מפי גלילות לאשדוד: חלם

הפתרון הראוי והזול הוא לחפור 6 בורות ענק בהם יוטמנו המכלים, ולכסות בשכבת עפר וגינון

ביום רביעי, 23 בינואר 2002, קיבלה כנסת ישראל בקריאה שנייה את "חוק בית החולים באשדוד התש"ס-2000", ברוב עצום של 62 חברי כנסת. רק שני ח"כים העזו להרים אצבע נגד. מדובר בבית חולים איזורי בן 300 מיטות על שטח של 70 דונם, אשר אמור להיות מוצע במכרז לכל המרבה במחיר. ההשקעה בהקמת בית חולים כזה תגיע לכמה מאות מיליוני שקלים, ובסופו של דבר תתקרב ל-100 מיליון דולר, מהקופה הציבורית.

בחינת החוק מכל כיוון מביאה למסקנה, כי לפנינו עוד חוק פופוליסטי, לא רק מצד היוזמת, חברת הכנסת סופה לנדבר (עבודה), אשר נקל לשער פזלה בעת כתיבת ההצעה אל עבר מחצית מאוכלוסיית אשדוד המתקרבת כבר ל-19 ריבוא נפש, אשר מוצאם מחבר המדינות לשעבר (מצביעים בכוח - הס מלהזכיר). זה היה כפי הנראה גם חשבונם של שאר התומכים בחוק - למרות התנגדות ממשלת ישראל.

כדי להבין את המניע העיקרי להתנגדות הממשלתית נסקור בקצרה את פריסת בתי החולים האזוריים: בשוליו הדרומיים של גוש דן רבתי קיימים ביה"ח וולפסון בחולון, אסף הרופא בצריפין, שמואל הרופא בבאר יעקב וביה"ח קפלן בין רחובות לגבעת ברנר. חשוב להזכיר, כי באשקלון, על 90 אלף תושביה, קיים ביה"ח ברזילי המשרת את דרום מישור החוף וחבל לכיש, כולל בירתו קריית גת.

כזרז ללחץ הממשלתי להפיל את החוק סייעה הפגנת עובדי ביה"ח קפלן, אשר נאבקים על כל תוספת תקציב כדי להרחיבו תוך שיפור תשתיותיו וציודו. כן נמנו בקריאה השלישית "רק" 50 תומכים מול 11 מתנגדים. יתר על כן, בתומכיו היו שלושה שרים היושבים ליד שולחן הממשלה, וחמישה סגני שרים. האם בדק מי מהם נחיצותו לעיר או לאיזור, ואיך ישפיע על תפקוד בתי החולים הקיימים והמשך פיתוחם? והיכן האחריות הקואליציונית לחלוקת משאבי הלאום, בהתאם לקווי היסוד של הממשלה? חלם לא נוסדה באשדוד, אך כנראה בפי הגלילות! במקום לסתום אותה קיבל לאחרונה ראש הממשלה את המוטעית והמוזרה שבהחלטות הפיזיות: פשוט לפזר את פי גלילות בין בז"ן (בתי זיקוק לנפט) במפרץ חיפה לשדה הנפט הנטוש בחלץ, דרומית לשדרות!

מסוף הפיצול של חברת פי גלילות (בשליטת שלוש חברות הדלק הוותיקות) הוקם באמצע שנות ה-50 במדבר שבין תל אביב להרצליה, למטרה אחת: פיצול מטעני הדלק והגפ"מ (גז פחממני מעובה, או גז לבישול בשפת העם) לרכבי חלוקה קמעונאיים. היישוב הקרוב ביותר היתה מושבה צנועה בשם רמת השרון, ואפילו המעברה שברשותה, מעברת מורשה, היתה מרוחקת מהאתר 3 ק"מ לפחות. תל-אביב של אותם הימים שכנה לה כבוד עד לגדתו הצפונית של נהר הירקון, וכך נבחר מיקומו של האתר.

בהיות מסוף פי גלילות מתקן פיצול לוגיסטי, מטרתו התחבורתית היא מניעת כניסת מכליות גדולות לשכונות מגורים, לאזורי מסחר סואנים ולאזורי תעסוקה גדושים לעייפה. מטרה נוספת שלו היא מזעור מרחקי הנסיעה של רכב החלוקה. אשר על כן, לו היה נדרש כיום מנתח מערכות בכיר להכין מיקום אופטימלי למסוף פיצול לגוש דן רבתי, היה בוחר באתר אחד בלבד.. בפי גלילות.

