העיקר - ההפצה

במרבית המקרים, גם כשיקב כלשהו הצליח לפתח יין אחד או יותר לשביעות רצונו, הרי תהליך החשיפה בפני הקהל הרחב הוא קשה ואכזרי, אולי יותר מכל מוצר תחרותי אחר. במקרה דנן, כמו במקרים רבים אחרים, שם המשחק הוא הפצה. לעתים נדמה, כי אם ירצו המפיצים - ייחשף הקהל לאותו יין, ואם לא ירצו - יישאר היין חבוי במעמקיו האפלים של אחרון המדפים.

בימים אלה חתמו יקבי בנימינה על הסכם הפצה בלעדי עם חברת שקד, לפיו מתחילת חודש פברואר 2002 יופצו היינות והכהילים של בנימינה על-ידי שקד בכ-2,500 נקודות מכירה ברחבי הארץ, ביניהן רשתות שיווק, חנויות יין, מסעדות, קייטרינג, מעדניות, בתי-מלון ועוד.

מנתוני יקבי בנימינה עולה, כי כיום מחזיק היקב בנתח של 8% משוק היין, המשקאות והכהילים (ביקב מייצרים כשלושה מיליון בקבוקים בשנה). המחזור הכספי של היקב עמד השנה על 25 מיליון שקל. עוד נמסר, כי מחזור העסקים גדל מ-8 מיליון שקל בשנת 1996 ל-20 מיליון שקל בשנת 2000, וכ-25 מיליון שקל בשנת 2001.

במקביל, הגדיל היקב את היקף הבציר מ-800 טון לערך בשנת 1996 לכ-2,300 טון בשנת 2001. במהלך שנת 2000 השקיעו אבי לרנר ודני דימבורט, בעלי היקב, כמיליון וחצי דולר מהונם האישי, לרכישת ציוד ומיכון חדיש, הכולל מערך קליטת ענבים מהמתקדמים בעולם.

לדברי אילן חסון, מנכ"ל יקבי בנימינה, "לאחר המהפך שעבר היקב בשנים האחרונות והגעתו לסטנדרטים גבוהים ביותר, אנו מוכנים לשיווק בפריסה הגדולה ביותר, שתתאפשר באמצעות חברת שקד".

חברת שקד היא חברה משפחתית, העוסקת בשיווק והפצה של יינות מתוצרת מקומית (כיום מפיצה שקד את יינות יקבי רקנאטי, כשבעבר הפיצה גם את יינות יקבי רמת הגולן) ויינות מחו"ל (גאטו נגרו ויקב גאלו הקליפורני). בבעלותה רשת חנויות "דרך היין", המונה כיום 13 חנויות, והיא בעלת השליטה ביקב הבוטיק מירון. לדברי אורי שקד, מנכ"ל חברת שקד, הסכם ההפצה עם יקבי בנימינה הוא איחוד, שמעניק כוח לשני גופים מובילים. עוד מציין שקד, כי המגוון הרחב של מוצרי בנימינה מאפשר גם כניסה לשווקים חדשים של ליקרים ואלכוהול.