כדור השלג של אנרון ממשיך לצבור תאוצה ונפח; והפעם - מריל לינץ''

מריל לינץ' הבטיחה לבכיריה תשואה שנתית של 30% על השקעות בשותפויות "הכיסוי" של אנרון

בכירים במריל לינץ', בית ההשקעות האמריקני המוביל, השקיעו בשותפויות החוץ- מאזניות שבאמצעותן נהגה אנרון, חברת האנרגיה הכושלת, לנפח את רווחיה ולהסתיר את הפסדיה מבעלי המניות. כך עולה מדברי שלושה בכירים לשעבר בבית ההשקעות שפורסמו אמש (ב').

עשרות שותפויות הוקמו על ידי בכירי אנרון לשם הסתרת חובות בהיקף של 3 מיליארד דולר והסרתם מדפי המאזנים של החברה, הכול כדי להציג את אנרון כרווחית בפני ציבור המשקיעים וגופי האשראי השונים.

לדברי השלושה, הציעה מריל לבכיריה, בהם כמה דירקטורים, להשקיע באותן שותפויות, אחרי שסייעה לאנרון לגייס 349 מיליון דולר מקרנות פנסיה וממשקיעים מוסדיים אחרים לטובת שותפות המוכרת בשם LJM‏2, שהוקמה באוקטובר 1999 כדי שתשמש מסגרת גג שתחזיק או תמכור נכסים של אנרון.

ההשקעות האלה עומדות עתה במרכזה של חקירה מסועפת בקונגרס, שהחלה אחרי שאנרון הודתה ב-8 בנובמבר כי מנהל הכספים שלה, אנדרו פאסטואו, הרוויח 30 מיליון דולר מניהול שתי שותפויות ובהן LJM‏2. ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים הורתה על חשיפת מסמכי השותפויות וזהות המשקיעים.

"הדבר מעלה תהיות ביחס לניגוד אינטרסים מצד מריל ועד כמה אובייקטיבית היתה יכולה להיות ביחס לאנרון", טוען ג'ואל סליגמן, דיקאן בית הספר למשפטים באוניברסיטת וושינגטון בסיינט לואיס.

במזכר אי-מייל פנימי כתבה מריל לבכיריה כי LJM‏2 אמורה להחזיר תשואות של יותר מ-30% בשנה, כלומר לשלש את התשואה הממוצעת של מדד הסטנדרד אנד פור 500, המדד הקובע מבין המדדים האמריקניים.

דניאל ביילי, מי ששימש אז כמנכ"ל הקבוצה, נהג לדברי אחד הבכירים, לדרבן חברים במועצה המבצעת להשקעות בנקאיות להשקיע ב-LJM‏2. ג'ון כהן, דובר מריל לינץ', וביילי, כיום יו"ר בנקאות ההשקעות בחברה, סירבו להגיב.