המינהל אישר ברגע האחרון ל-18 יישובים חקלאיים תוכניות הפשרת קרקע

בין היישובים - כפר מל"ל, בו יש נחלה למשפחת שרון והבן הממשיך הוא עמרי שרון

במאמץ של הרגע האחרון, אושרו עד היום (ה') בצהריים 18 עסקאות הפשרה עם מושבים וקיבוצים ועוד כמה עסקאות עם חקלאים פרטיים, רובן של העסקאות על פי החלטה 727 (בנייה רוויה).

זאת, לאור החלטה של הנהלת מינהל מקרקעי ישראל מיום ב' השבוע, לאפשר ככל הניתן ביצוע עיסקאות בקיבוצים ובמושבים לפני כניסת צו ההקפאה של בג"ץ לתוקף הלילה (ה') בחצות.

בימים האחרונים, ובעיקר מאז סיום הדיון בבג"ץ ביום א', היתה "הסתערות" של קיבוצים ומושבים על מחוזות המינהל, במטרה לקבל זכות לפרויקטים של הפשרת קרקע על-פי אחוזי הפיצוי הנוהגים היום, 27% מהשווי לאחר שינוי ייעוד במרכז הארץ ו-29% בפריפריה.

ועדת מילגרום ממליצה על פיצוי של 10% במרכז הארץ ו-31% בפריפריה. ההסתערות באה גם לאור אי הידיעה לגבי ההמלצות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, האמור להגיש לממשלה מעין תוכנית פשרה.

בין היישובים שפרויקטים שלהם אושרו, בולט מושב כפר מל"ל, בו יש נחלה למשפחתו של ראש הממשלה אריאל שרון (הבן הממשיך בנחלה זו נחשב עמרי שרון). בין היישובים שפרויקטים שלהם לא אושרו מצוי מושב כפר אחים, בו יש נחלה לח"כ ישראל כץ (ליכוד).

המינהל איפשר בימים אלה ליישובים להגיע להסכמי השבת קרקע, השלב הראשון בתהליך ההפשרה. אישור המינהל לעיסקאות אלה, על-פי התנאים הנוכחיים של 727, מותנה בכך, שייחתם הסכם פיתוח עד לתאריך 14 במאי 2002, ומי שלא יעמוד בתנאי זה - יקבל פיצוי על-פי מה שיוחלט במועצת מקרקעי ישראל.

להלן רשימת היישובים שפרויקטים שלהם אושרו במינהל עד שעות הצהרים: החותרים-בית אורן, בצרון, שדה משה, מי עמי, מושב שובה, מושב שרשרת, מושב מאור, נוה ימין, כפר מל"ל, מרחביה, בלפוריה, קיבוץ מעברות, מושב מנוחה, מושב נחם, אחיסמך, מגשימים, יד בנימין ונוה אילן.

לא אושרו תוכניות של מושב ערוגות, מושב גפן, כרם מהר"ל, בצרה, בית יהושע, בית עריף, גני יוחנן, נתיב העשרה, כפר אחים ומושב שלוה.

יצוין, כי בימים אלה הגיעו בקשות רבות להפשרת קרקע של חקלאים פרטיים, כולל במקומות מבוקשים במרכז הארץ, וזאת למרות שהחקלאים הפרטיים מקבלים רק מחצית מהפיצוי הניתן לאגודות, דהיינו, רק 13.5% מהשווי לאחר שינוי יעוד.