סנה: מיזם נמל תעופה בינלאומי בחיפה יצא לדרך; נבחן חלופות כדי לזרזו

עלותו: 425 מיליון דולר * הממשלה תממן 145 מיליון דולר והיזם-זכיין - את היתרה

"הנחיתי את משרדי להפעיל את האופציה המהירה ביותר להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה. תוכניתה של ועדת גורן להפעלת השדה הבינלאומי בחיפה לא תהיה היחידה שתעמוד בפני משרד התחבורה. ייתכן שתהיה תוכנית נוספת, מצומצמת יותר". כך אמר היום (ג') שר התחבורה, אפרים סנה, בעת שהציג את עיקרי תוכנית ועדת גורן לשדה החדש.

סנה אמר, כי ועדת גורן, בראשותו של אלוף (מיל') רן גורן, הגישה תוכנית המציעה לפעול להארכת המסלול הקיים ל-2,400 מטר, כדי לאפשר טווח טיסה ליעדים העיקריים באירופה, לרבות לונדון, מדריד ובירות סקנדינביה. המסלול מתוכנן להיות באורך של 1,900 מטר ביבשה, ו-500 מטר בתוך הים.

סנה אמר, כי עלות ביצוע התוכנית תגיע לכ-425 מיליון דולר, והיא תתחלק בין הממשלה, שתשקיע כ-145 מיליון דולר, ובין יזם פרטי, שיבנה ושיתפעל את הנמל, בהשקעה של כ-285 מיליון דולר.

על-פי לוח הזמנים שהגישה ועדת גורן, התהליכים הסטטוטוריים והתכנוניים אמורים להסתיים בשנת 2006, ואילו גמר העבודות והתחלת תפעול שדה התעופה מתוכננים לשנת 2009.

סנה ציין, כי "זו האופציה המונחת כרגע לפנינו. אך יתכן שתהיה הצעה נוספת, מצומצמת יותר, המדברת רק על מסלול יבשתי, שאותה מתכננת רשות שדות התעופה. אופציה זו תונח על שולחני תוך חודשיים, ואז נחליט איזו מההצעות היא מעשית יותר.

"משרד התחבורה אינו רואה בפרויקט שדה התעופה הבינלאומי בחיפה אמצעי להרוויח כסף, אלא מנוף לפיתוח כלכלי של חיפה ושל צפון הארץ. מבחינתנו, עבודות התכנון והתהליכים הסטטוטוריים כבר החלו, ומיזם נמל תעופה חיפה כבר יצא לדרך".

על-פי התכנון, יפונו ממתחם נמל התעופה מחנה צבאי של חיל האוויר, מפעל בלו בנד-תלמה. בנוסף לפינויים ולהפקעות תישא המדינה בעלות האמצעים לשמירה על איכות הסביבה ולפיצוי נפגעים. עלות המהלכים האלה מוערכת ב-134 מיליון דולר.

משרד התחבורה מתכנן, בנוסף, להאריך את מסילת הרכבת מאזור חוצות המפרץ מערבה לכיוון שדה התעופה. בשדה תיפתח תחנת רכבת, שתשרת את המשתמשים בנמל התעופה.

סנה הדגיש, כי השבוע כינס לדיון משותף את נציגי רשות הנמלים ורשות שדות התעופה, כדי לתאם את עבודות התכנון והביצוע של נמל תעופה חיפה. בדיון הוחלט, כי הרשויות יפעלו בשיתוף פעולה כדי לחסוך זמן וכסף.

משרד התחבורה יפרסם בשנה הבאה מכרז להקמת נמל תעופה בינלאומי בחיפה בשיטת הזכיינות.