מספנות ישראל תספק לצבא סרי-לנקה ספינות שלדג תמורת 7 מיליון דולר

"החברה במגעים לספק ספינות סיור גם לקפריסין, המזרח הרחוק ודרום אמריקה"

חברת מספנות ישראל מכרה לסרי-לנקה ספינות סיור מדגם שלדג, בהיקף של 7 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". ראשי המספנות חתמו עם ממשלת סרי-לנקה על הסכם לביצוע שתי עסקות לאספקת ספינות. הראשונה, ב-3 מיליון דולר, והשנייה ב-4 מיליון דולר.

פרסומים זרים מסרו בשנה שעברה, כי ישראל תספק לסרי-לנקה ספינות סיור מעודפי חיל הים הישראלי וכי את העודפים מציע למכירה האגף לסיוע ולייצוא בטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט). אולם עתה מתברר, כי לחיל הים של סרי-לנקה יסופקו כלי שיט חדשים, המסוגלים להגיע לטווח מבצעי של 1,500 ק"מ (700 מייל).

גורם בכיר במספנות ישראל אמר ל"גלובס", כי בנוסף לאספקת ספינות לסרי-לנקה, סיפקה החברה ספינת שלדג אחת לקפריסין, וכי היא תתמודד במכרז נוסף של ממשלת קפריסין לרכישת ספינות סיור נוספות. "אנו מנהלים מגעים למכירת ספינות למדינות נוספות. בין השאר, בדרום-מזרח אסיה ובדרום-אמריקה.

"החלטת חיל הים לרכוש את הספינות שלנו, במסגרת השבחת מערך הסיור שלו, מעניקה דחיפה רצינית למאמצי השיווק הבינלאומיים שלנו". יצוין, כי חיל הים עומד לרכוש שתי ספינות שלדג, במקביל לרכישת שש ספינות "סופר-דבורה 2" מתוצרת התעשייה האווירית.

סרי-לנקה חידשה באחרונה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, שנותקו בשנת 1970, בעקבות לחץ של מדינות ערב. ספינות השלדג ישמשו אותה במלחמתה נגד המורדים אנשי המחתרת הטאמילית, הדורשים לקבל עצמאות בצפון המדינה. המורדים משתמשים בים לאספקה שוטפת של נשק, והספינות החמושות יסייעו לממשלה למנוע הברחות.

העיתון הממשלתי "דיילי ניוז" פירסם אשתקד בבירת המדינה קולומבו, כי ישראל הסכימה לספק לסרי-לנקה ספינות חמושות בטילים, שהטווח שלהם 36 קילומטר. הצבא החליט לחזק את יכולת התקיפה הימית שלו כדי לנטרל את בסיסי הים של הטאמילים".

העיתון מסר עוד, כי עד כה נאבק צבא סרי-לנקה בבסיסים הימיים של המחתרת באמצעות תקיפות אוויריות מגובה רב, שבוצעו באמצעות מטוסי כפיר ישראליים. "הספינות החדשות יאפשרו לבצע תקיפות מטווח בטוח יותר".