עיתון חדש-ישן יופיע בניו יורק: ה"סאן", בשליטת קונרד בלק ומייקל שטיינהארט

קונראד בלק: הבעלים של ג'רוזלם פוסט ושיקגו סאן טיימס * העורך המתוכנן: סת ליפסקי, לשעבר עורך השבועון פורוורד, הידוע בדעותיו הימניות * תחרות עם ה"פוסט" - מי תומך חם יותר בישראל

חברת הולינג'ר אינטרנשיונל, בשליטת קונראד בלק, הבעלים של אימפריית תקשורת החובקת את ג'רוזלם פוסט, שיקגו סאן טיימס ודיילי טלגרף הלונדוני, היא אחד השותפים בייזום עיתון יומי חדש בניו-יורק, שלפי הערכות צפוי להיות אחד העיתונים הכלליים הפרו-ישראליים ביותר בארה"ב. השם המיועד לעיתון החדש הוא ניו יורק סאן, כשמו של אחד הצהובונים הראשונים בניו-יורק, שנסגר ב-1950 לאחר מלחמת הישרדות אכזרית שדיללה את מספר היומונים בעיר. העורך צפוי להיות סת ליפסקי, לשעבר עורך השבועון היהודי פורוורד. סגנו יהיה כנראה איירה סטול, אף הוא איש פורוורד לשעבר ועתה עורך סמארטרטיימס.קום, אתר אינטרנט שמתמחה בביקורת על העיתון ניו יורק טיימס.

ידיעה על העיתון החדש, שיראה אור באביב 2002 (ולפי גרסה אחרת כבר בינואר) ויצא חמישה ימים בשבוע, פורסמה אתמול (ד') בראשונה בעיתון ניו יורק אובזרבר. פול הילי, סגן נשיא לפיתוח עסקי ולקשרי לקוחות במטה הולינג'ר בטורונטו, אישר את הידיעה וציין כי העיתון החדש יהיה קרוב לוודאי בעל נטיות שמרניות ויתמקד בחדשות ניו-יורקיות.

בסאן שותפים עשרה משקיעים, בראשות בלק, שיחזיק ב-12.5% מהמניות. הון היסוד יהיה בסך 15 מיליון דולר. "זו העסקה שלו", אמר הילי. "זו החברה שלו. הוא בעל המניות הגדול ביותר בהולינג'ר, כך ששום דבר לא קורה בלי אישורו".

הילי לא נקב בשמות משקיעים אחרים, אך נודע שאחד מהם הוא מייקל שטיינהארדט, המוכר היטב בחוגים כלכליים בישראל. שטיינהארדט, לשעבר מנהל קרן גידור ופעיל ידוע במפלגה הדמוקרטית, היה מעורב, לפי השמועות, ביוזמה להשגת חנינה נשיאותית למיליארדר היהודי מארק ריץ' בשלהי כהונתו של ביל קלינטון.

ליפסקי ידוע כימני בדעותיו (הוא מגדיר עצמו ניאו-קונסרבטיבי) ובזמנו הזיז ימינה את פורוורד הליברלי, למורת רוחו של חבר המנהלים. שטיינהארדט החזיק בזמנו במחצית מניות פורוורד (הוא מכר את מניותיו אשתקד, אך מוסיף לשמש כסגן יו"ר העיתון).

לפי הניו יורק אובזרוור, לא אהב חבר המנהלים הליברלי של פורוורד את השקפותיו הימניות של ליפסקי. שטיינהארדט הציע לקנות 50% נוספים ממניות העיתון כדי להשאיר את ליפסקי על כיסאו, אך חבר המנהלים סירב ובסופו של דבר סולק ליפסקי מעריכת העיתון (עורך פורוורד כיום הוא ג'.ג'. גולדברג, שהסיט את קו העיתון שמאלה). מאז עבדו יחדיו בפורוורד נותרו ליפסקי ושטיינהארדט מקורבים מאוד.

"סת הוא עורך נהדר, בעל כישורים מצוינים ועבר מרשים", אמר שטיינהארדט לאובזרבר, "כמה מהמשקיעים נמשכו לסת ולמקורבו, איירה סטול".

משקיע נוסף בניו יורק סאן הוא רוברט הרטוג, יו"ר חברת ההשקעות סנפורד ברנסטין.

חברת הולינג'ר דיווחה אתמול, בהודעה נפרדת, כי מכרה את חלקה בחברת המדיה הקנדית קן-ווסט גלובל קומיוניקיישן תמורת 180 מיליון דלר, כדי לצמצם את נטל חובותיה. הולינג'ר מכרה אשתקד לקן-ווסט את אחזקותיה בעיתונים קנדיים בעסקה בשווי 2.1 מיליארד דולר, שכללה גם 27.4% ממניות קן- ווסט.

מניות אלה נמכרו עתה ל-RBC קפיטל מארקטס. הולינג'ר היתה בזמנה רשת העיתונים הגדולה ביותר בקנדה כשהחזיקה ב-55% מהעיתונים במדינה וב-43% מכלל התפוצה הארצית.

שלשום הודיעה הולינג'ר, שהפסידה 32 מיליון דולר ברבעון השלישי, פי חמישה ממה שהפסידה ברבעון השלישי אשתקד.

אנליסטים אומרים, כי ההשקעה בניו יורק סאן תפריך שמועות שבלק איבד את החשק לעסוק בעיתונות לאחר שוויתר על אזרחותו הקנדית והתמנה לחבר בבית-הלורדים בבריטניה. למעשה, פתיחת עיתון בניו-יורק היא חלומו של בלק זה שנים רבות. הוא ניסה להשתלט על כמה עיתונים בניו-יורק בשנות ה-90, בכללם דיילי ניוז וניו יורק אובזרבר, אך ללא הצלחה.