הנחת העבודה הראשונה ברכבת הקלה היתה לצאת לתיכנון והקמה של קו אחד בשלב הראשון.
מסלול הקו, שאורכו 13.8 ק"מ, יתחיל בשכונת פסגת זאב, שבצפון העיר, דרך הגבעה
הצרפתית, גבעת התחמושת לאורך כביש מספר 1 (עירוני), ככר העירייה, מעבר לאורך
רחוב יפו, כניסה לעיר ושדרות הרצל עד הר הרצל. הקו כולל 24 תחנות והקמת דיפו
- מסוף הטיפול, האחסנה ומשרדי הניהול בגבעה הצרפתית. על פי התחזיות, ישרת קו
זה 100 אלף נוסעים ביממה, מתוכם 15% נוסעים שינטשו את רכבם הפרטי.
ראש צוות תוכנית האב לתחבורה, ד"ר משה הירש, אומר היום על הנחת העבודה הזו:
"טעיתי. אני מודה בטעות ולוקח אחריות. היינו צריכים, לפי הבנתי במחשבה לאחור,
להתחיל לפחות בשני קווים, על יותר משני צירים. חשבנו בההתחלה, כי זו תעוזה
גדולה, אולי אפילו חוצפה. ייתכן והיה מקום לשקול ברצינות לצאת לתיכנון של שני
קווים בו זמנית".
את דבריו מבסס הירש בין היתר על שיקולים תקציבים: "בהשוואה לתקציב נת"ע תל
אביב, למעלה ממילארד דולר, יכולנו לעשות שני קווים. אני לוקח אחריות, ההצעה
שלי הייתה להתמיד רק בקו הראשון".
גם מתכננת המחוז, בינת שוורץ, מצטרפת לעמדה זו: "הרכבת יכולה להביא לעיר דברים
נהדרים. יחד עם זאת היא עלולה, בנסיבות מיוחדות, להביא חורבן תנועתי וסביבתי
קשה ביותר". החשש העיקרי של שוורץ הוא מפני רישות לא מספיק מבחינת הכיסוי.
עבודות ההנדסה המקדימות להנחת המסילות נעשות על ידי הסקטור הציבורי, מתוך הבנה
שעבודות ההנדסה נחשבות לצוואר הבקבוק מבחינת לוחות הזמנים, ייקור המכרז והגדלת
אי הוודאות. עלות העבודה המקדימה לפרוייקט מוערכת ב-635 מיליון שקל, לא כולל
מענק ההקמה.
המימון מתחלק בין משרד התחבורה (80%) לעיריית ירושלים (20%). העבודה כוללת
הפקעות ופינויים, מנהרה בככר צה"ל, הקמת גשר בכניסה לעיר והעתקת תשתיות בתוואי
המסילות, כיון שלא ניתן להשאיר תשתיות רטובות מתחת למסילה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.