תע"א תספק לסין שני לווייני תקשורת מסוג "עמוס" ב-180 מיליון דולר

העיסקה מוכיחה שביטול עיסקת הפלקון, בלחץ ארה"ב, לא חיסל את קשרי תע"א-סין

התעשייה האווירית, באמצעות מפעל מב"ת, תספק לסין שני לווייני תקשורת חדשים מסוג "עמוס". היקף העיסקה יהיה יותר מ-180 מיליון דולר. מחר (ה') ייחתם בהיכל העם בבייג'ין הסכם בין תע"א לבין חברת הונג-קונג טכנולוג'י סאטלייט (סין) לאספקת הלוויינים. בחתימה ישתתפו שגריר ישראל בסין, יצחק שלף, שר התקשורת, ראובן ריבלין, ומנהל מפעל מב"ת, יצחק ניסן.

תע"א מתחייבת לספק את הלוויין הראשון בתוך 3 שנים מחתימת ההסכם. הלוויין השני יסופק זמן קצר לאחר מכן. הלוויין הסיני הראשון נמצא בתהליכי ייצור במפעל מב"ת בנתב"ג.

הסכמת ממשלת סין לאפשר רכישת לוויינים מישראל, ועוד מהתעשייה האווירית, יצרנית מטוסי ההתרעה פלקון, מוכיחה, לדעת מקורות ביטחוניים, שביטול העיסקה, בלחץ ארה"ב, לא חיסל את קשרי התעשיות הבטחוניות בין ישראל לסין. כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כשבוע, יצרה תע"א, באמצעות חטיבת בדק מטוסים, לאחר ביטול עיסקת הפלקון, התקשרות עם חברת התעופה הסינית צ'יינה-איסטרן, לתחזוקת מטוסי MD-11.

ריבלין, ידון השבוע בסין ביחסים העסקיים בין המדינות בתחום הטלקומוניקציה. פרויקט הלוויינים החדשים יהיה אזרחי כולו, ללא אלמנטים צבאיים בלוויינים או במערכות התמיכה שיסופקו. סין תשתמש בלוויינים בעיקר להעברת שידורים מהאולימפיאדה, שתיערך בשנת 2008 בבייג'ין.

זו העיסקה הראשונה לייצוא לוויין התקשורת האזרחי של תע"א. פרויקט "עמוס" בוצע במב"ת בשנים 1996-1992. במאי 1996 שוגר הלוויין לחלל בהצלחה והוא מספק שירותי תקשורת ללקוחות בישראל ובאירופה. אלא שלצד ההצלחה הטכנולוגית, הוגדר הפרויקט, על- ידי מבקר המדינה, ככישלון כלכלי.

הרעיון לפיתוח ולייצור לוויין תקשורת עלה בתע"א ב-1984, "ככלי לחדירה לשוק האזרחי ולבניית קו מוצר אזרחי חדש". תע"א החלה בפרויקט על בסיס התחייבות הממשלה לרכישת שירותי משיבים (לצורך השבת השידור מן הלוויין). ב-1993, קיבלה תע"א ערבות מדינה לקבלת הלוואות ממוסדות בנקאיים למימון הפרויקט, אשר ללא מעורבות המדינה לא היה יוצא לפועל.

תמיכת הממשלה ניתנה על אף שהיו חלופות יעילות לצרכים התקשורתיים של ישראל. בבדיקת הכדאיות של התוכנית לא הובא בחשבון מידע על עוצמתן של יצרניות לוויינים בארה"ב ובאירופה, ולא נבחנה ההנחה הבלתי-תקפה, שלתע"א יתרון משמעותי בתחום הלוויינים המסחריים. היו ליקויים גם בשיווק - העברת לקוחות מוסדיים מהלוויין "אינטלסאט" האירופי ללוויין הישראלי בוצעה בצורה לא יעילה.

הפרויקט עתיר ההון חזה ארבע שנים של תזרים מזומנים שלילי, עד לשיגור, ורק אחריהן תקופה של עשר שנים, שבהן יהיה תזרים המזומנים חיובי. לתע"א נגרמו הפסדים מצטברים של עשרות מיליוני דולרים, ועל-פי הערכתה, הם צפויים לגדול ב-50% עד שנת 2007. המבקר קבע, כי תע"א עדיין לא פועלת ליצירת שיתוף פעולה עם יצרני לוויינים.

היום (ד') נודע ל"גלובס", שצבר ההזמנות של מפעל מב"ת מגיע, לאחר ההזמנה מסין, ליותר ממיליארד דולר.