לאוס: מבט למדינה מסוגרת

הרפובליקה העממית של לאוס, מדינה קומוניסטית קטנה הקשורה בטבורה לוייטנאם ולסין השכנות, היא במידה רבה תעלומה. השלטון המרכזי, שאומנם פחות אכזרי וברוטאלי מהשלטונות בבורמה (מיאנמר) ובקמבודיה, גם הן בחצי האי הודו-סין, אינו חושף פרטים, והעיתונות המקומית נשלטת בלעדית על ידי הממשלה (אם כי מורגשת תזוזה גם בתחום זה). את לאוס אפשר לתאר כמו "תאילנד מלפני 50 שנה". 80% מכוח העבודה מועסקים בחקלאות, ומגדלים בעיקר אורז, קפה, תה, תירס, סויה ופרגים (להכנת אופיום).

הפיגור נגלה לעין בראש ובראשונה בתשתיות מפגרות: רובם המוחלט של הכבישים במדינה ההררית אינם אלא שבילי עפר, ההופכים תכופות לבוציים ואינם מאפשרים מעבר כלי רכב. בלאוס 16,800 ק"מ כבישים - רק 14% מהם סלולים. הכביש בין שתי הערים הראשיות במדינה, ויינטיאן הבירה ולואנג-פראבאנג (הבירה לשעבר, בה שכן המלך עד שסולק בהפיכת 1975), כביש מספר 13 - נסלל במלואו רק בשנת 1999, וגם כיום הוא בעל נתיב אחד בלבד לכל כיוון, לעתים מסוכן וחסר שוליים בדרך המתפתלת.

גם תשתיות התקשורת אינן מפותחות, בלשון המעטה, כפי שמעידים תריסר אנשים הבוהים יחדיו בטלוויזיה היחידה באיזור (שגם בה התמונה היא בעיקר שלג). מסילות ברזל אין כלל במדינה, ומרבית התושבים לא ראו מימיהם רכבת, מכל סוג. מה שכן הם ראו זה נהר אמיתי - נהר המקונג, לב ליבה החקלאי, תרבותי ותחבורתי של לאוס. לאוס יוצאת דופן בין כל ארצות מזרח אסיה, בהיותה דלילת אוכלוסין: רק 5.7 מיליון תושבים, על שטח של 237 אלף קמ"ר (בדיוק כמו שיטחה של רומניה).

מרבית התיירים הנכנסים ללאוס, כחצי מיליון בשנה (חלקם הגדול אסיאתיים), עושים זאת על גבי "גשר הידידות", העובר מעל לנהר המקונג ומחבר את ויינטיאן אל נונג-קאי שבצפון- מזרח תאילנד, המדינה המפותחת באיזור. מכוניות חדישות נהוגות בידי תאילנדים מעוררות מבטי הערצה מתוך הריקשות המקרטעות ברחובות ויינטיאן. כאן, הרוחניות היא הנכס העיקרי.

החלו העבודות לסלילת כביש לאוס-וייטנאם

החודש החלו עבודות הסלילה של דרך מהירה מס' B‏18, ממחוז אטופאו בלאוס אל מחוז קון טום בוויטנאם שממזרח. תחילת העבודות צוינה בטקס בהשתתפות שרי התחבורה, התקשורת והבינוי של לאוס, וסגן שר התחבורה הוויטנאמי.

הכביש המהיר יחבר בין העיר אטופאו שבדרום לאוס לבין העיר קון טום שבמרכז וייטנאם. אורכו של הכביש 118 ק"מ, ולאורכו ייבנו 3 גשרים גדולים ו-18 גשרים קטנים ובינוניים. הכביש הוא אחד הפרויקטים המתוכננים להגביר את פיתוח מסדרון מזרח-מערב, שיחבר את תאילנד עם נמלים של מים עמוקים בחוף ים סין הדרומי של וייטנאם, דרך דרומה של לאוס, לה אין מוצא לים.

הסלילה מתוכננת להימשך 3 שנים, ותושלם בדצמבר 2004. עיקר המימון, בסך 35 מיליון דולר, יינתן ללאוס על ידי ממשלת וייטנאם, בריבית נמוכה.

חברת החשמל התאילנדית תקים תחנת כוח בלאוס

חברת החשמל התאילנדית הודיעה בשבוע שעבר, כי היא מתכננת להשקיע 4 מיליארד בהאט (91.4 מיליון דולר) בשנת 2002, במטרה להגדיל את תפוקת החשמל שלה. המימון יעשה ממקורות עצמיים. מנכ"ל חברת החשמל, סיטיפורן רטאנופאס, אמר כי עיקר הכספים יושקעו בפרויקט החברה בלאוס, בסכר הנקרא נאם תאום 2, ובפרויקטים קטנים בקמבודיה השכנה.

לאוס הענייה מפיקה תועלת רבה ממקורות המים הרבים המצויים בה, ומייצרת כוח הידרו-אלקטרי רב. הפרויקט הגדול ביותר, סכר אנג נאם נגום, כ-70 ק"מ מצפון לויינטיאן, מייצר חשמל שנמכר ברובו לתאילנד השכנה. הסכר הוקם במימון יפאני, ואילו היפאנים קיבלו בתמורה רשות לחטוב את העצים שכוסו במים על ידי האגם הגדול שיצר הסכר.

מדינות נוספות מכניסות מטבע חוץ לקופתה המדולדלת של לאוס בזכות היתרים לחטוב עצים ביערות לאוס, חלקם יערות ראשוניים. גם תאילנד קונה עצים מלאוס, מאחר ובה היערות הפכו לא מכבר למוגנים.

מגרש גולף על 3 מדינות

מגרש גולף מיוחד במינו, המתפרש על שטחן של 3 מדינות - לאוס, קמבודיה ותאילנד, מתוכנן להיבנות על ידי ממשלת תאילנד, במשולש הגבולות "אמרלד". במגרש 27 חורים, 9 בכל מדינה. שר התיירות התאילנדי מקווה שהמקום ימשוך תיירים לאיזור, בהיותו היחיד בעולם שמצוי על 3 מדינות. "שחקני גולף תמיד מחפשים אתרים מיוחדים לשחק בהם, וכזה יהיה האתר הזה", אמר. האתר מתוכנן להתפתח למרכז ספורטיבי, שיכלול רכיבה על אופניים, טיפוסי הרים, סנפלינג וקפיצות בנג'י. גם בי"ס בינלאומי הוצע במקום.

למרות המשטר הקומוניסטי, לאוס היא מדינה שלווה, אנשיה נעימים ומסבירי פנים, רובם בודהיסטים מזרם הינאיאנה. מערכת החינוך אינה מפותחת במדינה, שבה כ-5,000 סטודנטים בלבד, ב-11 מוסדות להשכלה גבוהה. התל"ג השנתי לנפש עומד על 1,300 דולר, הייבוא הסתכם ב-800 מיליון דולר והייצוא כ-350 מיליון דולר. כמעט עד קבלת עצמאותה מצרפת ב-1954, היתה חלק ממדינת הינדו-צ'יינה הצרפתית, שכללה את לאוס, וייטנאם וקמבודיה - בהן עד היום דוברים הקשישים צרפתית קלושה.