או, אותלו זו היתה פנטזיה נהדרת

"או" (ארה"ב, 2000). טים בלייק נלסון הוא שחקן לעת מצוא, וראינו לאחרונה לצידם של ג'ון ארטורו וג'ורג' קלוני בסרטם המוצלח של האחים כהן "אחי, איפה אתה?"

לאחר הסרט הנוכחי "או", שזו בעצם עבודת הבימוי הראשונה שלו, הוא הספיק כבר לביים סרט נוסף, "האזור האפור" שמו, שהוקרן בפסטיבל חיפה האחרון. בסרט התבררו שתי עובדות מעניינות הקשורות בו - ראשית, הוא יהודי (הסרט עוסק בשואה ובמכונות ההשמדה) ושנית, הוא לא הבמאי הכי טוב.

באיחור מה מגיע אלינו, אם כן, סרטו הראשון, ואולי יש בו כדי לשנות את הדעה שרווחה בחיפה על יכולתו. "או" הוא עיבוד בן ימינו, אמריקני מאוד, למחזהו של שקספיר, "אותלו".

ה"או" מציין את האות הראשונה בשמו של גיבור המחזה, אבל נלסון, בעקבות תסריטו של בראד קאאיה, קורא לגיבורו אודין. אודין הוא שחור, כמובן, והוא כוכב גדול בקבוצת הכדורסל של בית הספר. הוא התקווה השחורה הגדולה לאן.בי.איי, הליגה שתיכף נקרית בדרכו, ויש לו כמובן נערה לבנה ואוהבת. לדסדמונה שלו קוראים דזי (ג'וליה סטיילס) ובסביבה מסתובב גם קרוב רחוק של אותו יאגו בוגדני. כאן קוראים לו הוגו (ג'וש הארטנט), לכאורה חברו הטוב של אודין, אבל בפועל חורש מזימות אכזר.

גם מרטין שין וג'והן הרד משתלבים בליהוק של סרט נעורים שקספירי זה. 91 דקות.

"לפניך ברעדה" (ארה"ב/ישראל 2001). בפסטיבל ברלין האחרון זכה "לפניך ברעדה" בפרס לסרט התעודי הטוב ביותר, ואכן מדובר בקולנוע מצוין ובנושא בהחלט בלתי צפוי.

התסריטאי והבמאי שגם השתתף בהפקה הוא סנדי שמחה דובובסקי, שעמל במשך חמש שנים תמימות כדי לצלם ולדובב הומואים ולסביות, שכולם יהודים חרדים.

ראשיתו של הסיפור כאשר דובובסקי פגש את מארק, בנו של רבי חרדי ששיצא מן הארון ואף הודיע שהוא חולה באיידס. מארק חזר בשאלה, והשניים הגיעו לירושלים כדי לאתר ולתעד הומואים ולסביות, השייכים גם הם למגזר החרדי.

אליהם צירף דובובסקי הומואים ולסביות יהודים אמריקניים, גם הם חרדים מהמגזר שהקהילה פלטה מקרבה. האנשים שנותרו בארון חיים חיים כפולים ואומללים, ומבקשים תשובה לסוגיה שהם חלק ממנה - איך זה להיות יהודי מאמין, שההלכה לגביו קובעת, שיחסים בינו לבין בן מינו הם עבירה חמורה, ובכל זאת להמשיך במסלול שהותווה לו מלידתו.

הסרט לא שואל איך החברה החרדית מתייחסת אליהם, אלא איך הם מתייחסים לדילמה הדתית הזאת, וזהו סוד כוחו ומקוריותו של הסרט הזה. 84 דקות.