מלכוד השפכים של לפיד

כל משרד ממשלתי דורש פתרון שונה לשפכים - והקנסות בדרך

בכל פעם שהשר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, מתלונן על הרשות הפלשתינית שאינה מטפלת בשפכיה, מן הראוי שיעיף מבט בנעשה ביישובים היהודיים ביהודה ובשומרון וביישובי קו התפר, שלרובם אין פתרון ביוב.

חמור מכך, גם אם בעקבות תביעות משפטיות מחליט יישוב לבחור בפתרון, הוא נקרע בין החלטות סותרות של המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות ומשרד התשתיות, שכל אחד מציע פתרון משלו. היישוב נותר מבולבל, ואילו הביוב ממשיך לזרום בנחלים.

היישוב לפיד, במועצה האיזורית חבל מודיעין, הוקם לפני כחמש שנים כחלק מתוכנית הכוכבים של ראש הממשלה, אריאל שרון. את התשתיות ליישוב, בהן מט"ש (מכון טיהור שפכים) קטן וסמלי, הקימה חברת ערים, שהיא חברה ממשלתית.

כמו רוב המתקנים שהוקמו באיזורים אלה, גם מתקן הטיהור של לפיד הוקם אך ורק כדי לצאת ידי חובה ולהשתיק את טענות הרשויות. מאז יומו הראשון לא הצליח מתקן הטיהור לטפל בשפכים, ומימי היישוב זיהמו את נחלי האיזור וחלחלו לתוך מי התהום.

ליישובים אחרים באיזור, בהם כפר רות ואיזור התעשייה שילת, כמו לרוב יישובי קו התפר וכל יישובי יהודה ושומרון, לא הוקם מכון טיהור כלל, ושפכי היישובים ושפכי איזורי התעשייה המשיכו לזרום בנחלים.

לפני כשנתיים הגיש המשרד לאיכות הסביבה תביעה נגד היישוב לפיד, היחיד שיש לו פתרון ביוב כלשהו, על זיהום הנחל. בתגובה, פרסמה המועצה האיזורית ביוני 2001 מכרז להשבחת מט"ש לפיד, כדי להעמידו בדרישות המשרד לאיכות הסביבה.

לדברי מזכיר המועצה חבל מודיעין, רינה לפידות, לאחר שנמצא זוכה למכרז, התברר שלמט"ש, שממילא אינו עומד בעומס, מחובר באופן פרטיזני לחלוטין גם היישוב גבעת אהוד, שמעבר לקו הירוק, שבו מתגוררות 300 משפחות. כאשר הזוכה במכרז השדרוג נוכח שיהיה עליו לטפל בכמות כה גדולה של שפכים, החליט לחזור בו ולא לבצע את העבודה. בית המשפט קבע, שעל היישוב לעמוד בהוראות המשרד לאיכות הסביבה ולדאוג להסדיר עד מאי 2002 את כל הנושא בדרך זו או אחרת.

בעקבות ביטול המכרז החליטה המועצה האיזורית חבל מודיעין לפנות למנהלת תשתיות הביוב במשרד התשתיות לקבלת עזרה. בעצה אחת הוחלט, שיישובי המועצה יתחברו למט"ש אילון, המתוכנן לטהר את שפכי העיר מודיעין והמועצה האזורית גזר. הבעיה שהתעוררה היתה, שהעבודות להקמת מט"ש אילון לא יסתיימו לפני אוגוסט 2002, וזאת בשעה שבית המשפט קבע כתאריך יעד לפתרון בעיית לפיד את מאי 2002.

לדברי לפידות, עלות ההתחברות למט"ש מודיעין כ-4 מיליון שקל, ועלות השדרוג של מט"ש לפיד כ-2.5 מיליון שקל, בעוד שברור לכל שההתחברות למודיעין עדיפה על השדרוג. המועצה האיזורית מודיעין הסכימה לבחור בפתרון מט"ש מודיעין, אך דווקא המשרד לאיכות הסביבה מתעקש על תאריך היעד.

"אנחנו מודעים לנזק הסביבתי הרב שנגרם לנחלי האיזור ולמי התהום, ועם זאת איננו יכולים להגיע להחלטה סבירה, כאשר המשרד לאיכות הסביבה עומד עם גרזן מעל ראשנו", אומרת לפידות. "משרד הבריאות ומנהלת תשתיות הביוב מציעים לנו להתחבר למט"ש אילון, ואילו המשרד לאיכות הסביבה דורש מאיתנו פתרון עד מאי 2002, שמשמעותו שאין לנו כל ברירה אלא לשדרג את מט"ש לפיד, כאשר ברור שהפתרון שהוא נותן אינו מספק. אם לא נעמוד בהוראות המשרד לאיכות הסביבה, ניאלץ לשלם קנס בסך 100 אלף שקל בכל חודש, רטרואקטיבית מיוני 2001".

בראשית ינואר 2002 פנה מהנדס מחוזי לבריאות הסביבה, אהוד לשם, לראשי המועצות של חבל מודיעין ומטה בנימין, בבקשה לשקול מחדש את ההחלטה לשדרג את מט"ש לפיד. העתק מהמכתב נשלח למשרד לאיכות הסביבה, בתקווה שיסיר את האיום המשפטי ויאפשר ליישובי המועצה לבחור בפתרון ההגיוני.

בשבוע הבא תתקיים פגישה בין אנשי המשרד לאיכות הסביבה ובין נציגי המועצה האיזורית, במטרה לשמוע את טענותיהם.