בתחילת חודש נובמבר התעורר הציבור בגרמניה לכותרות ראשיות, שבישרו על פרשת
שחיתות חדשה בחברת הרכבת הממשלתית דויטשה באן. יום לאחר מכן הבליטו היומונים
את ההבטחה של בכירי החברה לחקירה אפקטיבית וניקוי אורוות. שבועיים לאחר מכן
(באמצע השבוע שעבר) מצא מכתב פנימי, בו מתח את מבכירי החברה ביקורת על האיטיות
בה מתנהלת החקירה, את דרכו לתקשורת הארצית. משרד התובע הראשי בפרנקפורט, שמנהל
את החקירה, מיהר להכחיש את השמועות על קצר בין התובעים ובין הנהלת החברה, שדובר
מטעמה פטר את השמועות באי הבנה מצערת - אבל כל זה לא מסביר לציבור מה בדיוק
קורה בחברת הרכבות הממשלתית, שבשלוש השנים האחרונות מתפרצות בה פרשיות שחיתות
אחת אחרי השנייה.
בפרשה הנוכחית מככבים לפי שעה, שלושה אנשי עסקים ובכיר לשעבר בחברת הרכבת הממשלתית
של גרמניה. כל הארבעה כבר נעצרו בחשדות לפרשת שוחד, במסגרתה קיבל לכאורה ראש
מחלקת הרכישות הקודם בחברה כ-1.6 מיליון דולר במזומן, תמורת עזרה בזכייה במיכרזים
בשווי לא פחות מ-100 מיליון דולר.
בכירי דוישטה באן ומשרד התביעה בגרמניה, שדיווחו על החקירה, לא מסרו את שמות
הנעצרים, אף על פי שההודעה נמסרה אחרי שהתובעים והמשטרה ביצעו חיפוש בו-זמני
ב-17 בתים ומשרדים ברחבי גרמניה, בהם מעונם של שניים מאנשי העסקים ומשרדים
של חברת הרכבת, שהמטה המרכזי שלה ממוקם בפרנקפורט. מהדברים שנמסרו לתקשורת
דומה, שאנשי דוישטה באן ומשרד התובע הכללי בפרנקפורט סבורים, שהשוחד שנמסר
לכאורה במזומן לראש מחלקת הרכישות, הוא רק קצה הקרחון, של פרשה שהיקפיה גדולים
הרבה יותר. אנשי דויטשה באן מתבססים כנראה על ממצאים של ביקורת פנימית שניהלו
בשנה שעברה, בעקבותיה נמסרה התלונה, שפתחה את החקירה המשטרתית.
עם פרסום ההודעה על המעצרים, שלחו ראשי דויטשה באן מכתב לכל עובדי החברה, בו
נמסר כי הנהלת החברה נחושה לקעקע פעילות לא חוקית וקריאה לעובדים למסור פרטים
שידועים להם. גם עובדים המעורבים בפרשה התבקשו להתנדב לספר על מעורבותם בתמורה
לעזרה שהחברה תוכל להגיש להם בהתחשב בנסיבות. הנהלת החברה הודיעה לציבור, כי
היא מתכוונת לנקות את האורוות בלי קשר לזהות המעורבים בפרשה, משמע אפשר שיש
חשדות נוספים גם נגד מנהלים פעילים.
זאת כאמור, איננה פרשת השחיתות הראשונה בדויטשה באן. בחודש דצמבר שעבר נדונו
למאסר שני בכירים במחלקת הנכסים של החברה, אחרי שהתברר כי קיבלו כמה מיליוני
דולרים בתמורה להטיית מיכרזים בפרוייקט בניית המשרדים של החברה בפרנקפורט.
חקירה נוספת מתנהלת בחשדות לפרשת שחיתות גדולה בפרוייקט 'פיתוח וחידוש' מערכת
המסילות במזרח גרמניה. נוכח ריבוי החקירות והחשדות, מינתה הנהלת החברה שני
נציבי תלונות, בתקווה שיודעי דבר מהציבור ומהחברה יפנו אליהם עם מידע, שיסייע
להם לפתור אחת ולתמיד את בעיית השוחד.
תקציב חברת הרכבות הממשלתית הוא אחד התקציבים הממשלתיים הגדולים, המוזרמים
בסופו של דבר לעבודות 'ציבוריות' בסקטור הבנייה. השנה, כנראה בעקבות האירועים,
ולמרות מחאות מצידם של ראשי הענף, לא נוצל התקציב במלואו, למרות הבטחות של
הנהלת החברה לעשות מאמצים כדי לסייע לענף הבנייה. חבילת הסיוע הממשלתית, שאושרה
לענף הבנייה לפני שבועות אחדים, תהיה מורכבת לפיכך, בין היתר מתקציב הרכבת.
שני מיליארד מארק מתקציב שהיה מיועד לרכבת יועברו לענף כבר בשנה הקרובה, מחצית
מהם מיועדים לחידוש תשתיות עירוניות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.