משפחת פריצקר תשלם את הקנס הגדול ביותר אי-פעם בעקבות קריסת בנק בארה"ב

בעלת השליטה ברשת הייאט וקשרים בישראל תשלם 460 מ' ד' בעקבות התמוטטות בנק סופיריור

משפחת המיליארדרים האמריקנית פריצקר, בעלת השליטה ברשת מלונות הייאט ובעלת קשרים עסקיים בישראל, ומשקיע בנכסי דלא ניידי, אלווין דבורמן מניו-יורק, הסכימו לשלם קנס בסך 460 מיליון דולר לגוף הפדרלי לביטוח פיקדונות בנקים (FDIC), בעקבות התמוטטות בנק ההלוואה והחיסכון סופיריור בשיקאגו, שהיה בשליטתם. זהו הקנס הגבוה ביותר שהוטל אי פעם בארה"ב בעקבות קריסת בנק.

משפחת פריצקר היא אחת המשפחות העשירות בארה"ב. נוסף לשליטתה ברשת הייאט, יש בידי המשפחה אחזקות בנכסי דלא ניידי ובחברות תעשייתיות. הבולטת בהשקעותיה בישראל היתה שותפות עם תע"א בפיתוח וייצור מטוס המנהלים גלקסי. מיזם זה נמכר לחברה אמריקנית.

סופריור, שהיה אחד המוסדות הגדולים להלוואה וחיסכון במערב התיכון, התמחה במתן משכנתאות והלוואות לרכישת כלי-רכב בריבית גבוהה ללווים בעלי הכנסות נמוכות שנחשבו עתירי סיכון, ולעיתים קרובות לא יכלו לקבל משכנתאות או הלוואות במוסדות בנקאיים אחרים. הבנק קרס בקיץ שעבר, וניהולו הופקד בידי FDIC.

לפי הסדר עם FDIC, הסכימו משפחת פריצקר ודבורמן לשלם את הקנס בלי להודות באחריות לכשלון הבנק. לדברי מקורות, המצוטטים בוושינגטון פוסט, תשלם משפחת פריצקר את רוב סכום הקנס, אם לא את כולו. לפי ידיעות באמצעי תקשורת אחרים האשימו שני השותפים זה את זה בניהול הכושל שחולל את קריסת הבנק. 100 מיליון דולר שולמו כבר שלשום (ב') והיתרה תשולם במשך 15 שנה, ללא ריבית.

ההסדר קובע, שלא יוטלו סנקציות נוספות נגד משפחת פריצקר או דבורמן ולא ייאסר עליהן לפעול בתחום הבנקאות, למרות שבמקרים דומים בעבר הוטלה סנקציה כזו על בעלי שליטה בבנקים בעקבות התמוטטותם.

משרד המשפטים הפדרלי הסכים לא לפתוח בהליכים אזרחיים נגד הפריצקרים ודבורמן. אך ההסכם אינו מונע מהרשויות להגיש האשמות פליליות או האשמות על עבירות מס נגד צד כלשהו. הבעלים לשעבר של סופיריור גם התחייבו בהסכם לוותר על 90% מהכספים שאולי יעלה בידם לקבל מהממשל בהתדיינויות משפטיות נפרדות מההליך עם FDIC.

הסכם נדיב מבחינת המשפחות

אבל על-פי כל ההערכות, זה הסכם נדיב מבחינת בני משפחת פריצקר ודבורמן, ולו רק בגלל העובדה שהם אינם נדרשים לשלם ריבית למרות שתקופת תשלום הקנס נפרסת לאורך 15 שנה. הסכום שיקבל הממשל כתום 15 שנה יהיה שווה 350 מיליון דולר בערכים של היום, כלומר 110 מיליון דולר פחות מהסכום שהיה מתקבל לו היה הקנס משולם עתה בבת אחת.

תשלום הקנס מסיים פרק אחד במסכת החקירה הפדרלית שנפתחה בעקבות התמוטטות סופריור, במאמץ לאתר את האחראים. לפי כמה ידיעות, מתמקדים עתה החוקרים בגורמים אחרים שהיו קשורים בבנק ובתפעולו, לרבות רואה החשבון החיצוני של הבנק, החברה לראיית חשבון ארנסט אנד יאנג.

דובר ארנסט אנד יאנג מסר כי היא משתפת פעולה עם חבר מושבעים גדול בשיקאגו, השומע עדויות בסוגיה, וכי החברה לא קיבלה כל הודעה שהיא משמשת מטרה לחקירה.

