למרות שירושלים, עד סוף 2004, הולכת להיות הפוכה, חפורה, עם הסדרי תנועה שישתנו
לעיתים תכופות בשל עבודת ההכנה והתשתית לקראת הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה,
ראש העיר, אהוד אולמרט, לא חושש להתמודד על ראשות העיר בשנת 2003. להיפך, אולמרט
דוחף את הפרויקט בכל הכח. עמידה בלוחות הזמנים היא מבחינתו יהרג ובל יעבור.
אולמרט: "מה שטוב לירושלים טוב בשבילי. לא עלה בדעתי ולו לשנייה לעכב את התוכנית
כדי להתאים אותה ללוח הזמנים הפוליטי. אני לא רואה את עצמי כמי ששם את נפשו
בכפו. אם יש תושבים שירצו להעניש אותי בשל אי נוחות זמנית - שיענישו. אין לי
חוזה עם האוכלוסייה שהפעילות של העירייה בכל יום ובכל רגע נתון תהייה מקובלת.
אני מאמין שהתושבים מספיק אינטליגנטים להבחין בין טרדה לבין עבודות, שמטרתן
לפתח את העיר באופן מהותי. אי הנוחות לא יהיה השיקול המכריע. אני בא עם קבלות
- כביש בגין צפון, כביש הר הצופים וכביש 9".
גלובס: ההשקעות הציבוריות גבוהות מאוד, האם לא היה כדאי לבצע רק מתקציב ציבורי?
אולמרט: "ככל שהשהשקעה הציבורית גדלה עלות הפעלת הקו ליזם קטנה, וזה ישתקף
במחיר הנסיעה הסופי לתושבים. יצרנו מודל פיננסי מאוזן, בו התקציב הציבורי נושא
בעלות מתקבלת על הדעת. המודל מתאים לנסיבות, במיוחד כשמודבר בפרויקט ראשוני
חלוצי בכל הארץ. מהפרוייקט שלנו יפיקו הרבה לקחים. אלה שעושים ראשונים ישלמו
על טעויות, זה השכר לימוד שלנו".
- האם לדעתך הנחת העבודה לצאת רק בקו אחד הייתה מוטעית?
"הקו הראשון הוא קו שאורכו 14 ק"מ והוא מהפיכה בפני עצמו. יכול להיות שהיה
מקום לזה, אבל אני אישרתי את התוכנית על בסיס המלצות הצוותים המקצועיים. מה
היו אומרים אם הייתי כופה על תיכנון ראשוני של שני קווים? ראש העיר בזבזן והרפתקן".
- שתי קבוצות המתמודדות על המכרז שוקלות פרישה מטעמיים פוליטייים-ביטחוניים.
אכזבה?
אולמרט: "מי שלא ישתתף במכרז מטעמים פוליטיים - יעשה טעות אסטרטגית. בכל מקרה,
כל אחת מהחברות שייותרו יכולה לעמוד בתנאי המכרז. חבל לי, אבל אנחנו נתמודד.
זה לא יעכב את הרכבת".
קו חדש יבלע את הקו הקודם על פי התיכנון המקורי אמורה הרכבת הקלה להכיל 8 קווים
שונים, שיחברו את מירב השכונות עם כל מוקדי הפעילות המרכזית. רשת הקווים כוללת
כ-50 ק"מ של מסילה כפולה ובה 75 תחנות. תוכנית האב מיועדת ליישום בטווח של
כ-30 שנה, ואומדן עלות ההקמה 1.3 מיליארד דולר. על פי התוכנית יוזנו קווי הרכבת
על ידי אוטובוסים עורקיים, אך לא תתקיים תחרות בין האוטובוסים לרכבת. התוכנית
נותנת יתרון בולט לרכבת הקלה ומגבה את הפעלתה במערך שינויי הסדרי תנועה. כך
למשל לא תותר כניסת כלי רכב פרטיים למרכז העיר, יוקמו מערך חניוני חנה וסע,
ותינתן עדיפות לרכבת הקלה בצמתים מרומזרים.
לזכיין יינתן זיכיון להפעיל את הקו הראשון לתקופה של 30 שנה. אך קיימת אופציה
למדינה לרכישת הזיכיון (BUY BACK) לאחר שבע שנים. היזם, על פי תנאי המכרז,
לא יוכל להתנגד ויקבל פיצוי כספי בהתאם לפסיקת בורר מוסגם. מטרת העל העומדת
מאחורי אופציה זו היא, שמערכת הקווים שיתווספו במשך השנים יופעלו על ידי אותו
יזם, מתוך חשיבה על יעילות תפעולית. כלומר, המכרז לקו השני יכלול את הקמת הקו
השני, וקבלת אחריות על הפעלת הקו הראשון והשני. כל מכרז יכלול את הקמת הקו
החדש הספציפי, וקבלת אחריות על והפעלת הקווים הקיימים.
*
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.