"כדי לשמור על רמת תשתית התחבורה הקיימת כיום בארץ, יהיה צורך להוסיף בכל שנה,
עד 2004, כ-550 ק"מ כבישים, בעלות כוללת של 3.5 מיליארד שקל. שיפור מצב הצפיפות
יצריך תקציב כפול מזה". כך אמר יו"ר חטיבת קבלני התשתית בהתאחדות הקבלנים,
אברהם ליבר, במהלך הכנס השנתי של חטיבת הקבלנים החוזיים. תקציב מע"ץ ל-2002
יהיה כשני מיליארד שקל בלבד. משמעות הדבר היא אי עמידה ביעד זה.
מהנתונים שהוצגו בכנס עולה, שהפיגור בהקמת התשתיות, ורמת השירות הנמוכה בתשתיות
הקיימות, יוצרים חסמי צמיחה קשים במשק. לדברי ליבר, השקעה בתשתית תניב את התשואה
הגבוהה ביותר למשק. על-פי הערכתו, להשקעה בתשתית יש ערך מוסף מקומי גבוה, הנע
בין 80%-70% , כאשר התשואה על ההון מגיעה ל-50%.
בנוסף לכך, שיפור רמת שירותי התשתית תקטין את הסבירות לתאונות דרכים ותחסוך
למשק עלויות רבות. להערכת התאחדות הקבלנים, העלות השנתית של תאונות דרכים נאמדת
ב-7 מיליארד שקל בשנה, וחלק ניכר ממנה ניתן לחסוך על-ידי טיפול נאות בתשתית
הכבישים ובהקטנת הצפיפות. להערכת ליבר, למדינה אין כל ברירה אלא לשתף את הסקטור
הפרטי במימון תשתיות חדשות במסגרת פרויקטים של BOT ו-PFI.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.