בעוד שבועיים תפרסם מע"צ את הזוכים במכרז לעבודות בחלק המרכזי-מערבי בכביש 471, כביש מכבית. מדובר באחד המכרזים היקרים ביותר: עלות העבודות מוערכת ב-300-200 מיליון שקל. עלותו של הכביש, שאורכו בסה"כ 9 ק"מ, נאמדת ב-500 מיליון שקל - עלות הנחשבת לגבוהה ביחס לכבישי רוחב אחרים. ההסבר למחירו נעוץ בעובדה, כי כל חיבוריו של הכביש עם הדרכים החוצות יהיו במחלפים, במנהרות ובבנייה משוקעת.
בשיחה ל"גלובס" אמר מהנדס מחוז ת"א, ראובן יום טוב: "אם הייתי מתכנן את הכביש לפני 12 שנה, הייתי מתכנן כביש בעלות של 150 מיליון שקל, שישרת את אותה האוכלוסיה וימלא את אותן פונקציות, אם כי ברמה פחות יעילה".
רמת המורכבות של המכרז וירידה לעומקם של פרטים הפתיעה את המתמודדים. מע"צ ביקשה לקבל מידע רב ככל האפשר על החברות המשתתפות: המתמודדים נתבקשו לפרט בין היתר על כח האדם, מהנדסי החברות, ציוד ומכונות, מקורות החומרים ואיתנות פיננסית. הצורך בירידה לפרטים נובע ממספר גורמים, ביניהם לוח הזמנים (הכביש אמור להיפתח לתנועה בשנת 2004), ומורכבות המכרז. מע"צ רצתה מראש, באמצעות המכרז המקדים ותנאי המכרז המפורטים, לנפות מראש קבוצות קטנות.
המכרז התנהל בשיטת שלב מיון מוקדם. כל שמונת התאגידים שהתמודדו עברו את השלב הראשון. המתמודדים: סולל בונה, רמט, שפיר הנדסה, אשטרום, קל בניין, א.ארנסון ודן רולידר, ת.ארמה וצמנטכל, האחים רוייכמן ודניה סיבוס.
כביש 471 מהווה ציר רוחב חשוב במרכז הארץ. הכביש נחשב לכביש איזורי מהיר, העתיד לחבר את דרך 444 באיזור אלעד דרך נחשונים, ראש העין, עד כביש 6 (חוצה ישראל) ועד כביש 4 (גהה), ויסתיים בסמוך לאוניברסיטת בר אילן. אורך הכביש כאמור 9 ק"מ. הכביש יהיה בן שלושה נתיבים בכל כיוון כמעט לכל אורכו, ובאיזור קרית אונו יהיה משוקע כדי להפחית את השפעת הרעש וזיהום הסביבה. בתכנון הכביש הושקעה מחשבה כדי להגן על היישובים הממוקמים בסמוך לכביש, עובדה שייקרה מאוד את עלותו.
על פי התחזית, 70-60 אלף כלי רכב יסעו בכביש ביממה. הכביש אמור להקל על התנועה בדרך ז'בוטינסקי בפתח תקוה ורמת גן, בכביש גהה ובכביש 40. הדעות חלוקות לגבי האפקטיביות של הכביש בהורדת העומסים בכבישי האורך בגוש דן. יש הטוענים, כי הכביש עמוס משתי הקצוות, ולכן לא תורגש הקלה בתנועה. מנגד נטען, כי במכלול תוכניות הכבישים באיזור - כביש חוצה ישראל, כביש 531 והרחבה של כביש מספר 1 - תורגש הקלה משמעותית בכבישי האורך.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.