המגרעת היחידה של פי גלילות היא העובדה המפתיעה, שבמדינת ההיי-טק השלישית בעולם משנעים כיום גפ"מ מבתי הזיקוק באשדוד לאתר פי גלילות במכליות ענק, הנעות בכבישי גוש דן הגדושים ומוכי תאונות הדרכים, וכל אימת שאחת מהן מתהפכת בסיבוב מאיימים עלינו בפינויה של אוכלוסייה של מחצית עיר גדולה.

הפתרון לבעיית שינוע הגפ"מ מבתי הזיקוק למסוף טמון ב-2.5 מיליון דולר, שהיא עלותו של צינור גז תת-קרקעי, אותו יש למתוח לאורך זכויות הדרך של צינור הדלק של חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון הממשיך לחיפה).

כי זאת לזכור: מסוף פי גלילות לא התקרב לשיכוני הפאר של רמת אביב ג', ואזורי חן ותוכנית ל', אלא להפך - האחרונים התקרבו אליו, תוך הנחה שברבות הימים יכריע העשיר יותר את החזק יותר, מכוח צעקנות היסטרית של אסון עתיר ממדים ההולך ומתרגש.

להלן העובדות לאשורן: גפ"מ, או גז לבישול בשפת העם, קיים בכל בית מגורים ובכל דירה, ואיש אינו חושב להתפנות בשלו. יתר על כן: במבנים ישנים ממוקמים המכלים באופן על-קרקעי, במכלי ענק בקיבול של כמה עשרות טונות, בעוד אשר בשכונות חדישות יותר טמונים המכלים בקרקע.

זעקות האזעקה אשר נשמעות כבר שנים מוזנות ממניעים מבית מדרשם של כרישי הנדל"ן, הממתינים בסבלנות אין קץ להשבחת נכסיהם, ולכרטיס הכניסה שלהם למועדון המיליארדים. מאחר שהם מקושרים ומתוקשרים היטב, הם אינם צריכים לתחוב את ידיהם ברפש, כי תמיד יימצא איזה פוליטיקאי שולי שיעשה זאת עבורם.

לא אשכח את הזעזוע שפקד אותי למשמע דבריה של השרה דליה איציק, עת כיהנה עדיין כשרת איכות הסביבה, כאשר הצגתי בפניה את חלופת פתרון ההטמנה, באומרה: "...ומי יפצה את בעלי הקרקע ב-3.5 מיליארד דולר?" כאילו זקוק כל מהמר בבורסת המקרקעין לפוליסת ביטוח נצחית מידי הפוליטיקאים על כל הימורי הנדל"ן שביצע!

הפתרון הראוי ביותר וגם הזול ביותר למשק הלאומי לאתר פי גלילות, הוא לחפור 6 בורות ענק ברכס הכורכר הרך. בכל בור ייטמן מכל ענק בקיבולת של 500 טון, ובסה"כ 3,000 טון, כקיבולתו הנוכחית של האתר. המכלים יכוסו בשכבת עפר בעובי של 6 מטרים ומעליהם יבוצע גינון ידידותי לסביבה, חסכן במים, על מנת להוות את הסעיף המערבי של העמק הירוק שראשיתו בין ראש העין לפארק סיבל למרגלות הרי השומרון, משני צידיה של דרך מספר 5, המוכרת גם בשם "דרך התות" על שום שדות תות-השדה הגדלים מצידיה.

כי רק עמק זה, שסופו בחוף הצוק, יכול למנוע את חבירתם הפיסית של תל-אביב ובנותיה וגוש ערי דרום השרון (הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון ורמת השרון), כי חבירתם לגוש עירוני אחד תהיה אסון אורבני בעל ממדים מבהילים.

לא צריך להתרשם מעוצמת הצליל של שכירי הגרון המקצוענים, ששירותיהם נשכרו בכסף מלא ע"י כרישי הנדל"ן - רק כדי לזרוע אימה ובהלה על האסון ההולך להתרגש לו בממלכת חלם אם לא יפונה מסוף הגז ממקומו! כדאי להקשיב ליועצים מקצועיים בלתי תלויים (עם כל הקושי שבדבר, שכן במדינתנו הקטנה כמעט שאין יועצים "בלתי תלויים"), שיבחנו אובייקטיבית את הפתרון האופטימלי מכל ההיבטים כולם. כי רק בממלכת חלם אין עושים כך.

הכותב הוא יועץ כלכלי וסביבתי ומתכנן אורבני.