התרשלו ברכישת נכס ממושכן

בתחרות שבין בעל המשכנתה הרשום לבין רוכש זכויות מאוחר שהתרשל

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את בקשתם של רוכשי דירת מגורים מחברה קבלנית, שמישכנה את נכסיה לבנק קודם למכירת הדירה למבקשים, לתת צו מניעה זמני למימוש המשכנתה ע"י הבנק.

המבקשים טענו שהחברה הקבלנית הציגה בפניהם מצג, לפיו לכאורה הוציא הבנק הממשכן מכתב החרגה, שאיפשר את מכירת הדירה להם. טענתם נדחתה.

"מדובר בתחרות שבין בעל משכנתה רשומה (הבנק) לבין רוכש מאוחר של אחת הדירות (הקונים), אשר התרשלו רשלנות רבתי ולא דאגו לקבלת מכתב החרגה מהבנק", קבע השופט גדעון גינת.

"בנסיבות אלו, בתחרות שבין בעל המשכנתה הרשום לבין רוכש זכויות מאוחר שהתרשל, גובר הבנק ואין הבנק צריך להיפגע מהפרת ההסכם הנטען בין החייבת לבין המבקשים".

ככלל, רכישת נכס ממשכן כפופה למשכנתה הרשומה על אותו נכס. לא קיים החייב (הממשכן) את חיובו כלפי בעל המשכנתה, זכאי האחרון לממש את המקרקעין הממושכנים ולהיפרע מהם.

בקשת המבקשים לקויה גם בשיהוי יתר, שכן היא הוגשה באיחור של כ-3 שנים. כמו כן, המבקשים אינם צפויים לנזק בלתי הפיך באם תידחה בקשתם, שכן אין מפנים את המבקשים מדירתם. מדובר בשלד דירה לא מאוכלס. אם יזכו המבקשים בתביעתם העיקרית, יפצה אותם הבנק על הנזק היחיד שנגרם להם, הוא הנזק הכספי.

(בש"א מחוזי חיפה 15120/01 סבג ואח' נ. יצחק אמר ובנו בע"מ .', החלטה מיום 16.1.02. השופט גדעון גינת. בשם המבקשים עו"ד א. מיכלוביץ', בשם המשיבים משרד עו"ד ש. פרידמן)