לדברי חוקרים פדרליים נבעה התמוטטות סופיריור מנהלים מפוקפקים לאישור הלוואות ומניהול חשבונות רשלני. פקידי ממשל, המצוטטים בניו יורק טיימס, אומרים שיתכן שלארנסט אנד יאנג יש אחריות חלקית לקריסת סופיריור, וכי קיימת אפשרות שהחברה תידרש להגיע להסדר עם הרשויות (בדרך כלל הסדרים כאלה הם חלופה לתביעה משפטית).

העיתון מספר, כי אשתקד, לאחר שחוקרים פדרליים בדקו את ספרי סופיריור, נתנו רואי החשבון של ארנסט אנד יאנג לבנק תעודת הכשר כמעט ללא סירכות, אף-על-פי שרגולטורים ומשפחת פריצקר מאמינים עתה, כי באותה עת כבר החל הבנק לגלוש לתהום. אם ארנסט אנד יאנג יאלצו לשלם קנס, למשל בהסדר, תוכל משפחת פריצקר לקבל 25% מהסכום. FDIC יקבל את השאר.

הסכום לא יכסה את הנזק למשלם המסים

נפילת בנק סופיריור היא מהגדולות שזיעזעו את המיגזר הבנקאי באמריקה הצפונית בעשור שחלף.

הנזקים שנגרמו ל-FDIC, הערבה לפיקדונות בכל הבנקים הרשומים בארה"ב, עדלתקרה של 100 אלף דולר לפיקדון, נאמדים בין 500 מיליון דולר למיליארד דולר. ברור אפוא, שהקנס שפריצקר ודבורמן החלו לשלם לא יכסה את כל ההפסדים שנגרמו למשלם המיסים האמריקני.

פרשנים מציינים, כי התמוטטות הבנק אירעה בעיצומה של תקופה שבה מותחים מחוקקים ורגולטורים ביקורת ציבורית נוקבת על חברות לראיית חשבון ועל בנקים בעלי מודל עסקי דומה לזה של סופיריור: מתן הלוואות בריבית גבוהה ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך. אחת מהטענות היא, שבנקים כאלה נותנים עדיפות לרווחים קצרי טווח תוך התעלמות מנהלי עסקים יציבים.

התמוטטות הבנק, בקיץ, באה לאחר חודשים רבים של מו"מ בין רגולטורים לבין משפחת פריצקר ודבורמן על הנהלים החשבונאיים בסופיריור, וכיצד וכמה כסף להזרים למוסד שבעליל כבר היה נתון בקשיים. בסוף 2000 הודה הבנק, שערך תיק ההלוואות בספריו נופח בכ-117 מיליון דולר. כעבור כמה חודשים, בעקבות חשיפת ניפוחי ערך נוספים, הודיעו רגולטורים להנהלת הבנק שאין בידיה מספיק מזומנים כביטחונות לכיסוי הפסדים אפשריים.

בסוף יולי הסכימו משפחת פריצקר ודבורמן להזרים 200 מיליון דולר לבנק, בחבילת הצלה שהיתה אמורה להשביע רצונם של רגולטורים. אך העסקה קרסה ברגע האחרון. הממשל השתלט על הבנק והוא מוסיף לנהל אותו עתה, בציפיה שיימצא גורם פרטי שירכוש את הנכס.

מבוכה לרגולטורים

קריסתו המהירה של סופיריור גרמה מבוכה גדולה לרגולטורים הפדרליים, שספגו ביקורות קשות ממחוקקים וממומחים בענף הבנקאות. מותחי הביקורות טענו, שהרגולטורים היו צריכים להבחין בעוד מועד בסימנים מבשרי רע בספרי הבנק. לאחר הכל, זה תפקידים העיקרי. ההסדר בין פריצקר ודבורמן לבין FDIC מאפשר לרגולטורים לטעון שנחלו ניצחון, אמנם בעירבון מוגבל.

המחלוקת בין משפחת פריצקר לדבורמן, שרכשו את הבנק יחדיו ב-1988 בהשקעה משותפת של 44 מיליון דולר, קעקעה את הידידות ביניהם. עתה נבדק חשד שדבורמן לווה מסופיריור 100 מיליון דולר מחברת האחזקות של הבנק ב-1996.

בהודעה של משפחת פריצקר נאמר, כי המשפחה יזמה את ההסדר עם FDIC ביוזמתה וכי ההסדר משקף את "מחויבותה ההיסטורית של המשפחה להתייצב לימין השקעותיה". ההודעה מציינת, כי "ההסכם היה הדבר הנכון שצריך לעשות".