בעייתיים, ולהקטין את החשיפה".

שר האוצר לשעבר, אברהם שוחט, מתח ביקורת חריפה על הנחות העבודה של הצעת התקציב. "אנחנו במשבר גדול, והחלטות כלכליות גרועות, שיושפעו משיקולים פוליטיים, יכולות לגרום לאסון", אמר.

לדברי שוחט, יש "לדפוק על השולחן, ולהגיד שאנחנו במלחמה ובמצב חירום כלכלי, וצריך לעשות כמה דברים - אחרת ב-2003-2002 נהיה בקטסטרופה".

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הביע ספק אם הצמיחה בשנה הבאה תגיע ל-1%. נתניהו הציע לייעד את הגדלת הגירעון לשיפור תחרותיות המשק ולשינויים בתחום המיסוי. כן הציע לקצץ בהוצאות, לבצע הפרטה "בכל מחיר".

נתניהו הביע אמון, כי ענף ההיי-טק יחזור לכבוש את מקומו, גם אם לא באותה עוצמה כבעבר. לדבריו, "בימים אלה צריך להשקיע בטכנולוגיה בטחונית ובשירותים בטחוניים, לאור הביקוש הער בעולם".