ועדת הכספים אישרה את הפרטת אגרידב והחברה לאוטומציה בשלטון המקומי

שטרום מנהל חקירה נגד החברה לאוטומציה, בחשד למניעת תחרות ולניצול לרעה של כוחה המונופוליסטי

ועדת הכספים אישרה היום (ג') את דרך ההפרטה של שתי חברות ממשלתיות: החברה לאוטומציה במינהל השלטון המקומי וחברת אגרידב, החברה העוסקת בפיתוח חקלאי בארצות חוץ.

אישור דרך הפרטת החברה לאוטומציה ניתן למרות העובדה שהממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, חוקר עניינים רחבים הקשורים בפעילותה, בחשד שהיתה צד להסדרים כובלים, אשר לפי החשד פגעו פגיעה משמעותית בתחרות.

מנכ"ל רשות החברות, ירון יעקובס, מסר, כי שטרום לא הביע התנגדות להפרטת החברה, בכפוף להודעה על החקירה שתימסר לוועדת השרים ולוועדת הכספים.

לדברי שטרום, ההסדרים הכובלים מנעו מהרשויות המקומיות ליהנות מתחרות על השירותים שהן רוכשות, בעיקר בתחום המיחשוב ופיתוח תוכנות, ומנעו ממתחרים של החברה להתחרות על מקטע זה.

בנוסף, בודק שטרום חשד לפיו מחזיקה החברה נתח שוק דומיננטי בתחום שירותי המיחשוב לרשויות המקומיות, ומנצלת לרעה את כוחה בשוק זה. לדעת שטרום, ניתן להבחין, כי השוק שבו פועלת החברה לוקה בשיבושים תחרותיים קשים.

החברה לאוטומציה היא חברה משותפת למדינה, למרכז השלטון המקומי ולרשויות המקומיות. המדינה החליטה למכור את מניותיה (40%) כמקשה אחת, בדרך של מכירה פרטית למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל.

יעקובס ציין בבקשתו לוועדה, כי למעורבות המדינה כבעלת מניות מיעוט, אין כל ערך מוסף העסקי החברה ופעילותה כמו גם לפיקוח על החברה, ומן הראוי שמטרותיה יבוצעו ללא מעורבות המדינה. הרווח הנקי של החברה בסוף 2000 עמד על 539 אלף שקל, כפליים מהרווח בשנה הקודמת. זאת, למרות שהמחזור מ-168 מיליון שקל ל-145 מיליון שקל.

את חברת אגרידב מבקשת הממשלה להפריט נוכח הפסדי החברה. הללו הסתכמו על-פי דו"חות כספיים לא מבוקרים לשנת 2000 ולמחצית הראשונה של 2001 ב-584 אלף שקל, לעומת 687 אלף שקל בכל 1999.

המדינה מחזיקה בכל מניות החברה, והיא מבקשת למכור אותן כמקשה אחת במכירה פרטית למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל.

יעקובס מציין, כי בנוסף להפסדים, נפגע כושר התחרות של אגרידב בשוק שבו היא פועלת, נוכח ההגבלות המוטלות עליה בחו"ל בהיותה חברה ממשלתית. לעובדי החברה יינתן גמול כספי על ההפרטה לאחר המכירה, בהתאם לכללי הרשות.